Wat wordt er bedoeld met een gevoelig zenuwstelsel?

Er wordt soms gezegd dat mensen die hooggevoelig zijn een gevoelig zenuwstelsel hebben, maar wat wordt daar mee bedoeld?
Hebben die meer zenuwen of grotere of meer verbindingen?

8 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Hoogsensitieve mensen hebben een zeer gevoelig zenuwstelsel. Zij hebben als het ware fijnere “antennes” ,wat maakt dat zij indrukken dieper en intenser opnemen dan niet sensitieve personen.
Ongeveer 20% van de mensen zijn hoogsensitief Hoogsensitiviteit is dan ook geen ziekte maar een manier van zijn.
Bij deze mensen is er een bredere verbinding tussen de beide hersenhelften. Dit maakt dat zij meer informatie en prikkels binnen krijgen dan niet sensitieve mensen.
Je zou kunnen zeggen dat zij minder filteren en zodoende meer informatie naar binnen halen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zij meer tijd nodig hebben om deze indrukken te verwerken.
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
De brede verbinding tussen de twee hersenhelften wordt vooral met intelligentie in verband gebracht. http://www.nu.nl/wetenschap/3595409/einstein-had-bijzonder-sterke-verbinding-tussen-hersenhelften.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn complimenten van in zeer kort zo gedeailleerd uitleg geven van hoogsensitiviteit.

Andere antwoorden (1)

Nee hoor ze hebben even veel zenuwen als ieder ander. Mar omdat gevoeligheid samen gaat met zenuwen (prik of snijd je in je vinger dan sturen de zenuwen een signaal naar de hersenen dat er pijn is, dus gevaar. Sommige mensen voelen al heel snel pijn, dus zijn gevoeliger dan anderen. Hoewel dat moeilijk te bewijzen is. Als 2 mensen verschillende pijn zouden voelen (als je dat al kan meten) kan het zijn dat ze allebei de pijn even hoog schatten op een schaal van 1-10. En zo is het met (hoog)gevoeligheid ook