Hoe lang schatten jullie dat het korte termijn geheugen duurt?

ga niet zoeken op internet want de bronnen die betrouwbaar zijn zeggen dan dat dat niet bekend is. Ik wil graag horen hoe lang jullie het gevoel hebben dat het duurt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wist helemaal niet dat er richtlijnen waren. je wordt daar ook helemaal niet op gewezen volgens mij. maar goed, dan weet ik dat ook weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt de voorwaarden geaccepteerd toen je hier een account aanmaakte, daarin staan ook de link naar de regels vermeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is al zo lang geleden. het is niet reëel te verwachten dat ik alle regels nog weet. (ik heb ze nu wel gevonden trouwens)

Antwoorden (11)

Kort, wat vroeg je ook alweer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat je ziet is vrijwel onmiddellijk daarna weg. De film van het zien bedoel ik. Wel echter kan je vormen die je gezien hebt herkennen als je ze weer eens ziet, dat is dan het wel bewaarde aftreksel uit alles wat je gezien hebt. Idem voor mensen...als je de hele dag dezelfde persoon ziet zul je amper meer dan 1 beeld van hem/haar opslaan.
In het verkeer zul je ook niet de hele rit nog eens kunnen herinneren, een specifieke, indrukmakende gebeurtenis (ongeluk voor je ogen) bv weer wel.

Wel bekend is dat mensen die bij een ongeval buiten bewustzijn geraakt zijn ca de laatste 10 minuten voor het ongeval helemaal kwijt zijn uit hun geheugen. Dat deel is dan zeker nog niet "permanent" opgeslagen. Eigenlijk moet ik hieruit constateren dat je korte termijn geheugen meer dan die 10 minuten is (voor minstens die indrukken die uiteindelijk in je lange termijn geheugen komen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor mijn gevoel is het minutenwerk.
lang genoeg om even een telefoonnummer te lezen in je adressenboekje en het vervolgens te draaien,of iets in de schappen van de super te vinden als je net een medewerkjer hebt gevraagd waar het staat.
vervolgens kan je het ook weer gerust vergeten.
14 jaar geleden
Eh,,,wat vroeg je ook alweer? Grapje ....bij mij duurt het erg kort. Veel korter dan toen ik jonger was.
Mijn lange termijngeheugen is beter. Dus als ik maar lang genoeg wacht...dan herinner ik me volgend jaar..wat ik gisteren heb gedaan. Groetjes Schuimpje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo lang als je het nodig hebt. Dat kan een minuut zijn,maar ook enkele uren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan hoe belangrijk de de informatie is die opgeslagen moet worden.
Als het bijvoorbeeld om een nummerbord van een auto gaat die in en een ongeluk een belangrijke rol heeft gespeeld kan deze informatie langer blijven hangen als dan het om een minder belangrijk iets gaat (bijvoorbeeld de kleur van de ogen van het meisje achter de kassa)
Het kortetermijngeheugen,het woord zegt het al kort,het kan enkele seconden zijn,maar ook enkele minuten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer maar eens terug te denken aan wat je gisteren gegeten hebt! Mijn zoon kan dat nog van een week terughalen en ik moet soms lang nadenken ( terwijl ik het zelf gekookt heb!) om gisteren terug te halen. Vaak na een tijdje weet ik dat wel weer maar een week red ik zeker niet. Hooguit van 3 dagen herinner ik het me na echt nadenken. Het verschilt natuurlijk hoe druk je bent op gegeven moment. Op drukke dagen ga ik naar de supermarkt om iets te kopen wat ik nodig heb, maar als ik het niet opschrijf vergeet ik het glad en dan is mijn korte geheugen niet langer houdbaar dan een half uur. Je doet ook veel dingen onbewust en dan weet je het al na 1 minuut niet meer. Voorbeelden zat en die heeft echt iedereen; Ik had het net nog in mijn hand, waar heb ik het nu weer neergelegd?
amc
14 jaar geleden
in mijn neuroscience boek staat dit beschreven:

Immediate memory - or sense of the present - fractions of seconds.

Short-term memory- seconds t/m minutes

Intermediate term memory - hours t/m days

Long-Term Memory - Days t/m Years

in NL:
Onmiddelijk Geheugen
Korte termijn Geheugen
Middelmatig Geheugen
Lange Termijn Geheugen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het sensorisch geheugen, dat 'vangt in eerste in stantie je waarnemingen op', dat bestaat uit het sensoirsch, iconisch en hapisch geheugen. Daar blijft informatie max 4 seconden.
Daarna komt informatie in je korte termijngeheugen, daar kun je informatie 8 tot 12 seconden 'opslaan'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het "gewone" korte termijngeheugen wordt na ongeveer 20 minuten getest bij neuropsychologisch onderzoek, alhoewel dat weer afhangt van het soort test.
Het is dus een aannemelijke schatting dit op ongeveer een half uur te stellen.
Het zal echter van persoon tot persoon verschillen, om echter iets te meten , moet je de meetmethode standariseren. Wellicht heeft men die 20-30 minuten empirisch bepaald, zoals zeer veel (zoniet alles) in de psychologie.
Je kunt de duur van je kortetermijngeheugen wel zeer goed trainen, zoals bijvoorbeeld bij politiemensen het geval is.
Mocht je kortetermijngeheugen te kort gewenste info vasthouden, dan zijn er veel games en andere trainingsmiddelen om dit te verbeteren.
Dit is in ieder geval beter te trainen dan je IQ, dat door training via games te verhogen lijkt niet goed te lukken.
Overigens heb ik deze info NIET van internet maar op basis van eigen kennis en ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een tiental seconden