Hoeveel pagina's tekst kan een mens per dag leren?

Hoeveel woorden of tekst kan iemand in een dag leren, bijvoorbeeld een acteur. Graag ook met bronvermelding.

Toegevoegd na 1 uur:
In de meeste boeken is 300 woorden de standaard. Een dag van zo'n 16 uur.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ga er uit dat het een gemiddeld persoon is met een gemiddelde interesse en een gemiddelde leeftijd. De persoon moet de tekst zonder voorbeeld de volgende dag letterlijk kunnen herhalen, dus volledig uit het hoofd leren. Het is een tekst in de eigen taal, van een gemiddeld niveau.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boeken of woorden? En lezen of uit je hoofd leren? Per dag of per leven?

Het beste antwoord

De ster van onthouden is Kim Peek: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kim_Peek

Het is wel leuk om de BBC-Documentaire "The Real Rain Man" te kijken. Hij kan tot wel 8 paginas per minuut (!!!) lezen en daarvan 98% correct onthouden.

Het is dus compleet afhankelijk van de persoon! Anders zou er ook geen verschil zijn in de opleidingsniveaus in Nederland

Toegevoegd na 7 minuten:
Tja, gemiddeld. Gemiddelden zeggen niks over een individu, dus hierop moet je echt jezelf testen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Zojuist even gekeken, maar hier gaat het om een savant type met een semantisch geheugen. Normaal of gemiddeld zijn natuurlijk geen juiste termen, maar hier gaat het idd om een uitzonderlijke gave. De documentaire ga ik in elk geval wel helemaal bekijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het internet vond ik een bron van een acteeropleiding in de VS die aangaven dat een normale geoefende acteur 3 tot 5 pagina's per dag tekst uit het hoofd kon leren.

Andere antwoorden (3)

Dit hangt af van persoon tot persoon,sommige mensen hebben een beter geheugen als andere mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jc54
11 jaar geleden
En wat dacht je van de lettergrootte.....?
Hoeveel tekst staat er op één pagina.....?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. Er zijn mensen met een eidetisch geheugen, die hele boeken in een heel korte tijd uit hun hoofd kunnen leren. En anderen kunnen nog niet twee zinnen onthouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat is een dag? 24 uur? 8 uur?
paulus811
11 jaar geleden
Zou het niet ook iets te maken hebben met het onderwerp? Ik denk dat ik makkelijk 200 pagina's tekst over een onderwerp wat me aanstaat kan opzuigen binnen een dag, maar nog niet 2 pagina's opneem over bijvoorbeeld kwantummechanica.
dat licht er aan
de ene kan een half boek per dag uit zijn hoofd leren en de anderen maar 1 bladzijde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt van persoon tot persoon af. Hangt af van of je een leerstoornis hebt? Of niet? Kan ook liggen aan de motivatie. Als je geintressert bent in dit onderwerp leer je sneller.

Toegevoegd na 31 seconden:
En tuurlijk ook het geheugen