Heeft het opgevoed worden met zeer stricte regels en verboden een belemmerend effect op de intelligentie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Als we intelligentie strikt als IQ opvatten; nee. Die oorzaak ligt voor een groot deel (onderzoeken wijzen uit tussen 40% en 90%) in de genen. Verder kan bijvoorbeeld luchtvervuiling(ja echt! geen wonder dat er in China tijgermoeders 'nodig' zijn ;-)) een degelijke rol spelen, net als de sociaal-economische status van het gezin waar een kind in opgroeit.

Als we intelligentie echter iets breder opvatten kan een strikte opvoeding wel degelijk een rol spelen in de uiteindelijke intelligentie van een kind. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die autoritair zijn opgevoed minder onafhankelijk zijn, minder assertief en minder prestatiegericht. Het is dus waarschijnlijk dat kinderen die streng zijn opgevoed later minder zullen presteren dan kinderen met lossere ouders.