bestaan er verschillende soorten intelligenties? zo ja. de welke zijn het?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.3K
SimonV
6 jaar geleden
Ja, bijvoorbeeld analytische, synthetische (of creatieve), praktische, sociale of emotionele intelligentie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligentie#Algemene_intelligentie

Antwoorden (2)

8 soorten intelligentie:
1. Taalkundige-verbale intelligentie
Iemand die verbaal intelligent is, staat er vaak om bekend dat ie “niet op zijn mondje gevallen is”.
2. Logisch-wiskundige intelligentie
Mensen met een overheersende logisch-wiskundige intelligentie vinden het makkelijker om abstracte problemen op te lossen, berekeningen uit te voeren en vinden het eenvoudig om logische relaties te ontdekken
3. Ruimtelijke intelligentie
Een goed ontwikkelde ruimtelijke intelligentie zorgt voor een uitstekend oriëntatievermogen en maakt het mogelijk om makkelijk diagrammen en uitgetekende instructies te begrijpen.
4. Muzikale intelligentie
Je bent steeds bezig met muziek in het hoofd of met het meetrommelen van deuntjes met de vingers. Het is makkelijk om melodieën te onthouden en ze na te spelen of te zingen.
5. Lichamelijk-kinesthetische intelligentie
Denk hierbij aan het omgekeerde van stuntelig zijn. Mensen met een hoge lichamelijke kinesthetische intelligentie hebben een zeer precies innerlijke bewustzijn van het eigen lichaam. Hun coördinatie is perfect, hun lichaamsbeweging vloeiend en gracieus.
6. Intrapersoonlijke intelligentie
Deze mensen blinken uit door hun verbondenheid met hun innerlijke zelf. Ze zijn zich heel erg bewust van hun sterke en zwakke punten, motivatie en innerlijke beweegredenen.
7. Interpersoonlijke intelligentie
Je kent vast wel die mensen om je heen die steeds paraat staan voor iedereen en die altijd in staat zijn gevoelens en gedachten van iedereen te begrijpen. Ze leggen makkelijk contact en menselijke relaties hebben voor hen geen geheimen.
8. Natuurlijke intelligentie
Dit type van intelligentie vinden we terug bij mensen die steeds heel dicht in contact staan met hun natuurlijke omgeving. Ze hebben een uitstekende kennis van de dieren en planten om zich heen en zijn in staat natuurlijke patronen te herkennen en voorspellen. Je kent ook vast wel die fervente tuinier, groene activist of gepassioneerde dierenliefhebber.
6 jaar geleden
Laten we de kunstmatige intelligentie niet vergeten, die enorm in opkomst is.