Hoe leer je 'luisteren' naar je gevoel?

Veel keuzes die ik maak, zijn gebaseerd op rationeel denken. De voors en tegens tegen elkaar weg strepen, mogelijkheden, spiegelen, onderwerpen onderzoeken, bespreken, argumenten bedenken en eventueel discussie aangaan. Vanaf dat moment dat ik alles overwogen heb, lijkt het alsof het mijn gevoel word, een wil. Het lijkt in sommige gevallen de omgekeerde wereld, miss wil ik mijn gevoelens te veel beheersen of controleren. Hoe leer je ratio los te laten en soms ook eerst luisteren naar je gevoel?

Toegevoegd na 1 dag:
Graag wil ik jullie bedanken voor de vele mooie en bruikbare antwoorden. :)

Het beste antwoord kiezen, is voor mij dan ook een moeilijke keuze.. Miss is deze keuze, het begin van 'gevoelsmatig denken'...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Deze vraag is tricky... Maar ik zal hem zo goed mogelijk proberen te beantwoorden...

Toen je klein was luisterde je HEEL goed naar je gevoel, want je gevoel was alles wat je had... Toen leerde je te luisteren naar anderen en toen heb je het luisteren naar je gevoel verloren...

Dus als je vraagt hoe leer je te luisteren naar je gevoel, dan is dat een vreemde vraag, want je leerde NIET te luisteren naar je gevoel, dus je moet iets AFleren in plaats van AANleren...

En dan doe je precies het omgekeerde van dat AANleren, luister niet meer naar anderen, totaal niet meer, dan ga je vanzelf je eigen gevoel herontdekken en laat het een les voor je zijn, nooit meer je eigen gevoel te ontkennen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een waardevol antwoord, alleen is het moeilijker in de praktijk te brengen dan het hier in woorden achter elkaar te plaatsen. Vele mensen hebben door alle dagelijkse activiteiten vele sociale netwerken die ze onderhouden en ze kunnen erdoor beïnvloed raken. Wanneer je dit tot uitvoering wilt brengen, zul je een nieuwe omgeving moet creëren, waarin je geen contact hebt met anderen.. Of je moet je volledig kunnen afsluiten van anderen, maar dat lijkt mij een hele moeilijke opgave. Wat stel jij in deze voor? Hoe moet ik het praktisch bewerkstelligen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kun je denk ik doen door steeds jezelf af te vragen "wat voel ik?" dat gaat even duren, omdat je er aan moet wennen je dat af te vragen. Als je dat een tijdje letterlijk doet, (bij het broodje smeren, he gatver, boter aan mn vingers) dan wen je eraan om jezelf op die manier te onderzoeken!
nog wat voorbeelden van je eigen gevoel terugvinden: * ah, het is nog vroeg, wat een heerlijke frisse buitenlucht..
* oooh! wat een mooie zonsondergang
* eww, die melk is oud...
* eh, mn buik doet zeer, ik moet wat sneller naar de wc gaan
* o, leuk, straks schaatsen kijken... Je gaat vanzelf je * gevoel * weer terugvinden in kleine dingen. Daarna worden de grotere vanzelf makkelijker!

Andere antwoorden (9)

Misschien helpt het je te weten dat daar onderzoek naar is gedaan?
En dat de meeste mensen ondanks al die afwegingen heel vaak toch hun gevoel blijken te volgen?
Dat de meeste beslissingen helemaal niet worden gemaakt op basis van die ratio? Zie ook dit artikel:

Emotionele argumenten tellen ook
Sterker nog, zonder subjectiviteit geen goede beslissing, stelt hoogleraar psychologie Ap Dijksterhuis (UvA): 'De afweging tussen rationele en emotionele argumenten speelt een rol bij alle belangrijke beslissingen. Wij zijn geneigd emoties te zien als een soort storende factoren die de boel alleen maar vertekenen, maar ze vertellen juist heel veel.

[...]

