Wat betekent overdracht en tegenoverdracht in een therapeutische relatie tussen patiënt en therapeut?

Je hoort wel vaker dat een patiënt verliefd wordt op zijn of haar therapeut(e). Op internet las ik over de termen 'overdracht' en 'tegenoverdracht', maar ik begrijp nog steeds niet wat hier precies mee bedoeld wordt. Weet iemand meer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (2)

Het woord 'tegenoverdracht' is een beetje een onhandige term, vind ik.

'Overdracht' is wat de patient (client wordt tegenwoordig vaker gebruikt) voor de therapeut voelt, positief of negatief, met name als de client de therapeut 'verwart' met bv zijn/haar vader. De client herhaalt een patroon uit het verleden en draagt z'n gevoelens voor z'n vader over op de therapeut. Hij vindt bv de therapeut veel te streng, terwijl die helemaal niet streng is. Maar de vader van de client was vreselijk streng.

'Tegenoverdracht' is wat de therapeut voelt voor de client.
Het woord 'tegenoverdracht' is wat ruimer dan het woord 'overdracht'.
Het wordt gebruikt voor
1. wat de therapeut spontaan voelt (hij/zij is ook maar een mens),
maar ook
2. zijn/haar spontane, onbewuste reactie op de overdracht van de client. Als de client bv verliefd op hem wordt kan de therapeut daardoor gestreeld zijn en erin mee gaan.
3. de derde betekenis is de bewuste reactie van de therapeut op de gevoelens van de client. Hij 'speelt' er bewust mee (bedoel ik niet negatief) om de client verder te helpen.

Op Wikipedia wordt het heel duidelijk uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Projectie: een cliënt projecteert bijvoorbeeld de vader op de therapeut. Meent eigenschappen van de vader in de therapeut te herkennen.

Overdracht: deze cliënt probeert een zelfde soort relatie met die therapeut aan te gaan als met zijn/haar vader. Dus bijvoorbeeld net te laat komen op een afspraak of op een andere manier irritatie opwekken, danwel zich juist laten steunen en gesteund voelen als door een vader.

Tegenoverdracht: de betreffende therapeut gaat (onbewust) in op deze relatie, laat zich verleiden de vaderrol te spelen. Op dat moment wordt de therapeutische relatie aangetast, de therapeut laat zich manipuleren en handelt niet meer vrij.

De therapeut die dit in de gaten heeft kan de cliënt een spiegel voorhouden en de overdracht therapeutisch gebruiken.