Kan je genezen van Misofonie?

Ik loop nu ongeveer 11 jaar rond met Misofonie (Echter is de diagnose Misofonie enkele jaren bij mij bekend). Ik word 'r helemaal gek van, ik heb het niet eens zo zeer met geluiden van onbekende, maar vooral bij gezinsleden, en dan met name de stem van mijn vader. En zolang ik nog thuis woon sloopt dit onze vader-zoon band. Ik probeer er jaren iets aan te doen, maar ik kan het gewoon niet verdragen en ik word behoorlijk agressief als ik ze stem hoor (Zelfs als ik het erover heb, zoals nu)
Ook op internet is nog een schaarste aan informatie hierover, kan iemand mij wat meer vertellen over evt genezing/omgang?

Enorm bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (2)

Er bestaat geen medicijn voor misofonie. Het Amsterdams Medisch Centrum (AMC) is tot nu toe de enige plek in Nederland waar een (experimentele) behandeling wordt aangeboden. Deze behandeling bestaat uit technieken uit de cognitieve gedragstherapie en psychomotorische therapie. Zo kun je leren om positieve associaties te krijgen bij geluiden.

Je kunt ook zelf een aantal dingen doen om minder last te ervaren van de aandoening. Die staan hier: http://verenigingmisofonie.nl/zelfmanagement/ en betreffen in het kort ontspanningsoefeningen, voldoende nachtrust, sporten, je aandacht verleggen, en geen oordopjes of hoofdtelefoon dragen. Door daar dagelijks mee te oefenen heb je gemiddeld na 66 dagen je irritaties deels onder controle, en wordt het draaglijker. Maar helemaal er vanaf komen, dat kan helaas niet.

Over het ontstaan van misofonie is nog weinig bekend. Meestal ontstaat het tussen het 8e en het 12e levensjaar, maar hoe en waarom iemand het krijgt is nog niet duidelijk. Wanneer mensen met misofonie wordt gevraagd wat zij zich herinneren van het ontstaan van de misofonie, noemen zij vaak een herinnering aan bepaalde geluiden aan de eettafel. Maar lang niet iedereen die van dit soort geluiden walgt of boos wordt ontwikkelt misofonie. Het komt voor dat meerdere personen in een familie misofonie hebben. Onderzoek in het AMC wijst uit dat erfelijkheid een rol speelt. Hoeveel mensen aan misofonie lijden is nog niet duidelijk. Psycholoog Baer Jonkers schat dat een half procent van de Nederlanders het heeft.
8 jaar geleden
Ik heb het zelf (gehad durf ik bijna te zeggen) met eet/drink geluiden, maar ik heb er heel veel over gesproken en mijn zwakke punten uitgedaagd door mezelf er als ik er aan toe was aan bloot te stellen en dan te bedenken wat vind ik hier erg aan (even heel rationeel denken) en me daarna focussen op andere dingen. Het heeft lang geduurd, maar heb er bijna geen last meer van :)