Waarom brengt de nacht inspiratie?

's Avonds en 's nachts krijg ik opeens allerlei ideeën voor mijn boeken, wat ik overdag niet krijg. Het lukt mij dan ook veel beter om eraan te werken dan overdag.

Ik merk dat ik hier lang niet de enige in ben. Alles waar inspiratie voor nodig is lijkt om de ene of andere reden 's nachts beter uitgevoerd te kunnen worden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ons leven overdag is als een grote fabriek die in de ochtend opstart en waar steeds meer machines gaan werken, die allemaal lawaai geven en aandacht nodig hebben.
Tegen de avond gaat de ene na de andere machine stoppen, tot dat de rust weer geheel is teruggekeerd.
Dan is er tijd voor inspiratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat zo midden op de dag ;)

Andere antwoorden (9)

Volgens mij maar 1 reden vooor : De rust.
's Nacht is het veel stiller, wordt je niet afgeleid door de telefoon, de post en de deurbel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens, moet je eens 's nachts over straat gaan lopen, wat normaal levendig en druk is, is dan helemaal uitgestorven en muisstil. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat zo fijn om te doen. Ook een bos midden in de nacht is super inspirerend, je hoort alleen de wind die de bladeren laat ritselen, het is echt fascinerend om te doen en toch ook spannend, je fantasie slaat op hol!
Overdag ben je bezig met de dingen die je moet doen,je lichaam heeft dan geen rust en gunt het zichzelf dan ook geen rust en is gefocust op alleen die dingen die nog moeten.
Avonds en nachts komt je lichaam en geest tot rust en krijgen die dingen de ruimte om zich te ontplooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's heel logisch en voor de hand liggend : dan heb je de rust aan je hoofd, en ben je nog helder genoeg om dieper over dingen na te denken en komen de beste plannen in je op.

Ongetwijfeld ben je dan ook een avondmens. Ik kan het namelijk absoluut niet ; om een uur of elf, half twaalf, gaat bij mij letterlijk het licht uit en bak ik er niks meer van. Maar oh, die eerste uren van de ochtend, als iedereen nog slaapt en ik al heerlijk met mijn eerste kopje koffie in de tuin zit (zo tussen 6 en 8 uur 's morgens); dan komt het aan de lopende band. Moet ik echt ergens creatief mee aan de slag, dan kan ik het beste nog eerder opstaan. Het is wel het prettigst als het al licht is trouwens.

Het is dus niet zozeer het tijdstip van de dag, (al lijken er iets meer avond- dan ochtendmensen te zijn, maar volgens mij heeft dat ook wel iets kunstmatigs) maar het moment van de dag dat bij jóu past, en bij jou is dat de avond/nacht. Dat je (nog) niks anders (meer) aan je hoofd hebt en je kunt concentreren op dingen waar je je volle concentratie voor nodig hebt. Dat zijn dan je meest productieve uren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zo dat bij ontspanning hoort ook een beter contact tussen linker en rechter hersenhelft. Het is die situatie waar je tot rust komt, waar gebeurtenissen van de dag hun plek krijgen, dat er ideeen boven komen borrelen.
14 jaar geleden
overdag moet je van alles.s'nachts staat die verplichte wereld stil(voor de meeste dan)en dat voelt veel vrijer aan.voor creatieve inspiratie is totale vrijheid nodig,de vrijheid om te kunnen creëren wat er in je opkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verwerking en relativering van de gebeurtenissen overdag helpen je van de gebaande paden die je in de struggle for life benut, af te wijken.
Daardoor kun je met een meer onbevangen geest opnieuw naar dingen kijken die je hebt meegemaakt.
Dat blevert dan ook nieuwe en vaak betere inzichten op.
Het advies "slaap er nog een nachtje over "is wellicht een van de beste raadgevingen die ooit geformuleerd is.

Toegevoegd na 10 minuten:
Het is zelfs mogelijk om dit vermogen te trainen en actief te benutten.
Bij lastige problemen die veel ongrijpbare facetten heeft,
ga ik van het besef uit dat het onderbewustzijn veel beter in staat is complexe zaken te overzien en in te schatten dan het bewustzijn.
Ik vraag mijn onderbewustzijn dan letterlijk dit probleem op te pakken en -als het er uit is- dit aan mijn bewustzijn door te geven.
Dat houdt dus in dat ik 's nachts soms (klaar) wakker wordt en dan antwoorden met uitleg krijg die veel verder en dieper gaan dan waar ik met mijn bewustzijn toe in staat ben.
Dit "vragen"doe ik door voor het slapen gaan de dag nog eens secuur door te nemen en te onderzoeken hoe wat en waar ik tegenaan gelopen ben en daar niet uit kwam.
Dat leg ik dan aan mijn onderbewuste voor en ga dan slapen en NIET piekeren.
Piekeren houdt voor mij in dat ik er met mijn bewustzijn niet uit kom en het dan redelijk zinloos is dat via die weg proberen te begrijpen en/of op te lossen.
Ik lig er dan ook niet wakker van.
Nadeel is dat ik niet kan voorspellen hoe lang het antwoord op zich laat wachten, maar geduld is ook een schone zaak.
Met opjagen en forceren bereik ik echt veel minder dan met deze aanpak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
's nachts wordt je door niets afgeleid en het confronteert je met het levenseinde omdat het donker is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overdag heb je ZOVEEL andere dingen aan je hoofd en te doen...er is simpelweg geen ruimte voor andere gedachten of ideeen. s'Nachts...leef je heel anders..en is je hoofd als het goed is niet gevuld met dingen van overdag. Zodat je mooie dingen mag ontvangen om er iets mee te mogen doen. Prachtig.
Groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst, 's avonds/ 's nachts heb je (een) andere hormoonspiegel(s). Die beïnvloeden je denken en voelen.
Neem daarbij de rust, dus het uitblijven van veel prikkels uit de omgeving, allerhande afleidingen, et voila, een grotere toegang tot je eigen fantasie. Die fantasie die er altijd is, maar zijn weg niet vindt, beter gezegd, jij vindt je weg niet daar naartoe. Tot jezelf komen is een kust, vaak dus een kwestie van tijd en gelegenheid. Bioritme

groet