Hoe leer ik 'slecht horen-verstaan' af?

Misschien bizar.
Maar na het zien van de nieuwe show van Alex Agnew 'deel 3' ben ik een lied gaan opzoeken waar hij het over had.

Hij had het vooral dan over het feit dat je soms in liederen iets kan horen dat totaal niet past maar vanaf dat je het hoorde, je het niet meer kan vergeten. ( geen idee of dit een naam heeft btw)
De Wee Papa girl rappers met het lied We rule.

Dus nu hoor ik ook idd 'Peter heeft het overleefd' in plaats van de echte gezongen tekst. Kan ik dit afleren? Want ik wil wel de echte tekst horen. Maar hoe vaak ik het nu ook opzet,... ik kan enkel die stomme zin van Peter horen.

Enige ideetjes?

7 jaar geleden
3.9K
paulus811
7 jaar geleden
Dat heet het 'mama appelsap' effect.
Ritsuka
7 jaar geleden
Zo hoor ik nu altijd de eerste zin van Metallica - Master of Puppets als 'in je kaassouffle'
Heet op 3FM inderdaad Mama appelsap.
Inekez1
7 jaar geleden
Het kan helpen om het lied herhaaldelijk te luisteren terwijl je de songtekst meeleest. Doordat je al ziet wat er staat vlak voordat je dat gaat horen, zul je makkelijker gaan horen wat er echt staat dan wat je hersenen er in gedachten van dachten te moeten maken. Door dit regelmatig te herhalen, kun je het systeem als het ware resetten. Overigens kan het ook voorkomen dat de klank goed wordt gehoord, maar de betekenis niet. Een vriendin van mij dacht vroeger bij het lied 'Zo stil in mij' dat het 'zo stil in mei' was. "Hoezo in mei, waarom niet in april?"
nounka
7 jaar geleden
he ineke dat is een goede tip die ga ik meteen eens testen

Het beste antwoord

Je kan er vanaf komen door het liedje lange tijd niet meer te luisteren. Als je het na lange tijd toevallig weer eens hoort, ben je die rare zin wel vergeten.

Het verschijnsel heet overigens een mondegreen. Er is zelfs een Wikipedia-pagina over: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mondegreen.

Als je nu niet meer voorbeelden wil leren kennen, moet je die pagina natuurlijk niet gaan bekijken....
7 jaar geleden
Z512099
7 jaar geleden
Bij mij is het een nummer van de Bee Gees, waarin ze de naam van de firma waar ik werkte noemden, zogezegd natuurlijk, maar of ik er ooit vanaf geraak door er lang niet meer naar te luisteren, ik geloof het niet...