kan je van slapeloosheid een psychose krijgen?

Hallo ik slaap heel slecht en maak me er zorgen om ben bang dat t kwaad kan en lees enge dingen al bij de dokter geweest die zegt dat het weer goed komt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Reddie
10 jaar geleden
Het laatste wat je moet doen is je zorgen maken. Daar wordt het alleen maar slechter van, en vergalt het plezier in je leven.
De meeste dingen gaan inderdaad vanzelf wel weer over.
Ritsuka
10 jaar geleden
zoek uit hoe het komt dat je slecht slaapt. is je ritme verkeerd, heb je stress, hoe is je eten en drinken, wat doe je aan beweging?
Ritsuka
10 jaar geleden
en niet meer gaan googlen, dan kom je alleen bij enge dingen uit. Een kuchje is volgens het internet al long of keelkanker etc.
Thecis
10 jaar geleden
Op zich is er niets mis met googlen, maar je moet wel met je gezond verstand dingen gaan reeel bekijken...
tinus1969
10 jaar geleden
Wat bedoel je met 'slecht slapen'?
Amadea
10 jaar geleden
Toen ik last had van slecht slapen adviseerde de huisarts 's avonds geen koffie meer te drinken. Dat helpt uitstekend!

Antwoorden (2)

Als je chronisch te weinig slaap krijgt is er inderdaad een kans op psychose. Als je wel een paar uurtjes slaap pakt is de kans al een stuk kleiner, maar als je 3 of 4 dagen door gaat zonder slaap en dit vaker doet is de kans reëel dat je op een gegeven moment in een psychose beland door slaapdeprivatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen slecht slapen, zal je geen problemen , dus ook geen psychose geven.
Sommige mensen hebben maar heel weinig slaap nodig, ook dan hoeft dat geen problemen te geven.
Het krijgen van een psychose heeft ook voor een deel met je karakter te maken.
Je zelf bang maken door het lezen van 'enge' dingen trouwens ook.
Het is duidelijk dat je wel ergens een probleem hebt.
Probeer daar achter te komen, of zoek naar een vertrouwenspersoon, waar je mee kunt praten.
Begin met je zelf te accepteren zoals je bent, dan ben je al halverwege naar herstel.