Kan men via opvoedingsfactoren die eeuwenlang in dezelfe lijn liggen komen tot persoonlijkheidstrekken die in de genen vastgelegd zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Nee. Tijdens het leven verworven eigenschappen worden nooit in het erfelijk materiaal vastgelegd. Hoe je ook opvoedt en hoe lang je dat ook volhoudt, aan de erfelijke persoonlijkheidstrekken verandert dat niets.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag is of over tientallen generaties, eenzelfde type van opvoeding zich op de duur kan verankerd hebben in het erfelijk materiaal van huidige generaties en zo in specifieke persoonlijkheidstreken die uiteindelijk het gevolg zijn van die eeuwenlange gelijkaardige manier van opvoeding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die vraag heb ik beantwoord. Door opvoeden kan je misschien iemand iets leren, en dat desnoods tientallen generaties achter elkaar, maar daarmee leg je die eigenschap niet in het erfelijk materiaal vast. Vergelijk het met taal spreken. We worden allemaal opgevoed om Nederlands te spreken maar elk kind moet weer de Nederlandse taal leren en dat zal zo blijven tot het einde der tijden. Hetzelfde geldt voor persoonlijkheidstrekken die er door opvoeding ingekomen zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Maarten V
Mag ik erop wijzen dat tijdens het leven verworven eigenschappen wel degelijk kunnen worden doorgegeven: namelijk mutaties in de geslachtscellen, voorafgaande aan de voortplanting. Dat die mutaties voorkomen (meestal nadelig, bij uitzondering voordelig) betwijfel je toch niet? Dit staat verder los van de (beantwoording van) de vraag maar ook mutaties zijn 'verworven' eigenschappen. Evenals sommige ziekten 'verworven' zijn; de A van AIDS staat voor Acquired, ofwel verworven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Willem, we hebben het hier wel over gedragskenmerken. In je antwoord leg je uit waarom Lamarck op dit punt ongelijk had. Het verhaal over de nek van een giraffe is een op een toepasbaar op deze vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo WillemNeoChor. De A van AIDS staat weliswaar voor verworven maar dit betekent niet dat deze ziekte erfelijk wordt doorgegeven. De volledige naam is "acquired immune deficiency syndrome" en betekent dat je een "een gebrek in je immuun systeem hebt opgelopen". Daar is niks erfelijks aan.
Nee dat kan niet omdat de persoonlijkheidstrekken dan van buiten af iedere keer opnieuw worden aangeleerd. Wat er dan gebeurt is dat je, als een leraar in de klas, op een schoon schoolbord iedere keer dezelfde sommen schrijft. Als het bord is leeg gepoetst moet je weer van voor af aan beginnen.

Wat wel kan is dat je leerlingen die goed zijn in bepaalde (gewenste) persoonlijkheidstrekken dwingen met elkaar voor nageslacht te zorgen. Op die manier introduceer je een selectiemechanisme dat op termijn de persoonlijkheidstrekken in de erfelijke eigenschappen vast gaat leggen. Hoe lang dat duurt is ongewis. Bij honden zie je dat uiterlijke kenmerken vrij snel een bepaalde kant op gefokt kunnen worden. Gedragskenmerken zuren waarschijnlijk langer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee.

Als jouw vraag met ja kon worden beantwoord, zou dit in lijn zijn met de theorie van Lamarck (1744-1829), een voorloper van Darwin (1809-1882). Echter voor zo ver we nu kunnen nagaan, had Darwin (meer) gelijk. Lamarck dacht bij voorbeeld dat giraffen een lange hals hebben gekregen door dat ze voortdurend naar de hoogste blaadjes reiken. In feite is het zo dat de giraffen met de korte nekken er gewoon niet bij kunnen dus eerder dood gaan; blijven over degenen met de net iets langer nekken. Die planten zich voort, dus de volgende generatie giraffen heeft genen die iets langere nekken veroorzaken... enzovoort.
Effect hetzelfde, alleen het wordt via een ander principe bereikt. Lamarcks theorie was overigens circa 30 jaar ouder dan die van Darwin. Trouwens, ook Alfred Russell Wallace (1823-1913) kwam gelijktijdig met Darwin op de evolutietheorie die veel biologen nog steeds in grote lijnen onderschrijven. zie de bronnen.

Toegevoegd na 4 minuten:
De enige manier om ervoor te zorgen dat nieuwe zaken in de genen worden vastegelegd, zijn mutaties. Ondergaat iemand een mutatie in de geslachtscellen voorafgaande aan de voortplanting, dan worden de veranderde (gemuteerde) genen doorgegeven. Meestal is dit ongunstig, maar er zijn uitzonderingen; en geeft zo' n veranderd gen een voordeel, dan zal het in de loop van veel generaties het ' oorspronkelijke' gen uit het erfelijk materiaal van de nakomelingen weg concurreren: het nieuwe gen geeft immers meer overlevingskans/ voortplantingssucces dan het oude. In dit geval is het 'nieuwe' gen wel 'verworven' maar het is nooit ' aangeleerd'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is al drie keer Nee geantwoord, maar volgens mij kan het wel. Ook zonder dat we ons tot het Lamarckisme hoeven te bekeren.
Immers kinderen die goed bestand zijn tegen de cultureel bepaalde opvoedmethode zullen een grotere kans hebben om volwassen te worden en voor nageslacht te zorgen dan de kinderen die er niet goed tegen kunnen. De genen die bepalen dat je het ondergaan van zo'n opvoeding wel aankunt worden dus geselecteerd.
Dat diezelfde kinderen later ook die opvoeding zelf gaan geven, heeft niets met hun genen te maken. Dat is cultureel bepaald.