hoe kan iemand zien of je intelligent bent op basis van omgang met anderen?

een collega van mij vertelde mij pas dat ik intelligent was. toen ik vroeg waar ze dit op baseerde gaf ze als antwoord de omgang met anderen. hieraan kon ze zien dat ik intelligent was dmv psychologie boeken. iemand enig idee wat er dan zo bijzonder zou zijn aan mijn omgang met anderen of waarop ze dat basseerd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie niet wat intelligentie met omgang met mensen te maken heeft. Emotionele intelligentie misschien. Ik denk dat die collega je omgang met andere mensen op prijs stelde en/of knap vond en dat op een beetje onhandige manier verwoord heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo'n opmerking klinkt niet erg intelligent als er naar externe boeken verwezen wordt :-)
Castle
9 jaar geleden
Intelligentie heeft weinig met omgang met mensen te maken. Denk maar eens aan bijvoorbeeld autistische mensen die geen goede omgang kunnen hebben met mensen maar wel erg slim zijn.

Antwoorden (2)

Geloof me, er bestaat geen -serieuze- literatuur in de psychologie (en ik bedoel hiermee de wetenschappelijke variant) waaruit zou blijken dat je intelligentie kan aflezen uit observatie van hoe iemand met anderen omgaat alleen.

Er bestaat wel zoiets als 'emotionele intelligentie' en dit lijkt het meest op wat hier waarschijnlijk wordt bedoeld door je collega. Echter, wil je dit op een verantwoorde manier vaststellen, heb je een batterij testen nodig en iemand kan dit dus niet gewoon 'zien' door jou te observeren.

Er zijn wel vrij veel mensen die beweren dat ze dit soort zaken kunnen aflezen bij anderen, en ze baseren dit dan op 'zweverige' boekjes die ze zelf 'psychologie' noemen.

Toch denk ik wel dat je collega wat mensenkennis heeft. Niet omdat ze iets bij anderen kan aflezen, maar ze deed eigenlijk twee dingen tegelijk:
1. Ze gaf jou een compliment waardoor jij je bijzonder ging voelen
2. Ze wekte de indruk dat ze zelf ook heel intelligent is, doordat ze zomaar dingen bij anderen kan 'aflezen'...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het wel met uhmramon eens, maar je kunt toch wel iets afleiden uit hoe iemand spreekt: zowel inhoudelijk als hoe die zijn zinnen opbouwt. Natuurlijk is dat subjectief en kan je er geen getalletje aanhangen maar tezamen met het gegeven dat jouw collega je ook wel een beetje kent kan je er wel globaal iets van zeggen.

Natuurlijk is ook de vraag waarom jouw collega dat zou zeggen. Daar sluit ik me ook weer bij uhmramon aan, er zal vast een bedoeling achter gezeten hebben.