Niet de geluiden en beelden die werkelijkheid zijn, wel zoals zij zich dat voorstellen, een blinde en ik denk ook dove, leeft zoals zij denken dat de werkelijkheid is.
Ik leef nog steeds in de wereld die ik jaren gelden zag, er veranderd niets, je raakt alleen beelden kwijt, je verliest de werkelijkheid uit het oog, als je blind en /of doof geboren bent, maak je je er een voorstelling van, hoe de wereld eruit ziet, dat kun je in je dromen meenemen, maar de werkelijkheid, die ken je niet. Dromen en hallucinaties verschillen in dit geval niet van elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bent u blind? Aangezien u 'ik' zegt. Misschien een domme vraag, maar uit interesse: hoe typt u dit dan? Via braille?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,ik ben blind, sinds een aantal jaren. Ik heb een spraakaanpassing op mijn computer, daardoor wordt alles voorgelezen wat jullie gewoon kunnen lezen, verder heb ik een brailleregel, waarmee ik de tekst mee kan lezen, ik kan blind typen en heb daar dus geen aanpassingen voor nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier was ik al jaren dus heel erg benieuwd naar, interessant! Dank u wel voor een stukje persoonlijke ervaring.
Iemand die doof is kan natuurlijk wel gewoon dromen in beelden en iemand die blind is doet dit in geluid, geur, en gevoel. Iemand die doof en blind is droomt natuurlijk weer niet met geluiden maar alleen met gevoel en geur. Zo kan iemand die blind is geboren dingen voelen die er helemaal niet zijn, dingen die hij eerder al eens aangeraakt heeft, en kan hij dingen op een zeer extreme manier ruiken. Alles wat voor ons normaal is (denk bijvoorbeeld aan de geur van een sinaasappel) kan in hun droom erg uitvergroot worden (een extremere geur).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, er bestaat zelfs een vorm van blindheid waarbij de visuele voorstellingen zó sterk kunnen zijn, dat de blinde ervan overtuigd is dat hij/zij ziet. Dat is het geval bij 'schorsblindheid', waarbij niet het oog, maar de visuele hersenschors aangedaan is. Deze mensen kunnen soms zó overtuigend vertellen wat ze zien, dat het voor een buitenstaander heel moeilijk is om te achterhalen wat er aan de hand is. Toch liegen deze mensen niet, en je kunt ook niet zeggen dat ze fantaseren. Hun hersenen vullen zelf de leemten in, en wat ze 'zien' is voor hen net zo duidelijk als wat een ziende ziet. Alleen klopt het natuurlijk meestal niet met wat de omgeving ziet. Als leek zou je dan ten onrechte kunnen denken dat zo iemand 'gek' is.