Het zelfde nummer in je hoofd hebben maar dat je vriend/vriendin het spontaan begint te zingen. Hoe kan dit ?

Ken je dat moment dat je met vrienden of vriendinnen op pad bent naar de stad, zwembad of bij iemand thuis en dat je een leuk nummer in je hoofd hebt en dit van plan bent te gaan zingen of neurien? Maar dat dan een fractie ervoor een van je vrienden dit doet ?? Terwijl je dit niet samen hebt gehoord of over hebt gehad?

Ik vind dat zo gek en komt erg vaak voor. Is er iets van een wetenschappelijke verklaring hiervoor ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (6)

Ja dat noem je toeval.

Toegevoegd na 4 minuten:
Heb je ook het aantal keren geteld dat je wat begon te zingen en niet iemand precies day nummer ging zingen?

Dat je hetzelfde nummer in je hoofd hebt als je vriendin (of dat de kans daar best wel groot in is) komt omdat er een grote kans is dat jij veel nummers leuk vindt die je vriendinnen ook leuk vinden. Dan zijn er nummers die sneller in je hoofd blijven hangen, of zo populair zijn en zo vaak gedraaid dat ze haast wel in je hoofd geprent zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
day=dat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik noem het zielsverwantschap. Heb het ook vaak met mijn vrouw op het gebied van andere zaken. Koester het en ontwikkel het met elkaar, als dat het echt is dan kun je er met elkaar vwel meer mee en een innige relatie opbouwen. Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer dit vaak voorkomt is als het nummer net op de radio is geweest of iemand het net floot oid waar jullie net beide waren. Dit is vaak onbewust. Sommige liedjes blijven ook beter hangen dan anderen, waardoor de kan dat je dezelfde in je hoofd hebt alleen maar groeit. Je krijgt niet zomaar een liedje in je hoofd, je wordt er op een of andere manier aan herinnert. De kans dat je samen aan datzelfde herinnerd wordt is groot als je samen bent. Toch blijft het een grappig en bijzonder fenomeen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, je loopt niet blind door de stad. Je ziet iets en dat doet je herinneren aan dat liedje en dat heeft de ander vaak ook.
Het kan natuurlijk puur toeval zijn, maar vaak is het toch zo dat je dit onbewust net ergens gehoord hebt. Misschien op de radio, of misschien floot iemand net dat nummer of hoorde je je vriendin het onbewust daarvoor al zachtjes neuriën. We verwerken zooooveel meer (onbewust) dan dan we zelf denken/door hebben.

Toegevoegd na 12 minuten:
Het is wel iets anders, maar je zou voor de grap dit filmpje eens moeten kijken: http://www.youtube.com/watch?v=8edBfRxVO18&feature=player_embedded

Uit dit voorbeeld blijkt al hoe erg je onbewust beïnvloed kan raken, zonder dat je dit zelf door hebt. Dit wordt dan ook vaak gebruikt bij reclame filmpjes (subliminale perceptie). Ik denk dat jullie ook onbewust dat liedje ergens gehoord hebben of iets (onbewust) gezien hebben waardoor je eraan moest denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit komt het vaakst voor met mensen waarmee je op behoorlijk wat punten op dezelfde golflengte zit.
Tegenover deze mensen zet je automatisch al je energiekanalen open en vermits energie ook de drager van informatie is wissel je sneller en efficiënter informatie uit met mensen waar je je goed bij voelt.
Je zit dan niet enkel spreekwoordelijk op dezelfde golflengte maar ook daadwerkelijk op een zelfde golflengte en/of frequentie.

Verdiep je eens in de kwantumfysica daar staat men reeds ver wat het verklaren van dit soort fenomenen betreft.
Ook in het boek 'Eindeloos Bewustzijn' van Pim van Lommel komen passages voor die naar dit fenomeen verwijzen.

Geniet hoe dan ook van dit zalige interactie-fenomeen en hou de verstandhouding met anderen optimaal dan vergroot je de kans op dit soort synchrone en/of parallelle gebeurtenissen ;-)

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
De kwantummechanica zegt helemaal niets over deze gebeurtenissen. Daarvoor moet je toch echt bij de psychologie zijn. Kwantummechanici worden juist helemaal gek van al die mensen die continu beweren dat de kwantummechanica hier iets mee te maken zou hebben. Het boek van Pim van Lommel is al zo grondig (en terecht) onderuitgehaald, dat je daar alleen nog op een verjaardagsfeestje mee aan kunt komen - en zelfs daar alleen als er niemand aanwezig is die enig verstand van zaken heeft.
Die persoon is niet voor niets je vriend/vriendin,

Hetzelfde nummer in je hoofd hebben komt meestal door een eerdere gebeurtenis die je bewust of onderbewust hebt opgenomen, de hersenen leggen automatisch associaties naar andere vormen voor die gebeurtenis en in veel gevallen kan die gebeurtenis te maken hebben met een nummer dat jullie allebei kennen.

Jullie associëren dus allebei die gebeurtenis met iets in de tekst van een lied, in de clip van een nummer, of een emotie die de muziek zelf oproept die jullie delen.

Hoe meer jullie tijd samen doorbrengen hoe meer dezelfde associaties jullie zullen maken. Dit kan dus gebeuren zonder dat je het door hebt.