Waarom willen mensen graag dieren aaien?

Veel mensen hebben de neiging om dieren te aaien. Ook op GV vragen mensen soms hoe ze hun huisdier zo ver kunnen krijgen dat ze geaaid willen worden.
Waar komt aaien vandaan? Ik ben vooral benieuwd naar het aaien in de vorm van de hand over de kop halen. Wat is hier het nut van?

Ik doe het zelf ook, trouwens. Maar snap ook niet waarom.

11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het erg rustgevend
Ontspannend
Zorginstinct ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In vergaande vorm kent men ook asinotherapie. Om je gevoel en intimiteit te ontwikkelen. Het aaien is er een begin van, zoals je moeder je ook aaide en streelde (hoop ik)
Cryofiel
11 jaar geleden
In mijn tuin zitten nu veel spinnen, en op het terras kruipen naaktslakken rond. Als je wat dieren wilt aaien, ben je welkom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de vraag staat HUISdieren Cryo.... LOL
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb ook huisspinnen in de aanbieding. En huisstofmijten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar mijn bescheiden mening zijn dit van die huisdieren, net als de huismuis en de huisluis, die er niet zo heel erg blij van worden. Maar heej, als het jouw hobby is, wie ben ik dan om er iets van te zeggen???? Have fun LOL
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik loop morgen in de middagpauze liever even naar het Domplein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk!
Grote aaibaarheidsfactor inderdaad ;-)))))

Het beste antwoord

Er zijn verschillende redenen. Nieuwsgierigheid...je wilt bijv. weten hoe het aanvoelt bij bijv. reptielen.
Maar in de meeste gevallen gaat het om contact maken met het dier. Een reactie uitlokken. Genegenheid geven en kijken of je dit terugkrijgt.
Het is bijvoorbeeld wetenschappelijk aangetoond dat het aaien van een hond of kat je bloedruk kan verlagen bij stress.
Als ik mijn hond over zijn bol aai zie en voel ik dat hij dit lekker vindt. Dit geeft mij een goed gevoel.
Egels zijn solitaire dieren. Als ik er een tje op de arm pak (zie avatar) en hij laat zich over zijn/haar buikje aaien geeft dit een goed gevoel.
Er komt zelfs emotie bij los. Zo het ik veel voorbeelden van mezelf maar ik zie deze reacties ook blij andere mensen.
Het is een 'veilige' intimiteit. Je wordt in de regel niet afgewezen.
Zo kan ik als dierenliefhebster uren doorgaan, maar ik denk dat de strekking duidelijk is..
Ik raad het aan, mits het dier ervan gediend is.
;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke plus.
Inderdaad, het heeft alles te maken met het uiten van genegenheid en liefde voor een wezen dat jou in principe niet afwijst.
Het schijnt zelfs dat een huisdier met 'een hoge aaibaarheidsfactor' de kans op een hartinfarct verkleint, en het leven kan verlengen.
Ben IK even blij met mijn hoog, hoog aaibare dikke trommel op schoot!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (1)

Omdat de dieren (katten en honden) dan juveniel gedrag gaan vertonen, zoals toen ze door hun moeder werden gelikt. Ze worden daar erg ontspannen van en de mensen op hun beurt ook. Dat geeft wederzijdse ontspanning en geborgenheid.

Zoogdieren zijn over het algemeen nogal aanrakerig binnen hun eigen groep, in tegenstelling tot de meeste vogels, de aanrakingen versterken het sociale gebeuren en het groepsgevoel. Bij mensen zie je dat ook, vooral bij gezinnen en voetbal en rugby teams.

Bij een aanraking kom je per definitie in een intieme zone, dus het is belangrijk dat er bij aanrakingen of aaien al een band is ontstaan, daarom stellen mensen met huisdieren er wel prijs op dat ze hun dieren kunnen aaien. Ze willen dat het huisdier deel uitmaakt van hun sociale groep en daarvoor is het belangrijk dat het huisdier aanrakingen tolereert.