Waarom is het gevoel "nostalgie" vaak niet opgenoemd in het lijstje van gevoelens?

Het is geen verdriet, boosheid of geluk.. Het is echt een gevoel op zichzelf.

Waarom word dit woord dan zo weinig gebruikt?
En waarom staan dit gevoel vaak niet aangegeven als iemand een lijstje maakt met gevoelens?

Ik kan dit gevoel echt geen subcategorie geven!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

omdat het geen 'echt' gevoel is maar meer een ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is wel een beetje 'verdriet' ook al kun je nader omschrijven wat voor verdriet. Het is een soort van onbehagen over de huidige situatie. Kan verdriet zijn om een verlangen naar vroeger (nostalgie). Kan ook verdriet zijn om een verlangen naar huis (heimwee). Kan verdriet zijn om een verloren (ge)liefde of onbereikbare liefde (liefdesverdriet).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er niet verdrietig van wordt is het geen nostalgie:
Nostalgie (uit het Grieks: noostol = thuiskomst en algia = droefheid, pijn, lijden) is het gevoel iets belangrijks of dierbaars te zijn kwijtgeraakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals Dounja zegt: "Als je er niet verdrietig van wordt is het geen nostalgie" geldt volgens de wetten der logica (modus tollendo tollens): "Als je nostalgie hebt, ben je verdrietig" En met deze uitkomst valt nostalgie onder (het gevoel) verdriet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eev: Dan even zonder de griekse vertaling: Nostalgie: het gevoel iets belangrijks of dierbaars te zijn kwijtgeraakt.
Als je het gevoel hebt iets belangrijks of dierbaars te zijn kwijtgeraakt, ben je dan niet verdrietig???
Ik vind het meer weemoed... een soort verlangen naar wat was...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je!
Nostalgie is een combinatie-gevoel en niet een zelfstandig gevoel. Net zoals jaloezie en verlegenheid.

Nostalgie valt in de rubriek van Romantiek. En het wordt vaak als negatief ervaren door velen. Nostalgie, daar moet je wel een goede jeugd voor hebben gehad anders is er niet veel nostalgisch aan. Nostalgie is voor mij ook geen op zichzelf staand gevoel hoor. Hoewel ik het wel ken, met een beetje oefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien schamen mensen zich wel voor sentimentele gevoelens.
Het is volgens mij wel EEN soort gevoel, heimwee naar vroeger, een verlangen en koestering wat eens was maar wel geborgenheid bood, misschien is dat het wel, het verlangen naar zekerheden en waarden van vroeger.
Niet alles wat vroeger was , was fout (ook niet alles van vroeger was goed) mensen vergeten vaak op langere termijn de nare aspecten van iets en romantiseren dingen uit het verleden, We koppelen nu eenmaal sterk bepaalde gevoelens aan geuren en andere prikkels.
Het is echter niet erg modern, bij de tijd en komt niet erg slagvaardig over als je toegeeft aan gevoelens als nostalgie, het maakt je zo menselijk en kwetsbaar en dat mag niet, iedereen heeft het immers moeilijk en we moeten knokken voor ons bestaan.

Onder ons gezegd, soms raak ik ontroerd en vind mezelf dan een sentimentele oude aap.

Onjuist natuurlijk, apen kennen waarschijnlijk geen nostalgie, daar moet je een gevoelig mens voor zijn!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat nostalgie wekt gevoelens maar is geen gevoel op zichzelf.