Hoe kan het dat je soms iets denkt en je daar vervolgens zelf door verrast wordt en je over die gedachte verbaast?

Dan lijkt het net eventjes of je twee verschillende personen bent waarbij de ene zich over de gedachte van die andere verbaast.

8 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dit is eigenlijk een vorm van creativiteit. Creativiteit wijst naar het vermogen om iets nieuws te scheppen. Er komt opeens "iets" uit het "niets". Dat is inderdaad verrassend.
Het lijkt of dat "niets" een andere persoon is, maar uiteindelijk ben jij het toch die dit (vanuit een moment van inspiratie) bedacht heeft.

Toegevoegd na 1 uur:
Daarnaast kun je kritisch denken ook een vorm van "praten met iemand in jezelf" noemen. Als die "iemand in jezelf" iets nieuws verzint, kun je daardoor verrast worden. Het lijkt dan bijna of iemand anders het bedacht heeft.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Mooie en juiste uitleg.
zondag
8 jaar geleden
@Paspoes, ik zou gedachtes toch echt niet met puistjes willen vergelijken. Puistjes zijn lelijk, ontsierend, vervelend en misschien zelfs jeukerig, kortom knap irritant. Dat zou ik van gedachtes in het algemeen niet willen zeggen. Maar je bracht me wel aan het lachen. ☺ Overigens gaat mijn vraag niet zo zeer over hoe gedachtes ontstaan maar over de dubbelheid van iets denken en je er daarna over verbazen. Dat duidt er volgens mij op dat je je denken niet zelf in de hand hebt. Er wordt voor je gedacht, maar door wie dan? Ben je 1 of 2 personen die een dialoog voeren?

Andere antwoorden (1)

Mensen zijn geen robots. Een van de belangrijke verschillen is het feit dat mensen fantasie hebben. D.m.v. die fantasie zijn mensen in staat iets geheel nieuws te verzinnen, zowel verhalen, beelden als ook oplossingen van problemen.

Hoe zo'n nieuwe gedachte precies ontstaat is nog niet helemaal duidelijk, maar het lijkt heel klein te beginnen met een soort willekeurig ' vuren' van een paar neuronen die het begin van een gedachte vormen. Door op die gedachte voort te bouwen neemt het steeds vastere vormen aan.

Stel je wilt wat spullen opbergen.

Ergens heel diep realiseer je dat die spullen ergens in moeten. Dat is die eerste willekeurige gedachte/het willekeurig vuren van die neuronen waar ik het eerder over had.
Het idee van dat 'iets' waar die spullen in moeten trekt de aandacht van je onderbewuste brein. Zou dat iets een doos kunnen zijn ? Ja er staat nog een oude doos in de schuur. Waar laat ik die doos ? Op zolder is nog een plek in het rek.
En plots is het idee zo concreet dat het in je bewustzijn binnenkomt. Vaak met beelden en al. Ook het bewustzijn bekijkt het plan dan nog even: kan ik wel bij die doos, of is de schuur op slot ? Heb ik nog andere plannen met die doos ? E.d.

Doordat het idee uit het onderbewuste komt en door het bewuste brein nog even verder beoordeeld wordt kan men zich verbazen over het idee omdat het bij nader inzien een slecht idee blijkt te zijn, of aan de andere kant juist perfect is.

Samenvattend:
- een idee begint heel klein in je onderbewuste geest en neemt daar vastere vorm aan.
- uiteindelijk is het idee zo concreet dat het je bewustzijn binnentreedt.
- daar vindt een verdere evaluatie plaats.
- uit die evaluatie kan dan verbazing voortkomen over hoe goed of slecht het idee is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Een schaakcomputer kan gewoon heel veel zetten vooruit rekenen en daarbij de beste kans bepalen.
Een schaakgrootmeester kijkt naar het bord en ziet intuïtief al voor zich welke zetten kansrijk zijn. Dát is het verschil. Zo ook het proces waarin een idee in onze hersenen vorm krijgt. Dat is heel wat anders dan een robot die via (slimme) software gewoon wat mogelijkheden doorrekent.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Dat we nog lang niet precies weten hoe een idee precies in ons hoofd gevormd wordt klopt ! Dat vermeld ik ook in mijn antwoord. Dat robots in de toekomst zo geavanceerd worden dat ze fantasie kunnen simuleren is best mogelijk. Met mijn verwijzing naar robots heb ik het over de stand van de techniek nu.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Sorry, je gaat hier heel diep in op een bijzin van mijn antwoord, maar ik begrijp absoluut niet wat het punt is dat je wil maken. Mijn verhaal gaat voornamelijk over hoe een idee eerst ontstaat en vorm krijgt in het onderbewuste en later in het bewuste, Iets wat anders is dan robots die dit systeem niet hebben. Dat er in de toekomst vanalles mogelijk is, dat is waar, maar dat heeft toch niets met mijn antwoord te maken ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat je bedoeld is dus het fast-thinking( system 1) en slow-thinking( system 2) wat in het boek van 'thinking fast and slow' van Daniel Kahneman beschreven wordt?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@bikpie
Bekijk dit filmpje maar eens:
http://www.quest.nl/video/uvnl-waar-in-je-brein-zit-je-bewustzijn
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@Typie
Het spijt me, ik ben niet bekend met dat boek.