Hoe houd je iemand tegen die zichzelf probeert te snijden?

Een geliefde van mij heeft laatst verteld dat ze zichzelf heeft gesneden.. Lange tijd ging het goed, tot vorig weekend.. Het is weer gebeurd.. Hoe hou ik die persoon tegen? En hoe moet ik helpen? Iemand vertelde mij dat je er nooit meer van af komt.. klopt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken mensen die er wel 'van af' zijn al komt de drang om het te doen soms terug als het weer iets slechter gaat.
Ik zelf heb veel gehad aan therapie en medicatie.
Ik kreeg medicatie die dwanggedachten verminderde.
Jij kan niet echt iets doen,hier is proffesionele hulp nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 voor de reactie... professionele hulp is noodzakelijk!

Het beste antwoord

Ik heb het ook gedaan. Eigenlijk kun jij niks doen. Het gaat om een gevoel in die persoon en je kunt daarom niet voorkomen dat hij/zij die drang voelt. Dat moet die persoon zelf doen. Je kunt wel doorvragen op de reden, welke gedachte erachter zit (bv ik voel me minderwaardig) en die persoon helpen met inzien hoe je kan leren voelen dat je gelijk staat aan anderen.

Uiteindelijk ben je geen psycholoog en probeer het daarom niet op te lossen; je raakt dan voornamelijk gefrustreerd. Probeer de persoon te helpen inzien dat er vele vormen van hulp zijn en ze zeker niet allemaal 100 per uur kosten ;)

Of het altijd blijft... Ja. Het blijft. Maar je kunt eraan toegeven of bewust kiezen dat die tijden achter je liggen. Het ligt er ook maar net aan in hoeverre hij/zij afgerekend heeft met de onderliggende problemen/gedachten/redenen.

Ik doe het niet meer. Ik kan niet garanderen dat het nooit meer gebeurt, hoewel het wel zo voor mij voelt. De laatste keer is ongeveer 4 jaar geleden.

Sterkte. Wat mijn voorganger ook al zei, bel, leidt af! Maar let erop dat het niet je persoonlijke missie wordt dit op te lossen want dat kan je heel veel energie kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dapper en waardevol antwoord!+

Andere antwoorden (2)

De persoon tegen houden zal waarschijnlijk niet lukken, de drang om te snijden is vaak erg sterk en zal het winnen van logisch denken. Wat (bij mij) wel helpt is afleiding. Bellen, films kijken, winkelen, iets bakken, van alles!
Vraag of de geliefde contact met je wil opnemen als ze de drang voelt om zich te snijden. Wat je dan kunt doen is voorstellen met haar af te spreken, desnoods voor gewoon een blokje om. Dit werkt natuurlijk alleen als jullie bij elkaar in de buurt wonen.. Anders kan grappige filmpjes naar elkaar sturen op internet ook helpen, klinkt suf maar afleiding helpt!

Over dat je er nooit meer vanaf kunt komen.. Ik had het 2 jaar niet gedaan, en voelde toen opeens weer de drang om het te doen. Ik kan me voorstellen dat het iets is dat altijd in je achterhoofd blijft zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je zou dit kunnen afspreken met je geliefde ;

dat zij jou altijd kan bellen wanneer ze weer drang voelt meestal gaat er de gedachte aan snijden /krassen aan voor af .

door dat zij erover kan praten met jou wil de drang of een bepaalde druk wel eens afnemen .

Tenzij je het te heftig vindt dan proffesionele hulp adviseren.

succes