hoe overtuig je iemand?

Het vak Drama op de middelbare school is het thema overtuigend presenteren.
Iemand tips voor mij?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Erna55
7 jaar geleden
Je gaat in de Dramales leren hoe je overtuigend kunt presenteren. Dit heeft alles te maken met lichaamstaal. Dat kun je oefenen in de les.
Waarom stel je je vraag hier ?
fremar
7 jaar geleden
http://www.carrieretijger.nl/functioneren/samenwerken/sociale-vaardigheden/overtuigen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt niet iemand overtuigen, oftewel als je iemand overtuigt, dan hangt dat niet alleen van jezelf af, maar ook van de ander. En het hangt ook af van de inhoud: als iemand mij met alle dramatiek onzin verkoopt, dan kan hij of zij mij ook niet overtuigen. Maar je kunt natuurlijk wel een goede presentatie geven, en dat is waarschijnlijk wat je bedoelt. En dat kan je doen door te oefenen, oefenen, oefenen...
Wellicht kan het opnemen daarvan op video je daarbij helpen. Je ziet dan zelf hoe je presenteert, en wat je sterke en zwakke punten zijn. Probeer dynamiek in je stem te leggen. want-als-je-monotoon-praat-met-hetzelfde-deuntje-liggen-de-mensen-al-voor-de-tiende-zin-in-slaap...
En even belangrijk als je stem, kan ook de stilte zijn: als je op enkele plekken (niet te vaak) 5 seconden stil bent, dan heb je ook de aandacht. En taalkundig kan je indruk maken door verschillende stijlfiguren te gebruiken. Een drieslag ('bed, bad en brood') is een eenvoudige manier om je boodschap te verpakken zodat die gemakkelijk blijft hangen bij de luisteraar, maar er zijn er nog veel meer stijlfiguren.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_stijlfiguren

Antwoorden (5)

Door heel serieus te doen, niet lachen maar neutraal te kijken, en zeer stellig te zijn in je hetgeen je beweert. Op die manier heb ik het zelf meegemaakt in een rollenspel dat mijn collega's echt dachten dat ik die tegengestelde mening aanhing.
7 jaar geleden
Allereerst...zorg dat je er staat! Het is best eng als je misschien wel voor het eerst zo in het middelpunt staat en het liefst onzichtbaar wilt zijn of in een hoek wegkruipen, maar als je jezelf wilt presenteren, zorg dat je voor jouw publiek staat en maak contact met het publiek. Ga dichtbij hen staan en maak oogcontact.

Zorg dat je stabiel staat...voeten recht onder de schouders....tenen naar voren en ga niet met gekruiste benen staan of je voeten dicht tegen elkaar aan en ga niet leunen naar één kant. Dit zorgt voor instabiliteit.

Zorg dat je niet met je handen gaat wrijven of wriemelen....gebruik je vinger om te tellen, aan te wijzen of uit te beelden. Maak symmetrische bewegingen met je handen en bereid je voor...als je weet waarover je spreekt gaat het meestal vanzelf.

Ga nooit met je armen over elkaar staan of in je zij...je sluit je daarmee af en houd ze ook niet achter je rug of gewoon langs je lichaam...het komt ongeïnteresseerd over of zelfs verveeld. Zorg dat je handen elkaar af en toe licht raken en houd ze ong. op navelhoogte. Door de handen en armen te openen naar degene voor je, laat je zien dat je je openstelt. Laat je palmen zien , spreid de vingers...raak je handen en vingers steeds licht aan..het geeft meer dynamiek aan jezelf.

Je stem is ook heel belangrijk....adem vanuit je buik en voorkom dat je hoog ademt. Tien keer diep in-en uitademen helpt enorm als je al de zenuwen hebt en is goed voor de stemintonatie. Goed ademen doe je als volgt; Adem in door je neus... laat intussen je middenrif zakken zodat je een bierbuik krijgt en stuw intussen de adem omhoog langs de stembanden door het middenrif omhoog te duwen. Als je alles loslaat ontspant het middenrif en zakt naar beneden, de adem stroomt binnen, bij aanspannen adem je weer uit door je mond.

Praat ook niet monotoon maar gebruik intonatie. Leg af en toe accenten op bepaalde woorden...praat duidelijk en ga af en toe omlaag of omhoog met je stem. Probeer het spannend te maken, zodat het publiek graag luistert. Neem eens een zin en leg de klemtoon eens steeds op andere woorden...je zult zien dat hij dan steeds anders geïnterpreteerd kan worden. IK heb dat niet gezegd....ik Heb dat niet gezegd...enz. Zo leg je dus ook accenten aan op die dingen waarmee je je publiek wilt overtuigen.

Dit zijn zo van die podiumtechnieken die het makkelijker overtuigend maken als je ze beheerst.
amc
7 jaar geleden
Er zijn verschillende manieren:

1. PIE: Point Illustrate Explain
Hierbij verdeel je het betoog in drie delen. Eerst vertel je het standpunt, na de intro. Vervolgens illustreer je: geef een voorbeeld. Daarna geef je de uitleg, hoe wat waar en vooral waarom.

2. Rethorical devices (waarschinnlijk rethorische ... in het Nederlands)
Deze kan je zeer goed gebruiken in je PIE stukje. Rethorical devices zijn allemaal manieren om iemand te overtuigen, neem bijv. tautologie: hierbij noem je twee keer een woord met dezelfde betekenis. Zoek er eens wat op op het internet en probeer ze te verwerken in je stukje.

Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Afgezien van fysieke bewegingen, maniertjes en zelfs trucs , die zeer overtuigend kunnen en ook moeten zijn , is een groot onderdeel van wat je nodig hebt : de argumenten.

Met de argumentatie in je verhaal staat of valt het 'overtuigen' van de ander. Als je iets beweert moet je het met bewijzen kunnen staven.

Natuurlijk , toneelspelen hoort er ook bij maar vergis je niet , je verhaal is zeker zo belangrijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Trouwens, een serieus gezicht ipv een grijns of verlegen lachen helpt , en ook de manier waarop je je presenteert, onderuit gezakt zitten, daar win je de oorlog niet mee , maar ook niet met een kauwgompje in je mond en met open mond kauwen... niet doen. Het geeft aan dat je niet geïnteresseerd bent en tja van zo iemand neem je echt niets aan :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goede en logische argumenten en gebruik geen emotionele redenen (hierover gaan mensen vaak in discussie). Leer je tekst uit je hoofd en sta niet te stijfjes. Geef voorbeelden uit de praktijk (waarom jouw standpunten kloppen).