Kan laat slapen & een slecht slaap ritme je IQ effecteren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee maar wel je concentratie. En daardoor kan het lijken of dat je minder goed kan nadenken. Of idd duidelijk een slechtere iq test maakt.
Ritsuka
7 jaar geleden
Het is wel slecht voor je lichaam, stress niveau etc.

Antwoorden (1)

Ja. Uit onderzoek blijkt dat het IQ-gemiddelde significant daalt wanneer we een nacht slaap overslaan. Volgens neurowetenschapper Tara Swart houdt dit in dat zodra we dit doen, we ons gedragen alsof we een 'leerstoornis' hebben.

Volgens een studie van het Centrum voor Slaaponderzoek van de Loughborough Universiteit, veroorzaakt elk verloren uur slaap van de acht benodigde uren, voor het verlies van ongeveer één IQ-punt. Stel je voor hoe gebrekkig je brein functioneert na een hele week slecht slapen….

Er is een verband tussen de hoeveelheid slaap en de hersenontwikkeling, tussen vaste bedtijden en IQ, tussen slaap en het beklijven van een training in het oplossen van visuele taken en tussen slaappatroon en schoolsucces. Je hersenen krijgen bij een tekort aan slaap geen gelegenheid om zich te herstellen. Want wat gebeurt er ter bevordering van het leren terwijl je slaapt? Juist terwijl je slaapt voeren je hersenen afvalstoffen af en krijg je de gelegenheid om (leer)activiteiten van de afgelopen dag te verwerken. De hoeveelheid slaap en het slaappatroon bepalen dus voor een deel het leervermogen. En het blijkt juist voor de leerprestaties niet te werken om in het weekeinde het tekort aan slaap ‘in te halen’ dat je gedurende de week hebt opgelopen. ‘Bijslapen’ werkt niet als middel tegen de negatieve invloed van een slaaptekort op de aandachtsboog en het concentratievermogen.