Wat zegt onderstaande grafiek over de relatie tussen psychiatrische stoornissen en kunstzinnigheid?

Vanaf ongeveer min. 13 worden een aantal grafieken getoond waarbij de 'power' spectrum van een kunstwerk bij bepaalde stoornissen een afwijkende knik vertoond vanaf bepaalde frequenties.
Ik begrijp alleen de relatie niet tussen die twee parameters en de betreffende kunstwerken (van 'van Gogh'?)

Is het zo dat een kunstwerk naarmate de scherpte (aantal pixels?) van bijvoorbeeld een schilderij plotseling afneemt?

https://www.youtube.com/watch?v=sPiah-8pCQk

8 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
ach, je kunt elke 2 random dingen wel met elkaar verbinden om een 'verband' te laten zien: http://tylervigen.com/spurious-correlations
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is me niet duidelijk wat dat "powerspectrum" op de y-as voor moet stellen, of zou zijn. Deze vraag moet je even nakijken:
"Is het zo dat een kunstwerk naarmate de scherpte van bijvoorbeeld een schilderij plotseling afneemt?"
Ik denk dat daar nog iets mist in die zin. Uiteindelijk zou jij of ik nu iets kunnen schilderen en dan zou deze man nadat hij het door software heeft geanalyseerd (dus niet door er naar te kijken) kunnen zeggen of we wellicht een specifieke psychische stoornis hebben. Hoe ik die waardes nou precies moet interpreteren is me ook niet duidelijk.

Antwoorden (1)

Kijk naar de drie foto's van de Eiffeltoren. Dat zijn geen kunstwerken, maar foto's waarmee gemanipuleerd is. Hier wordt het principe van het power spectrum uitgelegd. De eerste is met opzet onscherp gemaakt. Dat kan met een "blur" algorithme in een beeldbewerkingsprogramma (maar ook natuurlijk door gewoon de lens niet goed in te stellen). Het power spectrum laat zien dat de lage frequenties overheersen. De tweede foto is onbewerkt. Bij de derde foto is digitaal een "sharpen" formule toegepast waardoor de hoge frequenties oververtegenwoordigd zijn.
Het had duidelijker geweest als ze voor alledrie de foto's afzonderlijk een power spectrum hadden laten zien. Of drie lijnen in de grafiek. Die van de geblurde zou dan steiler omlaag gaan dan de normale, en de gesharpende minder steil. Waarom er maar één lijn staat begrijp ik ook niet. Wel zie je aan de sinusvormige grafiekjes dat er bij de geblurde opname een lage en bij de gesharpende een hoge frequentie uitkomt.
Nou ja het zal wel een keuze geweest zijn van de redactie van het programma omdat het anders te lang ging duren. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen want het is best nu al een lang programma (dat ik vast eens helemaal ga bekijken als ik tijd heb - dank voor de tip). Maar voor degenen die het precies willen weten (zoals jij :-) is het onvoldoende uitgelegd.
De conclusie van de aanwezige wetenschappers (vooral die man met de baard) is dat voor diverse psychische storingen een specifiek power spectrum in de door patienten gemaakte kunstwerken aanwezig is dat systematisch afwijkt van dat bij kunstwerken van "normale" artiesten.
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Over welke drie foto's heb jij het? Het is niet mogelijk bij een antwoord een afbeelding te plaatsen. Graag een link naar de foto's geven!