Komt een depressie altijd door narcistische neigingen?

Van onvervulde ijdelheid kan men somber geraken, maar zijn narcistische trekken altijd (mede)oorzaak van een depressie of kan dat ook aan iets heel anders liggen dus zonder het narcistische?
Daarmee wordt evenwel niet bedoeld dat alleen een narcist depressief kan worden, het gaat om de tendens van narcistisch verwante gevoelens/emoties.

8 jaar geleden
6K
Ritsuka
8 jaar geleden
Je kunt ook zomaar depressief worden, daar hoeft geen reden voor te zijn.
Het is een chemische onbalans in de hersenen.
niko
8 jaar geleden
wat bedoel je met "onvervulde ijdelheid"?
erotisi
8 jaar geleden
met onvervulde ijdelheid bedoel ik bijv. dat je denkt dat je heel goed bent maar bij het vorderen van de tijd komt je er achter dat dat niet zo is
niko
8 jaar geleden
Zelfoverschatting.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Narcisme herken ik totaal niet bij mezelf en mensen bij mij in groepstherapie. Je voelt je juist nietswaardig en kan niet van jezelf houden. Wat ik wel vaak zie is dat depressieve mensen een (te) groot verantwoordelijkheidsbesef hebben. Dat ze alle problemen willen oplossen, maar gefrustreerd zijn om dat dit natuurlijk niet kan.

Antwoorden (6)

Nee , een depressie kan als een zware donkere deken over je heen vallen en je totaal zwartgallig maken .ja wat jij suggereert kan een trigger zijn. Maar er is mogelijk geen een oorzaak maar helaas vele mogelijke oorzaken . Van te weinig zo'n licht tot manisch gedrag met daarna depressie tot gevolg . Ook diverse lichamelijke ongemakken of ernstige ziekten verlies partner of kind of ? Diverse hersen ziekten ( Alzheimer ) Nee anders zouden alle mensen met een depressie eerst sterk narcistisch gedrag hebben gehad nee . Er wordt nog veel onderzoek naar gedaan naar deze nare ziekte .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is niet aangetoond dat mensen die ijdel en of narcistisch zijn een verhoogde kans hebben op depressiviteit.

Depressies hebben niet één duidelijke oorzaak, maar ontstaan door een combinatie van biologische, psychische en sociale factoren. Anders gezegd: depressies ontstaan door een combinatie van erfelijkheid, persoonlijke eigenschappen en wat iemand meemaakt in zijn leven.
Wetenschappers spreken van het bio-psycho-sociaal model.
Biologische factor
Sociale factor
Psychische factor

Neurotransmitters :
Ze zorgen voor onze emoties, eetlust en concentratievermogen. Voor onze stemming zijn met name de neurotransmitters serotonine en noradrenaline belangrijk. Te lage concentraties van deze stoffen vergroten de kans op depressies. Daarnaast kunnen andere stoffen, zoals hormonen, medicijnen, alcohol en drugs het ontstaan van een depressie in de hand werken. Ook zijn er verschillende lichamelijke ziektes bekend die depressieve verschijnselen kunnen veroorzaken. Denk daarbij aan afwijkingen van de schildklier of bijnierschors, suikerziekte en hart- en vaatziekten.
8 jaar geleden
Als je depressiviteit als resultaat neemt, dan kun je de oorzaak vaak niet goed achterhalen, en dat is ook de reden van veel onderzoek.
Helaas zijn wetenschappers nog niet vaak ruim geörienteerd, en 'duiken' diep in hun eigen specialisme, terwijl depressiviteit uit meerdere oorzaken ontstaat.( zie het antwoord van Erna55)

Narcisme kennen we allemaal, en in gematigde vorm gebruiken we dit ook dagelijks.
Ieder mens heeft met zijn hersenfuncties een ' ik-beeld' aangemaakt, en dat gebeurd ongemerkt als je nog baby bent.
Het lijkt een gevolg van 'veiligheidsdrang' die het organisme ( wat we zijn) beschermen wil.

Narcisme is ook een veiligheidsactie, zelfs als het extreem wordt getoond door iemand.
In ons dagelijks bestaan, komen die neigingen in minder sterke mate voor;
bv bij het eindigen van een lastige taak die ons is gelukt....' eigenlijk kan ik dat wel goed'.....
In dat geval zul je niet snel negatief zijn over jezelf...
Jezelf is in dit geval je ' ik-beeld' die jij positief beloond.
Je ' ik-beeld' is fictief.
De reactie die je dan geeft met je denken, is dus van weinig realiteitswaarde, en is narcistisch in zijn wortel.

Dus het antwoord zal zijn, dat altijd een mate van narcisme ten grondslag ligt in wat we nu zijn. Depressief of niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
De definitie van narcisme is :
Narcisme is een Freudiaanse term uit de psychologie. Het is een vorm van gedrag die wordt gekenmerkt door een obsessie met de eigen persoon (vaak het uiterlijk), egoïsme, dominantie, ambitie en gebrek aan inlevingsvermogen. Iemand die narcistisch gedrag vertoont, noemt men een narcist. Het woord obsessie is hier cruciaal. Het voorbeeld dat je noemt dat iedereen narcistisch is, klopt niet. Want niet iedereen is obsessief met de eigen persoon.
Nee, m.i. wordt een depressie veroorzaakt door teveel willen en te weinig kunnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Depressies worden veroorzaakt door bepaalde hormonen en/of neurotransmitters die ontregeld zijn geraakt. Er is namelijk een sterke band tussen de geest en depressie. Er zijn vele oorzaken te noemen die een depressie doen ontstaan en dat is lang niet altijd een narcistische stoornis. Neem een postnatale depressie... Hoewel je dolgelukkig bent als moeder of zou moeten zijn, kan die zomaar de kop opsteken omdat bepaalde gedachten de geest beheersen die bepaalde hormonen ontregelen.

