Waar komt de drang vandaan om zoveel mogelijk punten te halen bij goeievraag.nl?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat veel mensen sterk de behoefte voelen om ergens in uit te willen blinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, daar zeg je wat Loenie. Persoonlijk geef ik niet zo heel veel om de hoeveelheid punten. Wellicht vond ik het juist bij deze vraag wat meer toepasselijk om het antwoord bij 'reacties' te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zit wat in..

Het beste antwoord

Haantjes gedrag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

het systeem is: je krijgt punten als je antwoorden geeft.

dus verzamel je die punten.

je kunt niet zo min mogelijk punten verzamelen.

blijft over dat je alleen maar zo veel mogelijk punten kunt verzamelen, of je verzamelt ze niet en omdat ze geen waarde voor je hebben.

het antwoord is dus: de punten hebben blijkbaar waarde, daarom verzamelt men ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de mensen met veel punten dan denken dat ze slim zijn?Veel punten wil namelijk zeggen dat je veel weet,overal iets vanaf weet,of dat je veel van je tijd achter de pc zit,om op veel vragen een antwoord te zoeken/hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen zijn competatief ingesteld, en willen graag winnen.

Anderen doen het goed met een positieve beloning. Hoe meer beloning hoe meer positieve impuls om verder te gaan.

Er is ook een groep die gewoon graag anderen helpt en dat er puntjes te verdienen zijn: ach, eigenlijk niet zo nodig.

Zelf wil ik wel toegeven dat ik wel gevoelig ben voor een stukje competitie en een stukje beloning. Het heeft wel gezorgd dat ik blijf terugkomen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Met de tweede opmerking bedoel ik dat die groep de puntjes niet nodig vindt / dus niet dat ik die groep overbodig vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen heeft die drang. Ik kan hem bij mezelf niet bespeuren, ondanks mijn grote aantal.
Maar een aantal mensen heeft die drang wel. Soms leidt dat tot antwoorden die nergens op slaan, dus erg prettig is dat niet...
14 jaar geleden
Dat is bij alle spelletjes zo: klaverjassen, sjoelen, monopoly, halma, ganzenbord, triviant. goeievraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen willen toch een positieve waardering voor hun bijdrage, voeg daar aan toe, dat het leuk is steeds meer punten te krijgen.
In het begin vond ik het dat zeker leuk, maar nu kijk ik zelden meer naar het totaal aantal punten dat ik heb, dat maakt me echt niet meer uit, wat ik wel erg leuk vind is de extra punten in de vorm van een waardering, die doen me altijd goed, omdat het fijn is als iemand je antwoord waardeert en het op waarde weet te schatten.
Ik heb geen drang naar extra punten, ik heb wel een drang echte goede antwoorden te geven, de waardering in de vorm van punten volgt dan als je antwoord gewaardeerd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het een verzamelwoede is.
Vroeger spaarde we speldjes, sleutelhangers of sigarenbandjes.
Toen we volwassen werden gingen we geld sparen, en nu sparen sommige ook punten.
GV punten wel te verstaan, want er zijn ook D.E punten, maar dat is weer een ander verhaal :)
Het is dus ook een vorm van sparen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het een drang is weet ik niet. Ik denk dat je het meer als een verslaving kunt typeren met drang als gevolg. Voor sommige onderons is het een must om op elke vraag waar kan een antwoord te geven om punten te verzamelen. Ik noem geen namen maar meestal kom je ze tegen in de top 5.
Zij missen echter de essentie van GV; het geven van kennis ter kennis vermeerdering of het geven van advies.
Je ziet vaak dat van deze personen er antwoorden komen die nergens op slaan. Dit wordt dan nog eens bevestigd door de negatieve reacties.

Maar goed; om terug te komen op je vraag. GV werkt door het punten systeem als een verslaving. Men wil de beste zijn; tot de beste behoren.
Ze zien het als een competitie, al valt er weinig tot niks te winnen.
Iedereen met level 10 en meer dan 10000 punten vallen onder de categorie verslaafd en antwoord gevend om de punten. (Dit op een enkele uitzondering na). De meeste antwoorden slaan dan vaak ook nergens op en hebben geen toegevoegde waarde. Deze voldoen dus niet aan de essentie van GV. Maar omdat men wil (moet) winnen geeft men antwoord zodat er weer een punt bij komt.

