Is er een psychologische verklaring voor dat mensen zielsblij kunnen zijn met zaken die ze nooit gaan gebruiken?

voorbeeld; een man met twee linkerhanden die helemaal blij is met een boormachine, ook al gaat hij die nooit gebruiken.

zelf heb ik een jaren 50 badpak waar ik helemaak blij mee ben, terwijl ik het nooit zal dragen.
ik lig altijd op het naaktstrand.

wat is de psychologische verklaring hiervoor?

11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Iets kopen als je je even niet zo goed voelt, kan enorm gelukmakend zijn, je het gevoel geven, dat je iets hebt, wat je altijd al hebt willen hebben, of gewoon het hebben, om het hebben. Verder kan een aankoop leuke herinneringen met zich meebrengen, wat ook een gelukkig gevoel kan geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik heb gympies om hard te lopen maar die ga ik nooit aan trekken en hardlopen ook niet, het antwoord heeft Crea hier gegeven!

Andere antwoorden (3)

Een gift doet een mens altijd goed, ondanks ze er wat aan hebben ja of te nee. kijk naar kinderen die net een week geleden een duur spel hebben gekregen en nu al niets meer doen met dat spel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
dank voor je antwoord, maar het kan ook dingen betreffen die je zelf hebt gekocht.
Zo'n man droomt er misschien van ooit nog eens zijn hele keuken te verbouwen o.i.d. (al weet hij wel dat dat hoogstwaarschijnlijk nooit gaat gebeuren). Als hij dan die boormachine krijgt past dat in dat droombeeld en wordt hij er gelukkig van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze kwam ook als eerst in mij op, goed antwoord!
of puur hebben om een doel te bereiken, dat kan ook en van je lijstje strepen.
er zijn mensen die hebben lijstjes eentje met "to do" (wereldreis/ bungee jump), en een van "hebben" (een porsche of een 2e huis in frankrijk), soms onbereikbare dingen, soms onbruikbare zaken.
voor de heb dus.