Een narcist loopt heel veel risico depressief te raken en zal dit ook vaak worden op gegeven moment. Zo iemand wordt zijn eigen wereld, sterker nog ís zijn eigen wereld! Hij blijft constant zoeken naar bewondering en deze is nooit genoeg, want is onverzadigbaar. Door zijn eigen grootheidswaan leeft hij in een martelende afhankelijkheid van enerzijds de bewondering van anderen, anderzijds van eigenschappen, functies en prestaties die zomaar weg kunnen vallen. Er is dus bij hen altijd een inwendige onvrijheid en afhankelijkheid. Het imago van superioriteit dat ze uit moeten stralen is gelijk het ontkennen van de pijnlijke innerlijke realiteit en dat maakt het voor hen moeilijk om iets als een depressie te accepteren.
Zij zullen de oorzaak toewijzen aan hun omgeving, levenspartner, kinderen enz. Als deze uiterlijk narcistische facade van superioriteit wegvalt, voelen zij ineens een gemis en verdriet en dit is voor hen een teken van zwakte en is heel verwarrend.

Narcisten zijn vaak mensen die diep van binnen vaak kwetsbaar en eenzaam zijn en meestal ook een groot minderwaardigheidsgevoel hebben. Dit maakt dat zij juist heel gevoelig zijn voor afwijzing en krenking van hun trots. Zij voelen zich al snel aangevallen. In hun leven krijgen ze vaak problemen met collega's op het werk, die ze vaak als drammrig en betweterig zien en omdat zij geen gevoel of inzicht hebben in een ander, hebben zij ook vaak moeite met relaties en botst het dus vaak. Op deze momenten komt de meer onzekere- en minderwaardigheidskant naar boven en dan ligt angst en depressie ook op de loer.
Aangezien zij dus in hun leven vaak te maken hebben met dit soort situaties, hebben zij vaak last van een depressie.
amc
8 jaar geleden
Nee, een depressie komt niet altijd door narcisme. Ook al begrijp ik zeer zeker de link. Een narcist is geobsedeerd met zichzelf. Met zijn/haar uiterlijk, ambitie, gebrek aan inlevingsvermogen (vaak dus daardoor sociaal problemen), egoïstisch etc. Hierdoor zal de leefwereld van een narcist dus enkel gebaseerd zijn op hoe hij/zij zichzelf voelt, scoort en gezien wordt door anderen. Hierdoor is een narcist wel vaak extra kwetsbaar voor depressies aangezien men kwetsbaar is. Maar een narcist is niet de enige reden, een voorbeeld:

Iemand die juist altijd voor andere mensen klaar staat, naïef is zelfs, en andere mensen pleast kan gelukkig zijn. Omdat andere mensen helpen is wat diegene gelukkig maakt. Wanneer deze persoon echter wordt gekwetst (een partner die vreemdgaat) kan die persoon net zo goed een depressie krijgen (afhankelijk van zelfbeeld en mate van afhankelijkheid). Of als iemand is gepest of traumatische ervaringen heeft, of persoonlijkheidsstoornissen als Asperger, Autisme, Borderline, Obsessieve stoornis of angststoornis, dan zal een depressie sneller op de loer liggen. Net als bij welke verslaving dan ook (door eigen wil of juist niet). Net als het afkicken of een burnout door werk. Er zijn zoveel factoren die een depressie kunnen uitlokken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar als je zegt dat depressie ook afhankelijk is van het zelfbeeld dan is dat toch een verwijzing naar 'narcisme'.
Net zoals de persoonlijkheidsstoornissen je zelfbeeld geen goed doen.
En altijd iemand te willen helpen is dat ook niet iets overmoedigs, met als gevolg burnout. Maw is de kern van depressie niet een verkeerd zelfbeeld?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, ik deel jouw mening dat de kern van een depressie komt door een slecht zelfbeeld. En ik deel ook de mening dat een narcistische persoonlijkheidsstoornis te maken heeft met een slecht zelfbeeld (behoefte aan goedkeuring). Alleen tussen iemand die narcistisch is, en iemand die juist heel gevoelig is en andere mensen wil helpen zit een grens. Iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft amper/geen inlevingsvermogen en zal dus geen anderen willen helpen tenzij het voor zijn/haar eigen bevrediging is (zelfbelang). Maar iemand die juist heel begaan is en anderen laat voorgaan (zichzelf niet veel waard vinden) is geen narcist. En deze persoon kan ook een depressie krijgen. Dus narcisme is niet de basis van een depressie, een slecht zelfbeeld is dit wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat ik probeer te zeggen: een narcist is geen altruïstische persoonlijkheid. Hij/zij zou wel iemand kunnen helpen, maar als je diep in het hoofd gaat kijken dan zal de achterliggende gedachte altijd op zichzelf gebaseerd zijn (ik kan er ook iets mee, ik heb een goed beeld, kijk mij eens goed zijn, misschien krijg ik iets terug). Waar een pleaser dus wel een altruïstische persoonlijkheid heeft: oprecht andere mensen willen helpen zonder eigenbelang (puur en alleen voor de ander). Toch kan deze groep ook depressies krijgen zonder narcistische trekjes.