Kan volle maan een invloed hebben op het menselijk gedrag?

Soms wordt er gezegd dat volle maan invloed kan hebben op menselelijke gedrag.
Is dat echt zo?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De ziekenhuizen hebben het met volle maan ook drukker dan normaal :er zijn dan meer ruizie`s en er gebeuren ook meer ongelukken .

Ja, dat kan. Met dunne gordijnen is het veel lichter in je slaapkamer bij volle maan. Je slaapt dan slechter, of in ieder geval anders. Een veranderd slaappatroon heeft duidelijk invloed op je gedrag. De folklore vertelt ons dat er een grote invloed uitgaat van de maan. Doordat wij die verhalen kennen, zullen wij ons daadwerkelijk anders gaan gedragen. Dat is dus puur psychisch, net zoals wij ons anders gaan gedragen rond 5 december - da's ook puur omdat wij weten van een bepaalde traditie. Maar ons gedrag wordt dus wel degelijk beïnvloed door zulke kennis over mythen.

ze zeggen van wel er zijn mensen die dan niet kunnen slapen..

....En toen ontdekte ik tot mijn stomme verbazing dat het al jaren zo was dat als ik haar opbelde het altijd volle maan was.

Ja. Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/emotioneler-volle-maan.4920

Jazeker, er worden met volle maan de meeste zelfmoorden gepleegd... Ja dat is echt zo...

Het is aangetoond dat de maanstand van invloed is op het water. Het zorgt voor de getijdenwerking. Omdat ons lichaam voor een groot deel uit water (60%)bestaat, moet de maan wel van invloed zijn op het menselijk gedrag. Op welke manier zal voor eenieder anders zijn.

Nee. Ze hebben daar echt veel onderzoeken naar gedaan, daar komt allemaal uit dat er geen enkel verband te ontdekken is: Numerous studies have tried to find lunar effects. So far, the studies have failed to establish much of interest. Lunar effects that have been found have little or nothing to do with human behavior.

Bronnen:
http://www.skepdic.com/fullmoon.html

Ik weet niet of het bijgeloof is, maar in ieder geval in negatieve zin op mijn slaap gedrag.

ik slaap heel slecht met volle maan !! de dag erop voel ik me ook niet echt goed in mijn humeur ..!!

Dat de Maan invloed uitoefent op levende organismen, is bekend. Alle aardbewoners van alle tijden kennen aan de Maan een bevruchtende kracht toe. Vuurwormpjes bij de Bermuda-eilanden paren bij Volle Maan. De Anchistioides-garnaal paart met Nieuwe Maan. Heel veel zeedieren hebben hun paringsperiode heel scherp afgesteld op de fasen van de Maan. Dat is niet alleen te wijten aan de eb- en vloedwisseling. Oesters in afgesloten aquaria lieten na ongeveer twee weken een zelfde ritme van openen en sluiten zien als in hun geboortegrond, vele duizenden kilometers verwijderd hiervan. Het is ook bekend dat de Maan invloed heeft op menselijk gedrag. Het aantal misdaden, vooral die in 'blinde drift' neemt toe met het wassen van de Maan. Maagbloedingen blijken zich vaker voor te doen tussen het eerste kwartier en de dag voor het derde kwartier, dus als de Maan vol wordt of pas is geweest. Er is zelfs een ziekte naar de Maan genoemd: maanziekte, waarbij er een samenhang is met de verschillende maanfasen. Volgens verloskundigen, gynaecologen en huisartsen is er ook een verband tussen de maanstand en bevallingen. Rond Volle Maan zouden naar verhouding meer babies worden geboren. Bij Volle Maan staan de Maan en de Zon recht tegenover elkaar. We zien de Maan dan volledig beschenen en zij oefent dan ook de grootste aantrekkingskracht op aarde uit.

Bronnen:
http://www.babyinfo.nl/fun/astrologie/maan...

Tijdens volle maan worden er veel kinderen geboren. De vroedvrouwen en artsen zeggen dat het niet zo is en de werkers aan het bed zeggen altijd dat het wel zo is.

Er wordt veel over beweerd. Gelukkig is er een standaardwerk over de invloed van de volle maan. Het heet Full Moons, Facts and Fantasy about lunar influence. geschreven door Paul Katzeff, 1981 Citadel Press ISBN 80-20922. Een boek van 327 paginas met heel veel literatuurverwijzing. En de conclusie luidt: Niets, niks geen invloed, maar wel erg veel gebabbel ervover en heel veel bijgeloof. Het zou me dus niets verbazen als er reacties komen van gelovigen die de maan zien schijnen met heel veel invloed.

100% JA Als de maan er al voor kan zorgen dat de zeeen en de oceanen, eb en vloed hebben. Dat heeft de maan ZEKER invloed op ons! Wij zijn 70% water! Bijna driekwart van ons lichaam is dus BESTUURBAAR door een planeet in de ruimte.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100