De "drang om jezelf te ontwikkelen"; hoe werkt dat precies?

Aan de ene kant kost het vaak veel moeite en weerstand om dit te doen.
Maar het voelt ook niet prettig om te blijven "hangen" op hetzelfde niveau.

Ik vroeg me af hoe dit systeem precies "werkt"; waarom willen we het wel en niet tegelijk.

Is het een "natuurlijke" drang?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

De drang om jezelf te ontwikkelen lijkt me niet meteen een natuurlijke drang, maar wel een natuurlijk vermogen wat gestimuleerd en ontwikkeld moet worden.

Zoals je zelf al zegt is 'blijven hangen' niet prettig. Het geeft je een zinloos en zwak gevoel. Althans voor zover het iets belangrijks aangaat. Je kunt heel goed blijven hangen op een bepaald gebied, maar dan zou ik dat eerder rust of als iets niet essentieels beschouwen. Maar als je gevoel al iets anders aangeeft is het vaak niet goed.

Vanaf ieders geboorte zit je in een kwetsbare positie. Je kunt helemaal niets en bent totaal afhankelijk van je omgeving. Je moet je ontwikkelen om deze kwetsbaarheid voor de grillen van de natuur en maatschappij te beschermen. En als je door je ouders of maatschappij hierin niet gestimuleerd/opgevoed wordt zal het niet goed gaan. Dat is zowel op geestelijk als op materieel niveau.

Soms gaat deze ontwikkeling zo goed dat het een kracht op zich wordt. Een goed ontwikkeld vermogen tot succes; misschien wel te goed..
Maar het kan ook zijn door wat voor reden dan ook dat de ontwikkeling niet goed op gang komt. Het kan een biologische gebrek zijn maar het kan ook dat men moeilijk los kan komen van de dingen die ons belemmeren om vooruit te komen. Dat kunnen (verlammende) verslavingen en gewoonten zijn of andere machten waaruit men zich moeilijk kan bevrijden. We lijken het dan eigenlijk niet te willen om ons te ontwikkelen. De luiheid ligt op de loer.
Deze kunnen overwonnen worden door te ontdekken wat echt de moeite waard is en de wil om daar een offer voor te brengen. Je bent als het ware verblind geraakt en je lijkt de weg wel kwijt. Maar zoekt (en doet) en je zult vinden, is een oud gezegde.

Of anders: rust roest. Want weet dat het leven eigenlijk al zo kort is om het te voltooien (het is een beperkte tijd) en kan zoveel moois bieden dat, indien het je gegeven is, je bijna wel verplicht bent om te stralen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad
De drang om beter te worden, en goed presteren begint al vanaf het kind zijn. Met de strikdiploma en de stickers in een schrift. De beloningen om iets te presteren en iets goed doen.
Zo ook met het eerste op het potje doen, de zwemdiploma, schoolcijfers, rapport en er geld voor krijgen, schooldiploma's. Ook in het bedrijfsleven en de maatschappij geldt alleen maar groei: Stilstand is achteruitgang. Er wordt alleen gekeken naar economische groei en daarin tegenover met arendsogen naar de krimp. Zwart/Wit.

De maatschappij heeft als basis de competitie en prestatiedrang. De opvoeding en de jeugd staat in dat kader. Ook onze ouders zijn in diezelfde maatschappij opgegroeid en zo ook hun ouders.
Geen wonder dat een persoon ook een drang heeft om zichzelf te ontwikkelen.
Geen wonder dat een (ander) persoon een afkeur heeft ontwikkeld voor competitie en prestatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat velen een drang hebben ontwikkeld voor competitie en prestatie begrijp ik en daar werkt je voorgaande tekst naar toe, maar je laatste zin leg je niet uit: waarom is het dan geen wonder dat (andere) mensen die drang niet hebben danwel afkeuren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er TE hard wordt gepushed, dan krijg je automatisch een afkeur (het tegenovergestelde effect). Binnen 1 gezin waarin de paps sportfanaat is, zie soms/vaak je de ene zoon ook een sport fanaat zijn geworden en de andere zoon is anti-sport geworden.
Met sportfanaat bedoel ik alles kijken op tv. Elke zondag de samenvattingen, de EK-WK voetbal, wielrennen, olympische spelen, schaatsen, enz.
Anti-sport is dan helemaal niets kijken, zelfs niet NL-elftal op een finale van het WK.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, okee, da's duidelijk. Dank!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hm... ik twijfel of jezelf ontwikkelen/groeien altijd te maken heeft met competitie en beloning door anderen. Ook als je niet beloond wordt en je hebt iets gedaan waardoor je merkt dat je "gegroeid" bent (je hebt iets geleerd of iets overwonnen of een nieuw inzicht gekregen etc...), krijg je daar een goed gevoel van. Maar toch leuk om je visie te lezen
Marjolijn bedoel je ontwikkelen op gevoelsmatig persoonlijk vlak naar de betekenis van het weten wat er is?

Als je dit bedoeld dan heb ik hier een inzicht:

Dan is het de ego van de mens die weerstand bied.
Want die wil alles bepalen en de controle houden, en dat voelt in jouw geval dus niet prettig.
Ga je mee in de energie van het het universum ( om het zo maar te noem, omdat ik niet weet waar jij binding mee ervaart) dan groei je geestelijk verder en zal je dingen WETEN van het bestaan van de Geest in jou.

Toegevoegd na 2 uur:
Sorry bedoelde natuurlijk marjol*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi........... tis ook zo, heb ik geleerd, overgeven aan de flow zeg maar, levert veel meer op en veel meer vanzelf dan maar pushen wat je ego je oplegt............ fijn dit te lezen ..............(ik vergeet t regelmatig weer even)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jodel> Ik bedoelde ontwikkelen op allerlei vlak; dus dat wat jij aangeeft, maar ook op andere vlakken waarop een mens zich kan ontwikkelen. Jouw antwoord is een beetje abstract voor mij. Ik ben wel nieuwschierig wat je precies bedoelt. Kun je het wat concreter uitleggen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nieuwsGgierig dus ;-) lastig dat een reactie achteraf niet meer te wijzigen is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@umria en dat vind ik dan weer mooi om te lezen van jou. :) @ Marjol ja dat is cker lastig dat je jezelf soms niet kan verbeteren, idd. Sorry maar zoals umria direct begrijpt wat er bedoeld wordt, is het voor jou (nog) niet duidelijk omdat je niet zo ver bent.
En dat geeft ook helemaal niets. Dit gaat over het ego en de illusies waarin je nu leeft.
Doorzie hoe het ego werkt en stop met denken
en leef in het NU, niet terug denken en niet plannen.
Is b.v. ook een onderdeel van het ego. Mischien heb je wat aan onderstaande link.
Want ik heb al verschillende stukjes getypt maar het wordt alleen maar onbegrijpelijker voor je vrees ik, om dat het een proces is waarin je zit en ik ben er nu 18 jaar verder in en dan kom ik van het 1 in het ander terwijl ik zelf ook nog niet daar ben waar ik wezen moet. En mischien kan een ander dat wel beter verwoorden, ik ben daar heel slecht in. www.spiritueleverlichting.nl/blog/wat-is-het-ego