Herkennen mensen hun eigen stem?

Vanaf een jaar of twee kunnen de meeste mensen zich wel herkennen in een spiegel. Misschien dat er mensen zijn die dat niet kunnen, maar dat zullen uitzonderingen zijn.
Nu vraag ik me af als je je stem op een geluidsopname afspeelt zou je die dan altijd herkennen tussen een random aantal andere stemmen, als je die stemmen nooit eerder hebt gehoord?

8 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je stemt klinkt altijd raar bij geluidsopnames. Dus interessante vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk van wel en dan niet alleen op toonhoogte en klankkleur maar ook op maniertjes van praten. Daarbij zal een aparte stem ook makkelijker te herkennen zijn gok ik. Maarten van Rossum's stem is een stuk herkenbaarder dan enige andere stem gok ik. Het wordt nog leuker om te zien of Johan Cruyff zijn stem herkent tussen alle imitatoren.
Thecis
8 jaar geleden
Inderdaad interessante vraag!
Erna55
8 jaar geleden
Ik heb een opname gehoord waar o.a. mijn stem bij stond. Ik dacht dat het mijn zus was, ik herkende dus mijn eigen stem niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je eigen stem zal voor jou altijd anders klinken op een geluidsopname; je hoort je eigen stem opeens 'extern', zoals een ander het hoort.
Maar of je dat dan ook herkent, hangt (behalve wat al is aangegeven) ook af van je gehoor. Wat betreft de spiegel trouwens: je hoort vaak van mensen dat ze vinden dat ze raar op een foto staan. Maar feitelijk zie je dan je eigen 'spiegelbeeld'! Het eigen beeld herken je voornamelijk van de spiegel (wat dus het wèrkelijke spiegelbeeld is), wat waarschijnlijk maakt dat je voor je gevoel heel anders op een foto staat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erna55 Ik wilde er net iets over zeggen. Familie is natuurlijk weer een ander probleem. Familieleden klinken soms als elkaar, gecombineerd met het andere probleem (stemopname wijkt af van zelf horen van stem) krijg je dus snel wat Erna55 beschrijft. Lijkt wel op mijn stem, maar net niet, zal wel mijn vader of zus etc. zijn.
SimonV
8 jaar geleden
In dit onderzoek herkenden mensen hun eigen stem niet, maar vonden deze stem wel aantrekkelijker: http://motherboard.vice.com/blog/science-says-we-actually-love-the-sound-of-our-own-voice
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als kind waren onze stemmen precies hetzelfde , nu als volwassenen hebben wij een duidelijk andere stem. Ook weer zo iets, hoe kan dát? afgezien van heel lang en de ander kort roken, dat scheelt natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alleen als je je eigen stem kent vanaf een geluidsopname. Dan herken je hem wel weer.

Antwoorden (2)

Ja; maar het vergt enige oefening.

Veel mensen vinden zichzelf op een bandopname heel anders klinken dan de stem die ze 'van zichzelf' horen, wat te verklaren is door het ontbreken van alle interne resonantie. Maar als je eenmaal weet hoe jouw stem op een bandopname klinkt, leer je die wel snel herkennen. Nu kan ik me wel voorstellen dat iemand, die zijn eigen stem moet herkennen uit bijv. 100 verschillende opnamen, er best moeite mee zal hebben, want stemmen lijken soms bedrieglijk veel op elkaar. Wat overigens uitstekend te testen is door iemand eerst een aantal stemmen te laten horen (zeg 20 stuks) en daarbij, bij stem 17 te zeggen: u gaat nu een stem horen die u dadelijk moet proberen te herkennen. En vervolgens laat men dezelfde bandopnamen weer horen, in gewijzigde volgorde. Aangezien een computer spraak en stemmen kan herkennen, zijn er objectief gezien aanknopingspunten voor die herkenning. Daarom zou een mens het in theorie ook moeten kunnen. Uiteraard kunnen zaken als verkoudheid of gedeeltelijke doofheid problemen opleveren. Zie de bronnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ook wil ik opmerken dat net als bij alle menselijke prestaties, de een er beter in zal zijn/ zal kunnen worden dan de ander. Wellicht dat ook leeftijd, intelligentie, geheugen e.d. hier een rol bij spelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mensen kunnen van nature hun stem alleen herkennen zoals ze hem zelf horen. Om hem te horen zoals anderen hem horen zijn mechanische hulpmiddelen nodig en de erfelijke aanleg om die van nature te herkennen hebben we niet. Hooguit kan je je eigen stem van nature als echo horen maar dat is een vervormd geluid. Daarom geloof ik niet aan eigen stemherkenning zoals jij het in je vraag stelt.