Hoe kom ik van deze onzekerheid af?

Hoi allemaal,

Al jaren zit ik met iets waar ik steeds maar weer onzeker van wordt.
Het zit zo:
Eind 2012 ben ik begonnen met rijlessen, dit vond ik ontzettend leuk om te doen.
Na 7 rijlessen drongen mijn ouders er me op aan om er wegens financiele redenen ermee te gaan stoppen.
Sinds ik ermee gestopt ben loop ik me al jaren daarvoor te schamen en ik schaam me nog meer dat ik hem nu (op 22 jarige leeftijd) nog steeds niet heb.
Ik wordt ook steeds jaloerzer als ik leeftijdgenoten zie die hem wel hebben en dan hun eerste auto hebben.
Ik krijg dan steeds het gevoel dat ik als een loser wordt aangezien omdat ik mijn rijbewijs niet heb.

Nou wil ik graag verder maar toen ik nog bij mijn ouders woonden zeiden ze steeds: 'Ja, als je op jezelf woont!'
Nu woon ik ook op mezelf en ik heb werk vanuit mijn BBL opleiding (4 dagen werken en 1 dag school, MBO opleiding) maar het geld laat het me steeds niet toe.
Wat er tot leidt dat ik nog langer moet wachten totdat ik weer verder kan gaan en me nog steeds als een loser zie naar anderen en dat ik me nog heel lang moet schamen.

Dit vind ik heel vervelend.
Ik wil heel graag verder met mijn rijlessen maar ik wil niet dat ik zo onzeker over kom.

Hoe kom ik hier van af?

Laat het me weten!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
janprokles
7 jaar geleden
vind het juist cool als tegenwoordig vrienden van mij op 24 jarige leeftijd lekker te voet komen aanlopen inplaats van ieder stapje met de auto te doen. schamen hoef je je helemaal niet! je kunt ook gewoon zeggen dat je het geld er niet voor hebt. je vrienden zullen je heus niet afstoten, misschien zelfs wel helpen. misschien kun je met een rijschool een betalingsregeling maken? eventueel om iedere maand een klein beetje te betalen. of streng zijn voor je zelf, en wekelijks een x bedrag aan de kant leggen. Hard werkende mensen mogen niet uitgelachen worden voor geldproblemen ;)

Antwoorden (2)

Ik denk niet dat je hier vanaf komt zonder je rijbewijs te halen. Echter vind ik het persoonlijk niets om voor je voor te schamen!! Er zijn zo ontzettend veel volwassenen die geen autorijbewijs hebben. Veel mensen zullen het echt niet raar vinden als je hun vertelt dat je je rijbewijs nog niet binnen hebt. Mensen van jouw leeftijd hebben het nooit erg breed in die tijd. Dus zo gek is het niet als je het nog een tijdje uitstelt. Liefs!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jammer dat je moest stoppen met rijlessen, maar er is geen nood aan de man. Als je ouder bent, neem je defensiever rijgedrag aan waardoor veilig rijgedrag en de kans van slagen alleen maar groter zal worden.

Bedenk je ook dat als je nu geen geld hebt voor een rijbewijs dat je nu of in de toekomst ook geen geld zal hebben voor een auto. De dure prijzen van het openbaar vervoer zijn niets vergeleken met het gebruik van een auto. Zelfs voor een simpele scooter moet je al snel 100 euro per maand all in apart leggen.

En dan kom ik al snel bij mijn volgende punt; het geld van je ouders was op waardoor je de rijopleiding niet af kon maken. Je hebben niet of niet genoeg gespaard waardoor ze je nooit hadden moeten laten starten aan een opleiding die je niet af kon maken. Ik wil geen vooroordelen over je ouders trekken, maar het verhaal komt over alsof ze geen goeie beslissingen nemen het hun geld.

Jij moet ervoor zorgen dat je ondanks je hoge kosten elke maand een bedrag opzij zet. Ook al is dat maar 25 euro per maand, het gaat erom dat je leert sparen en van dat geld afblijft. Bij een goeie financiele opvoeding zou dit er al ingebakken moeten zijn sinds je pubertijd. Dan heb je rond je 18e of 22e genoeg geld om op terug te vallen (in dit geval het afmaken van je rijopleiding)

Ten slotte is weinig geld niets om je voor te schamen, het is kredietcrisis en overal vinden bezuinigingen plaats die iedereen hard raken. Probeer je juist te focussen op de dingen die je wel hebt, en dan komt het rijbewijs later wel.

En het belangrijkste, elke maand sparen sparen en nog eens sparen!