Is bij elk trauma sprake van een angststoornis?

Deze vraag kwam zomaar bij mij op.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Nee, net zomin als er bij elke angststoornis sprake is van een trauma.

Sowieso heb je natuurlijk psychotrauma's en lichamelijke trauma's, maar meestal gebruiken we -buiten de medische wereld - het woord trauma in psychologische zin. Maar ook niet alle psychotrauma's uiten zich in een angststoornis. Vaak wel angst, maar daardoor niet per definitie een angststoornis. Er kan bijvoorbeeld ook sprake zijn van verdringing, apathie, vervlakking, of een verstoorde waarneming van de werkelijkheid

En angststoornissen kunnen soms door hele banale "aanleidingen" komen ; het begint met een eenvoudige handeling die een gewoonte wordt die een dwang kan worden en voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel. Denk bijvoorbeeld ook aan angststoornissen als agorafobie of emetofobie, die zich schijnbaar "uit het niets" kunnen ontwikkelen.

Ze komen dus wel vaak samen voor, maar niet per definitie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad, het een hoeft niet automatisch het ander te zijn.
Angststoornissen zijn (meestal) fobieën
http://www.adfstichting.nl/Angst/Angststoornissen.aspx
Een trauma kan (soms nog jaren later) ontstaan als men iets zeer ingrijpends heeft meegemaakt.
http://www.interapy.nl/trauma/wat-is-het
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je noemt verdringing, apathie, vervlakking en een verstoorde waarneming van de werkelijkheid als alternatieven maar hebben die zich niet ontwikkeld uit angst voor datgene wat het trauma heeft veroorzaakt? Om het zo te vermijden?