Waarom maken we ergens een drama van?

Er zijn mensen, gebeurt er iets, dan staat de wereld op zijn kop. Ze pikken dit eruit en dan lijkt het erop dat zij dit onderwerp heel erg opblazen en hun leven helemaal op zijn kop staat. Andere dingen die wel goed gaan wordt dan geheel over het hoofd gezien. Waarom doen mensen dit en waar komt dat vandaan? Waar kan een oorzaak liggen voor dit geval als deze? En wat zou voor hun een opsteker zijn? Of een mogelijkheid om het beter (?) te zien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

ik denk dat het soms gewoon een opluchting is om eens te dramatiseren, om eens stoom af te laten
we zijn geneigd om te focussen op het negatieve, dat wordt ons voorgespiegeld, door onze omgeving, de media: je bent te dik=negatief, je sport niet genoeg=negatief, er gaan mensen dood= negatief,...Er wordt ook zeer kort gekeken, waar is de essentie van het wezenlijke drama? Ik denk dat mensen die vaak dramatiseren diepgewortelde problemen hebben
relativeren is het codewoord hier denk ik
vraag jezelf af: is het echt zo erg? zou ik gelukkiger zijn als?
sta stil bij het moment, stel je gedrag in vraag
durf naar jezelf kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

It pays off (Het betaalt zich uit ergens een drama van te maken).

Omdat we dan de controle "lijken" te krijgen over een situatie en "lijken" er dan beter van te worden.

Zij denken: Brutalen hebben de halve wereld, en wellicht meer dan dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus het zijn controlefreaks?
Oh dat kan van alles zijn. Vaak is het een vorm van (onbewust) aandacht vragen. Iedereen leeft dan met je mee, heeft aandacht voor je. Iemand die onzeker is, wordt zo bevestigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een vorm van bewustzijnsvernauwing die je weleens bij mensen ziet door het teveel aan adrealine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leg uit..
We maken ergens een drama van als we zo stom zijn , die energie die het dramatiseren kost, niet in de oplossing van het probleem te steken.
Dit komt dus vaak voor bij vrijwel iedereen.
Soms wordt dit klaaggedrag gebezigd om (extra) aandacht
te krijgen.
Mensen kunnen daar zover in doorschieten dat ze hun eigen "lagedrukgebied" creeren, een negatieve levenshouding, waardoor ze als het ware narigheid naar zich toe gaan trekken, daar gedeprimeerd door raken en nog verder in de sores belanden.
Je ziet dan de zonzijde niet meer en komt meer en meer
in een depressie terecht.
Je ziet dit crisisgedrag veel ontstaan de laatste tijd.
Omdat mensen dingen negatief benaderen, stagneert het herstel en zitten we langer in de puree.
De angst voor problemen vult onze geest en blokkeert
voortvarende en optimistische aanpak.
Er helpt echter maar een ding tegen een drama, pogen de uit een onvermijdelijke nare gebeurtenis jezelf omhoog te knokken.
Van alles waaraan je niet kapot gaat, word je sterker!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze mensen zijn niet goed in staat te relativeren. Daarnaast kunnen ze hoofdzaken niet van bijzaken onderscheiden waardoor iets minder belangrijks veel aandacht krijgt en opeens iets heel belangrijks wordt.
Over het algemeen zijn het doemdenkers en zwartkijkers. Een negatieve instelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behoefte aan aandacht.
Negatieve aandacht is ook aandacht.

Je kunt proberen zo iemand te helpen te relativeren.