Waardoor ervaar je vaak het meeste inspiratie als je onder de douche staat of op het toilet zit?

Het lijkt erop dat ik mijn beste ideeën altijd op het toilet of onder de douche heb, maar is hier een logische verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het verschijnsel heeft zelfs een naam, maar ik kan er niet opkomen.

Het beste antwoord

Wanneer je de hele dag hard aan het nadenken bent, valt het je niet op. Dat komt omdat je dit normaal vindt. Misschien denk je daarom dat je juist onder de douche de beste invallen krijgt, omdat het juist daar opvalt als het gebeurt.

Het kan ook zomaar zo zijn, dat je vooral als je 's ochtends doucht, de beste ideeën krijgt. Dit is dan te wijten aan het feit dat tijdens de slaap jouw hersenen zijn opgeruimd en de 'harde schijf' weer is opgeschoond. Dan is al die informatie die verbindingen blokkeert weer afgevoerd en blijft alleen de goede info over. Een antwoord zit vaak ergens in het hoofd, maar komt er door de drukte niet eerder door. Normaliter heb je namelijk overdag veel indrukken te verwerken en is jouw brein constant bezig met werken. Na een opgeschoonde 'harde schijf' in jouw hoofd en ontspanning, kan je goed met leuke dingen bezig zijn en komt de creativiteit beter naar voren.

De douche of het toilet zijn daarvoor echter niet essentieel. Het kan ook op de fiets gebeuren, terwijl je je hoofd lekker leegfietst na een dag hard werken. Of als je nog een rondje omgaat en alleen bent om even te ontspannen. Je bent gewend de hele dag te denken en dat doe je ook dan. Alleen kan je je dan beter met andere leukere dingen bezig houden en dan komen vaak de creatievere gedachten én ideeën.
amc
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op die momenten zijn er weinig afleidingen voor je geest.

De bezigheden in het toilet en in de badkamer zijn voornamelijk lichamelijke. Je geest is vrij om af te dwalen naar andere zaken. Ideeën die zich dan soms deels al onbewust gevormd hebben krijgen de kans of de prioriteit om plot je bewustzijn binnen te dringen.
SimonV
6 jaar geleden
Duidelijk en zeer plausibel antwoord! Plus.