De leugenschaal is een instrument / een "test binnen een test", waarbij vragen worden gesteld die vrijwel iedereen zonder uitzondering eigenlijk positief kan beantwoorden, omdat het normale menselijke 'ondeugden' betreft.

De vragen zijn zodanig gesteld, dat door de antwoorden op die vragen kan worden vastgesteld in hoeverre iemand geneigd is eerlijk te antwoorden danwel "sociaal wenselijke" antwoorden te geven, ofwel een beetje te liegen. En dat zegt dan weer wat over de overige antwoorden en het persoonlijkheidstype van de respondent.

De leugenschaal is bedoeld om personen te identificeren die om welke reden dan ook vermijden open en eerlijk te antwoorden en kleine tekortkomingen liever niet toegeven.