'Achteraf zoeken we bevestiging van de gemaakte keuze. Zo worden Renault-advertenties bijvoorbeeld het best gelezen door mensen die net een Renault hebben gekocht. De gedachte dat we zomaar wat gegokt hebben, daar kunnen we niet zo goed tegen. We willen dat onze keuze klopt. Daarom weten we achteraf waarom we een bepaalde keuze hebben gemaakt en waarom dat een goede keuze was. Ook als het niet klopt, maken we ons verhaal compleet. Dat is heerlijk, een leuke eigenschap van mensen.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
+1 in elk geval voor dit goed onderbouwde antwoord.
Ik heb ergens een onderzoek gelezen, dat op managementsniveau de beslissingen die op gevoel en intuïtie worden genomen bijna allemaal desastreus aflopen.
Ik moet toch eens naar een bron gaan zoeken hiervan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb juist in een managementcursus daarom geleerd daar goed op te letten: zowel die ratio als het gevoel. Was op zoek naar een link over het beslissingsproces aangaande het in productie nemen van de eerste Walkman: hele management en alle argumenten tegen behalve de president-directeur: je kent de uitslag. Het werd een overweldigend succes. (Kan helaas geen link vinden.)
Maar dat gaat inderdaad niet altijd op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.. Misschien heb ik vele onderliggende gevoelens en belangen eveneens meegenomen in het afwegen van keuzes, alleen ben ik er niet dusdanig bewust van. Enerzijds is het ook wel logisch, want met bepaalde keuzes heb je geen 'meetbare' factoren. Wat is 'beter', 'vaker', 'slechter'.. noem het maar op... Het is daarnaast inderdaad zo, als in het artikel dat ik genomen keuzes achteraf analyseer. Wat is er gebeurd? Wat heb ik goed gedaan? Wat had ik beter kunnen doen? Hoe is mijn beslissing tot stand gekomen? De zekerheid vinden dat je een wel overwogen keuze hebt gemaakt of het nu wel of geen goede keus was. Management: Er zijn zoveel theorieën, figuren, tabellen.. Vooral de theorie van Reddin spreekt mij erg aan. De driedimensionale theorie over leiderschapsstijlen, waarin managers met bepaalde capaciteiten binnen bepaalde branches het meest tot hun recht komen.
Ik denk dat er niet een weg is naar Rome en een manager alles kan bezitten..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Link: hoop dat je hier nog kijkt: Deze benadering heeft mij ook een hoop gebracht.
http://www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/teamrollen/
Misschien wel interessant voor je. Inderdaad er is geen dé weg naar Rome, ook niet in management.
Luisteren naar je gevoel kun je volgens mij het beste leren in het sociale/persoonlijke verkeer.
Bij de meeste mensen die je kent heb je wel een bepaald gevoel. Een gevoel van: "het zit wel goed" of een gevoel van "bij deze persoon moet ik oppassen". Een gevoel van: "hij/zij is niet helemaal eerlijk".
Vaak blijkt wat je voelt te kloppen met de werkelijkheid, maar ook al is dat niet zo, je trekt automatisch toe naar die personen die voor jou "goed voelen".

Bij het maken van belangrijke keuzes is het rationeel denken van groot belang. Alles wat jij doet is dus alleen maar ontzettend goed. Het kan echter gebeuren dat je d.m.v. de ratio ee bepaalde keus hebt gemaakt, maar dat je van binnen voelt dat het niet helemaal klopt. Op dat moment moet je weer denken aan die mensen in je omgeving waar je ook die gevoelens bij hebt en wat je daarmee zou doen. Wat doe je met een persoon "waar het niet helemaal mee klopt".
Precies... je houdt die persoon op afstand! En dat moet je dus ook met die keuze doen. Als het voor je ratio klopt, maar voor je gevoel niet, dan maak je die keuze niet ,maar hou je het nog even op afstand.

Op die manier breng je ratio en gevoel met elkaar in evenwicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gefeliciteerd, je bent een normaal en doordacht mens.

Luisteren naar gevoel is figuurlijk. Emoties, gevoelens, intuïtie, je hebt het nou eenmaal omdat je mens bent. Ook de ratio, verstand, of hoe je het wilt noemen.

Loslaten van de ratio vind ik ook figuurlijk. Maar dat is een gewaagde stelling (zeker tegenover economen of andere op deductie gebaseerde geschoolden).

Een zeer strikt onderscheid hierin willen maken kan erg onzinnig zijn (of op zijn minst saai, wat ik ooit eens hoorde van een wetenschapsfilosoof).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien zegt je gevoel wel dat je eerst na moet denken over een situatie voordat je overhaaste beslissingen neemt, en zou het verwijderen van dit proces juist betekenen dat je je gevoel onderdrukt. Dat je gevoel zegt; "deze keus is belangrijk, neem er de tijd voor om te zorgen dat je de juiste maakt".

