Wat gebeurt er met iemand als je hem opsluit in een kamer waarin het licht niet uitgaat en geen geluid kan doordringen?

Toegevoegd na 5 uur:
interessant antwoord. maar wat gebeurt er als je niet gewoon kunt werken en zo, maar helemaal niets hebt om je dag te structureren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had een keer gelezen dat de persoon na een tijdje gaat hallucineren, niemand hield het langer dan 45 minuten vol.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vermoed dat de vraagsteller het over dag/nacht ritme heeft? Die schijnt naar dagen van iets van 25 uur te gaan.
Ritsuka
8 jaar geleden
een volledig geluidloze en geisoleerde kamer, daarin word je gek
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een cel op het politiebureau (dus geen gevangenis) is grotendeels hetzelfde als de kamer in de vraag.
De lampen gaan daar nooit uit, de cellen zijn geluidsdicht, je hebt geen idee hoe laat het is (en ja, je hebt nog geluk dat je dat daar af en toe kan vragen), je weet niet wanneer je weg gaat, je hebt niks te doen in de cel. Enz. Niet te verdragen.

Het beste antwoord

"De biologische klok, ook wel de circadiane pacemaker genoemd, is een klokje in ons lichaam dat ons dag en nacht stuurt. Het regelt ons circadiane ritme. Al heel veel onderzoeken zijn er gedaan naar de werking en sturing van deze klok. Zo hebben meerdere onderzoekers geëxperimenteerd door een groep mensen tien dagen lang in een afgesloten ruimte te plaatsen. De mensen konden werken, eten en slapen op tijden dat ze dat zelf wilden. Ze kregen alleen geen besef van de werkelijke tijd, doordat ze geen klokken, telefoons en horloges bij zich mochten hebben. Het enige licht dat er in de ruimte waar ze zich bevonden was, was gedimd licht. Geen fel daglicht dus.

Wanneer het experiment is begonnen, zie je dat het dagritme van de persoon steeds een half uur later wordt. Dit is te verklaren met dat de biologische klok, zonder invloed van daglicht, een langer durend ritme aanhoudt dan 24 uur.

Het experiment laat dus eigenlijk zien, dat wanneer je de biologische klok zijn eigen gang laat gaan, het niet een ritme van precies 24 uur zal volgen. Dat dit in het dagelijkse leven (in de meeste gevallen) wél gebeurt, is te danken aan het daglicht. Dankzij het daglicht wordt onze klok voortdurend bijgesteld naar een ritme van 24 uur."

http://members.ziggo.nl/jspoor/Nienke/Profielwerkstuk/h1.htm