Hoe komt het dat er nog steeds vrouwen zijn die zich in een onderdanige positie stellen ten opzichte van de man?

Dan bedoel ik niet vanuit religieuze of culturele overweging. Ik bedoel meer in deze westelijke wereld, waarin 'onafhankelijkheid' een mogelijkheid is.

Mensen hebben toch een eigen wil, dus alleen opvoeding lijkt mij niet de reden. Ik vraag mij af of het 'dieper' in het brein genesteld is. Of het ligt aan bepaalde persoonlijke eigenschappen. Of is het gewoon gemakzuchtig?

In deze heb ik het over de groep, waarin het rollenpatroon niet dusdanig meer van toepassing had hoeven te zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben geen eigen wil. Het zijn onze hersenen die bepalen wat we gaan doen en niet doen. Dit is natuurlijke een gruwelijke gedachte en daarom is de vrije wil uitgevonden.

Het beste antwoord

Op zich is dat niet zo erg natuurlijk. Door de eeuwen heen hebben mannen gewerkt. Mannen hebben cement gemaakt, wielen uitgevonden, gebouwen gemaakt, computers uitgevonden en heel veel dingen wat de dagelijkse dingen makkelijk maakt. Vroeger was echt brute kracht nodig, maar door alle nieuwe dingen, zijn vrouwen de laatste jaren ook in staat om gelijkwaardig werk te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat noemen ze in de Arabische wereld respect, dit trachten ze dus ook hier weer in te voeren. Je ziet dit ook vaak bij sterk gelovige cristelijke groepen. Binnen deze groepen, ook in een vrij Europa bestaat voor die vrouwen dus gewoon die mogelijkheid niet. Voor een ieder ander wel, of je moet heel dom zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik bedoelde juist niet de culturele of religieuze overwegingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mest voorkomend helaas, andere reden kunnen natuurlijk crimineel gedrag zijn zoals loverboys, of zwakbegaafdheid.
Veelal is het een karakter eigenschap die deze vrouwen hebben en van daaruit ook vaak de keuze maken naar een wat dominantere man.
Ze zijn te bescheiden en van daaruit stellen ze zich zo op.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat de vrouw fysiek zwakker is zal ze zich misschien onderdaniger opstellen. Maar soms is haar onderdanige houding slechts schijn en doet ze maar alsof ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook mannen die zich onderdanig opstellen ten opzichte van hun vrouw.

Het is dus puur een persoonlijke kwestie, en persoonlijke eigenschappen van 'de vrouw' bestaan niet.
14 jaar geleden
Ze zijn de sterksten en dat laat de keuze vrij zich op te stellen als onderdanig of niet... Mannen die denken sterker te zijn, kunnen dat niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks alles zoeken veel vrouwen en sterke dominante vent die hen kan beschermen.
Ik kan het ook niet helpen, maar dat man en vrouw gelijk zijn is een gepasseerd station.
Ze zijn gelijkwaardig en kunnen vanuit hun partnerschap een evenwicht vinden die niet aan emancipatie-eisen voldoet maar blijkbaar voor hen functioneert.
Wanneer sommige vrouwen zich daar goed bij voelen , dan moeten wij hen daarom niet veroordelen, zolang het tenmiste een echte vrije keuze van deze vrouwen is en blijft.
Daar mag dus geen dwang of machtsmisbruik aan ten grondslag liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een man is in staat om helder te denken zonder daarbij gestoort te worden door emoties en of gevoelens. Een man hakt knopen door en neemt de leiding. Een man is het hoofd van het gezin.