Hoe noem je een bewuste verspreking?

Bijvoorbeeld met als doel iemand te manipuleren. Let op: ik bedoel geen Freudiaanse verspreking waarbij je ONBEWUST een verspreking maakt, maar echt dat iemand expres een verspreking maakt. Of is hier geen naam voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Amadea
11 jaar geleden
Cabaretiers doen het om het lacheffect, maar dat is niet om te manipuleren. Hoe zie jij dat dan, heb je een voorbeeld?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kom het regelmatig tegen.. In psychologische films maar ook wel in het dagelijks leven. Meestal zitten ze heel "goed" in elkaar waardoor de meeste mensen het niet eens opvalt. Om het simpel te houden hierbij een eenvoudig voorbeeld: Stel, ik heb een hekel aan buurman Henk. Dan zou ik tegen buurvrouw Ingrid kunnen zeggen: " wat ik gisteren toch heb meegemaakt; toen zag ik dat buurman Henk.. ehm pardon, ik bedoel toen zag ik iemand zonder poepschepje zijn hond uitlaten." Op dat moment heb ik doordat ik mij expres versprak buurman Henk verdacht gemaakt, zonder dat iemand mij ooit iets kan verwijten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat liet ik langs m'n neus weg achteloos vallen . ? Niet echt maar komt in de buurt.

Het beste antwoord

Wanneer je bewust een foutieve uitspraak maakt, noem je dit gewoon een manipulatieve reactie of uitspraak. Je geeft bewust verkeerde feed-back om een ander in een kwaad daglicht te stellen.

Toegevoegd na 19 minuten:
Of een zogenaamde situatie anders te doen lijken dan deze werkelijk is. Een voorbeeldje; kijk maar naar de politiek waarin zelfs Rutte diverse keren toegaf verkeerde uitspraken te hebben gedaan.
Alles manipulatie om zijn partij als redding voor ons land te laten lijken. Dit soort valse uitspraken heeft hem wel kiezers opgeleverd, die er nu achtergekomen zijn dat hij ze gewoon gemanipuleerd heeft.
Dit geldt net zo voor de PvdA. Ook zij hebben door manipulatie de kiezers naar zich toe getrokken. Wat zij beloofden, hebben ze niet waar kunnen maken en zij wisten dit echt wel van tevoren, ze wilden echter persee in de coalitie zitten en regeren en hebben daarom bewust manipulatieve uitspraken gemaakt.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, het blijkt dus dat er geen specifieke term voor is maar dat het wel op verschillende manieren kan worden omschreven.

Andere antwoorden (3)

Een bewuste verspreking heeft als doel de waarheid te verhullen en wordt daarom een leugen (of iets milder; leugentje om bestwil) genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bewuste verspreking(wat dan geen verspreking meer is)met het doel te manipuleren,is feitelijke manipulatie,dus heet, en noem je het ook manipulatie.
11 jaar geleden
Er is niet één naam voor zo iets, want de intentie van degene die zich bewust verspreekt, is bepalend voor hoe je dat moet noemen.

Stel dat je zegt: "Wat moet ik doen met de kinderen?"
Kijk even naar deze situaties:

- Je komt terug van een wandeling met de honden, en je vraagt dat aan je vrouw, terwijl je bedoelt de honden, en niet de kinderen, die boven aan het spelen zijn. Dat is écht een vergissing, en dan heb je het inderdaad over een "verspreking".
- Stel dat je hebt de honden in de modder laten spelen, en nu is de hele woonkamer één grote modderplas. Jouw schuld, maar je wil de waarheid verhullen en zegt tegen je vrouw exact dezelfde zin, alsof de kinderen de honden buiten hebben gelaten. Dan is er sprake van een "leugen". Later wordt je betrapt en dan zeg je: "Sorry, ik bedoelde de honden".
- Het kan ook zijn dat je een grap wilt maken: de honden zitten helemaal onder de modder, en jij en je vrouw vinden het prachtig: "Wat moet ik doen met de kinderen?" Eigenlijk bedoel je dat je van je honden houdt alsof het je eigen kinderen zijn. Dan is dat een metafoor, of je kan het ook een grap noemen.

... en zo kan je nog meer voorbeelden bedenken, waarbij steeds de intentie van degene die het "verkeerde" woord bewust kiest, bepalend is voor hoe je de situatie moet noemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
In het voorbeeld dat je aandraagt in het antwoord op een reactie (je buurman Henk) zou ik denken aan "manipulatie". Weer een andere mogelijkheid, waarbij duidelijk is dat de intentie is wat telt.