Is synesthesie een handicap of heeft het ook echt voordelen?

Synesthesie is een vermenging van de zintuigen. Hoewel het niet ongewoon is dat zintuiglijke waarnemingen onderlinge invloed hebben, is dit bij synesthesie dusdanig sterk dat bijvoorbeeld kleuren geproefd worden of geluiden gezien. Deze nemen meerdere soorten impulsen tegelijk waar, ook als die in feite in het algemeen door andere zintuigen worden gegenereerd.

Tussen hersengebieden die gespecialiseerd zijn in verschillende soorten van waarneming bestaan vele verbindingen. Deze verbindingen zijn bij de geboorte al bij iedereen aanwezig, maar worden normaal gesproken gedurende de ontwikkeling deels verbroken.

Bij een synestheet blijven echter sommige verbindingen intact, waardoor waarnemingen via een zintuig leiden tot gelijktijdige waarneming van eigenschappen die tot andere zintuigen behoren.

Gezien het feit dat na de geboorte veel verbindingen worden afgebroken maar bij synestheten niet zou je dat als een handicap kunnen zien. Misschien te vergelijken met het vlies tussen de vingers van foetussen dat ook verdwijnt.
Dat vlies tussen de vingers kan bij het zwemmen nog voordelen hebben, maar zijn gecombineerde waarnemingen ook voordelig?

Het lijkt me namelijk ook energie verspilling als je alles wat je ziet ook hoort bijvoorbeeld.

8 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er was kortgeleden een item over op TV. daarbij dacht ik te begrijpen dat de waarneming van het een de associatie met het andere oproept. Leuke vraag trouwens! +
kierkegaard47
8 jaar geleden
De voordelen zijn misschien niet eens uit te leggen aan ons niet-synestheten ... ik bedoel, wie weet wat we missen als we nog nooit de geur van roodachtigheid of de koelheid van 11 hebben ervaren (deze reactie is _half_ grappend bedoeld, en half serieus).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een poosje geleden eens een uitleg gezien tijdens een Ted-talk, van de ontdekker van de oorzaak.
Wat me bijbleef is dat het niet voor alle zintuigen geldend is, omdat niet alle verwerkingsgebieden aangrenzend zijn aan elkaar.
Dit is inderdaad met kleur en getallen wél het geval, daarom horen we hier vaker van. Ik denk dat het voor de mens geen nadeel hoeft te zijn, hij is er namelijk gewoon mee opgegroeid.
Het energie gebruik, vergelijk ik maar gewoon met 'meer of minder' kennis die je hebt opgeslagen, en dat is energie-technisch gezien geen nadeel te noemen, waarschijnlijk alleen merkbaar als je daar de hele dag druk en aktief gebruik van maakt dmv concentratie, die overigens op zichzelf als functie al energie kost. De voordelen voor synestheten heb ik nog niet gehoord, dat werd in de onderzoeken die ik heb gezien niet belicht, en daar zou ik graag eens meer van weten.
Goeie vraag!

Antwoorden (2)

Synesthesie wordt in kunstenaars ook wel als een gift gezien. Veel beeldspraken zijn vormen van een vermengeling van verschillende zintuigen en treffende metaforen zijn een pre in de dichtkunst, muziek en poezie. Verder kan het uiteraard per persoon enorm verschillen, een foutieve perceptie kan soms zeer hinderlijk zijn als dit leid tot beperkingen in kunnen of schadelijke gedachten, aan de andere kant kan het ook zeer onschuldig zijn (vergelijkbaar met normale associaties tussen geuren en herinneringen of locaties en op een soortgelijke manier met geluiden en kleuren).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zal per persoon verschillen of synthesie als handicap wordt ervaren. Iets waar je mee geboren bent, hoort bij je en je weet niet hoe het anders zou kunnen zijn. Je zal je er veelal aan aanpassen.
Ik denk niet eens dat je het zelf beseft als je bijv. cijfers met kleuren verbindt en je bijv. het cijfer 5 altijd in een blauwe kleur ziet staan. Je zal denken dat iedereen het zo ziet tot het moment dat het ter sprake komt en je ontdekt dat alleen jij het zo ziet.
Het kan zelfs, denk ik nog wel eens van pas komen, doordat dit ervoor zorgt dat je een uitstekend geheugen hebt, omdat visuele invullingen als een soort ezelsbruggetje werken en sneller gelinkt worden aan verschillende bestandjes in geheugengebieden.

Ik denk dat synthesie geen tekortkoming (handicap) is maar eerder een bijkomende gave kan zijn. De meesten zullen dit zelf zo zien omdat het vermogen om cijfers en letters in kleuren te zien, het voor hen gemakkelijk maakt om bijv. telefoonnummers, namen of reeksen te onthouden. Zij zullen eerder medelijden hebben met de mensen die de prachtige kleuren en vormen niet zien, die bij muziek verschijnen bij hen. Zij zullen er in hun dagelijks leven meer voordelen dan nadelen van zien.
amc