Waarom zijn vrouwen over het algemeen meer emotioneel, en mannen over het algemeen meer rationeel?

Het is toch wel opvallend dat vrouwen vaker emotioneel reageren, en mannen vaker rationeel reageren. Waardoor komt dat nou precies? Ik weet alleen dat dat met testosteron en oxitocine te maken heeft. Maar verder weet ik het eigenlijk niet.

6 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Stereotype genderrolpatronen. Jongens leren al vroeg hun emoties te verbergen, helemaal in gezinnen met een lage sociaal-economische status of gezinnen met een andere culturele achtergrond (traditionele culturen).

Antwoorden (1)

Dit is een misverstand. Vrouwen zijn niet emotioneler dan mannen. Door de andere verbindingen in hersenen reageren mannen en vrouwen alleen anders op de emoties. Daarnaast speelt het stereotype wat er heerst over mannen en vrouwen natuurlijk ook een grote rol. Mannen zullen misschien minder snel huilen omdat dit van hen verwacht wordt.
Daarnaast verschilt het natuurlijk ook nog per persoon. De een is nou eenmaal wat emotioneler dan de ander.

Wanneer mannen en vrouwen naar een emotionele film werd laten kijken en zij door middel van apparatuur werden geobserveerd, bleek dat mannen en vrouwen eigenlijk gemiddeld even emotioneel werden van de film. Dat bleek bovendien ook uit de vragenlijsten die achteraf werden afgenomen. Dus waar komt dan het verschil vandaan?

Er is nu gebleken dat de verbindingen die het limbisch systeem maakt met andere gebieden verschillen bij mannen en vrouwen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de amygdala, die sterk geassocieerd wordt met angst en agressie, bij mannen meer verbonden is met de visuele cortex en een gebied dat vooral bewegingen coördineert. Deze gebieden zijn van belang bij het reageren op dingen die je om je heen ziet gebeuren.

Bij vrouwen is de amygdala meer verbonden met gebieden zoals de insula en de hypothalamus. Deze gebieden reguleren hormonen, bloeddruk, ademhaling en zijn dus meer gericht op wat er in het lichaam gebeurt. Daarnaast is er bij vrouwen een betere verbinding tussen het limbisch systeem en de prefrontale cortex. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat vrouwen veel meer praten over hun emoties.

Deze verschillen tussen mannen en vrouwen worden vanuit de evolutie verklaard. Vrouwen zouden bijvoorbeeld meer te maken hebben met ‘interne’ stressvolle gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld het krijgen van een kind. Terwijl mannen bijvoorbeeld meer de jagers waren. Het lijkt dat de hersenen zich hieraan hebben aangepast.
SimonV