Waarom is zacht tikkend geluid irritanter dan hardere geluiden?

Hoe kan het dat ik me zwaar kan irriteren aan het geluid van een tikkende klok, maar me totaal niet stoor aan het veel hardere geluid van de kopieermachine? De kopieermachine is immers ook een herhalend ritme.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar Lycia, hoe kunnen wij nu weten waarom
JIJ JE ERGERT aan iets?
Voor anderen geldt dat niet. En wij kennen jou toch niet?

Het beste antwoord

Het is bijna onmogelijk dat je meer last hebt van zacht geluid dan hard geluid, en als dat toch zo is, ben je een uitzondering. Hooguit kun je stellen dat het zachte geluid in principe nèt zo irritant is als hard geluid, vooral als je niet weet waar het zachte geluid vandaan komt. Dan wordt het echt zenuwslopend.

Mogelijk vergeet je 2 dingen:
1. het geluid van de kopieermachine duurt niet een hele dag. Het maakt dus wel meer lawaai dan die tikkende klok, maar het duurt maar kort. Daarom ervaar je het als minder storend.
2. misschien nog belangrijker: we hebben in het algemeen minder last van lawaai dat nodig is, of onvermijdelijk. Onnodig met deuren smijten door buren kan gekmakend zijn, omdat het heel makkelijk te voorkomen is. Terwijl een hele dag gaten boren door de buren meestal niet zoveel irritatie geeft, omdat je ervan uitgaat dat die buurman dat niet voor zijn lol doet. Het zal dus ergens voor nodig zijn. De kopieermachine is ook nodig; daar leg je je bij neer, en geeft nauwelijks irritatie.