Persoonlijk antwoord ik alleen op vragen waar ik iets van weet of waar men met mijn antwoord een stukje wijzer wordt (zoals nu). Het resultaat is een weinig vragen en antwoorden en dus weinig punten. Hoewel dit laatste weer gecompenseert wordt door deelnemers die mijn antwoorden waardevol vinden of mijn vragen goed (waarvoor dank allemaal). Als je naar mijn score kijkt dan zie je dit ook terug.

Dus: Verslaving met gevolg: Drang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ferie, ik wil wel even aantekenen dat ik het met het grootste gedeelte van je antwoord totaal niet eens ben.
Jij zegt dat iedereen met level 10 en meer dan 10000 punten valt onder de categorie verslaafd.
Dat is dus puur een mening van jou, geen constatering van een feit. Nergens blijkt uit dat al deze deelnemers verslaafd zijn en antwoord geven om de punten. Sterker nog: er zijn level10 deelnemers wiens antwoorden in hoge mate kennisvermeerderend zijn voor deze site. Dit blijkt ook uit het grote aantal medailles dat door deze deelnemers is verdiend. Dus de meeste antwoorden slaan wel degelijk ergens op.
Dat er misschien een deelnemer tussen kan zitten waarbij dit niet zo is betekent niet dat je deze hele groep over één kam moet scheren. Dan zeg je vervolgens dat je alleen antwoordt op vragen waar je iets van weet, en waar mensen met jouw antwoorden een stukje wijzer kunnen worden, zoals nu!
Dat is dus niet waar, want dit is geen antwoord wat je kunt onderbouwen, maar puur het geven van een eigen mening die anderen nog naar beneden haalt ook.
M.a.w. niemand is eigenlijk wijzer geworden van dit antwoord. jammer is dat, want regelmatig zie ik ook hele waardevolle antwoorden van jou. Op deze manier laat je dus eigenlijk zie hoe je over medeGV gebruikers denkt, en dit zou ook een stukje jaloezie kunnen zijn dat jij zover nog niet hebt kunnen komen.
Je geeft antwoorden omdat je het leuk vind om in seze site mee te draaien.
De één zal daar meer tijd voor over hebben dan een ander.
Wie bepaalt dan voor mij, bijvoorbeeld, dat ik het voor punten zou doen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou mijn antwoord van een poos geleden willen herhalen: zie de link.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zou je prestatiedrang kunnen noemen.
En dat is totaal niet ongezond.

-Er is niemand die thuis een potje gaat sjoelen zonder de punten te noteren.
-Gezelschapsspelletjes eindigen altijd als er iemand heeft gewonnen.
-Je bent lid van een sportvereniging zoals voetbal niet om leuk iedere week te trainen, maar omdat je hoopt dat je door goed te trainen tijdens een wedstrijd met je team punten kan scoren.
-Je doet geen schaatstraining om iedere week keihard rondjes te rijden, maar om je tijden te verbeteren en een ander eruit te kunnen rijden tijdens een wedstrijd.

Punten kunnen dus het resultaat zijn van bewezen prestaties. Antwoorden hier op de site kunnen gewaardeerd worden door het geven van plus-duimpjes, en door het krijgen van het beste antwoord, wat 10 punten oplevert. Dat is dus een resultaat van een door jou geleverde prestatie en kan voldoening geven. Jij hebt je best gedaan op een goed antwoord en dat wordt door een ander gewaardeerd d.m.v. punten.
Iedereen blij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die drang heb ik ook niet echt, kan ik je vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen idee het gaat mij niet om de punten terwijl er sommige mensen zijn die er alles voor over hebben om bij het hoogst behaalde punten te komen,sommige vragen vind ik te dom om antwoord op te geven dus doe ik dat ook niet.ik vind het leuk om de antwoorden te lezen van de mensen