Wat is er mis met even stilstaan bij mogelijke gevolgen van je acties voordat je deze uitvoert? Heb je het idee dat het te lang duurt voordat een beslissing genomen wordt? In mijn ervaring gaat ook dit steeds sneller, omdat je steeds vaker kunt terugvallen op situaties uit het verleden, waardoor je een hoop dingen beter kunt voorzien gebaseerd op resultaten die hieruit volgden. Alleen als er écht direct een beslissing genomen moet worden sla je dan soms stappen over, maar zul je achteraf merken dat je de keuze tóch prima kunt onderbouwen op rationele wijze. Ik denk dat je dan ongeveer te pakken hebt wat je zoekt. Maar daar kom je alleen door ervaring op te doen in het maken van deze keuzes. Dan maak je uiteindelijk snel een keuze, en als iemand later vraagt waarom je die keuze gemaakt hebt zeg je niet "omdat het goed voelde", maar blijk je met soortgelijke argumenten te komen als wanneer je er wél de tijd voor zou nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eens eerst een keuze te maken en daarna te gaan nadenken.

Maak een soort schatting. Ik denk dat er dit uitkomt.... en later ga je vergelijken en vergeet je tijdelijk je schatting om zo weloverwogen mogelijke een keuze te maken.
Daarna vergelijk je je schatting met je rationele keuze.

Dan weet je gelijk of je gevoel een beetje goed is. De een is nou eenmaal beter in gevoelsmatig inschatten dan de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door direct te handelen.

Toegevoegd na 1 uur:
en van je fouten leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo de omgekeerde wereld. Wat is maatgevend?
Bij jou werkt het nu eenmaal zo.
Zo te lezen is het voor jou 'normaal' om veel in je hoofd 'te zitten' en de dingen eerst in je hoofd op een rijtje te willen hebben.
Vervolgens gaat het ahw 'in je leven'. Het krijgt gevoel. Wanneer dit gevoel prettig is, is dat voor jou het sein dat het aangepakt kan worden.

Daarnaast kan je je afvragen of deze manier wel de beste voor jou is, en of jouw handelen gebaseerd is op het niet vertrouwen op je gevoel.

Zoals boven al beschreven kan het gevoel en je intuïtie onbewust meedoen. Probeer het uit. Maak een 'gevoelskeuze'. Vaak, heel vaak is dit de beste optie, voor mij althans. Daarna kun je altijd nog overwegen er een aanpassing in aan te brengen. Maar pas op, beredeneer het niet kapot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is inderdaad soms wel het geval.. Ik ben na mijn idee diep opzoek of op onderzoek naar antwoorden over keuzes, gedrag, gedrag van anderen of situaties waar in je zit of terecht bent gekomen.. Ik wil nu onderzoeken of luisteren naar je gevoel (meer luisteren naar je gevoel) een betere overweging is.. En wat je schreef over het onbewust mee laten wegen van je intuïtie, dat is misschien juist wat er gebeurd en wat ik helderder voor mezelf wil krijgen. Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent jouw "gebruiksaanwijzing" aan het ontdekken. Succes
Blijf dat vooral doen, ik bedoel je beslissingen nemen op basis van rationeel denken. En wat is gevoel? Doneren aan Haïti kan ook op rationele basis gebeuren, je ziet toch dat die mensen het nodig hebben. En natuurlijk blijft er wat aan de strijkstok hangngen, maar....
In het algemeen zijn vrouwen veel gevoeliger en minder rationeel (zegt men). Het is dus heel belangrijk een beslissing met zo'n "gevoelig" persoon te bespreken. Goed luisteren, overwegen en uit eindelijk je verstand laten beslissen. Blijf leren en laat je verstand het werk doen. En niet et veel wikken en wegen want dat komt waarschijnlijk uit onzekerheid voort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met beide benen op de grond staat en dus dicht bij je zelf staat handel naar je gevoel! Dan bescherm jij jezelf in alle opzichten! Zo heb ik dat ook geleerd en ik moet zeggen, dat bevalt mij uitstekend! Succes met jou leerdoel, ik vind al n.l. dat je op de goede weg bent, want door de regels door lees ik dat je weet wat je moet doen. Heel bewust ben je ,ander stel je niet deze vraag met jou motivatie. Alleen twijfel je nog een klein beetje. Niet doen hoor. Blijf dicht bij jezelf en luister er naar. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de bemoedigende woorden.. :)