Ik heb hsp, welke middelbare school moet ik heen?

Ik ben 14, zit in de tweede en doe vmbo-tl. Ik heb erg last van hsp, en ik zou graag naar een speciale school willen. Hebben jullie tips? Het liefst in Friesland of Groningen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het zijn van een hsp er geeft geen recht op speciaal (aangepast) onderwijs. Zoek een RUSTIGE niet te grote school en maak een afspraak met de leiding om jouw gevoeligheid en de daaruit voortvloeiende kwetsbaarheid te bespreken. Ik heb kinderen en jongeren begeleid met hsp (heb ik zelf trouwens ook) en ze hebben wat extra begrip en eenduidigheid nodig, een hsp er kan een vraag op vaak veel verschillende wijzen opvatten. Zoek dus een school met rust en beleefde omgangsvormen en een krachtig beleid tegen pestgedrag. He verder wat vertrouwen in jezelf, hsp ers zijn vaak intelligent en onderpresteren vaak op scholen door de overmaat aan prikkels. Wist je da veel GOEDE docenten hsp ers zijn? Ze hebben begrip voor je als je dit bespreekt en docenten met (veel) respect behandelt (dit laatste werkt voor overigens iedereen). Het kan zijn dat je faalangst hebt, veel scholen hebben daar een programma voor. Stel je zelf positief op maar laat je hsp niet overheersen, je zult met je verstand je hsp-persoonlijkheid door dit leven moeten leiden. Besef vooral ook dat je met hsp dingen vaak goed kunt doorgronden en je dus een ijverige en gedreven leerling kunt zijn. Dit laatste weten docenten te waarderen en nemen het dan ook wel eens voor je op. Ik ben oprecht ontroerd geweest hoe docenten zich ingezet hebben voor pleegkinderen die ik heb en zelfs bereid waren buitenskaders om te gaan met hen. Dat was ook te danken aan de aimabele houding van de kinderen zelf. Ik wil je nog een hint geven. laat je IQ testen, bij hsp ers is die vaak hoog, anders zouden ze niet in staat zijn zich bewust te zijn van de vele prikkels... Het kan dan (nodig) zijn , een opleiding te krijgen die (beter) aansluit op je verstandelijke vermogens. Succes!!

Bij bestaande ziektes is het al de vraag in hoeverre het "stoornissen/ziektes" zijn, of gewoon wat afwijkend van de meerderheid. HSP is echter sowieso geen ziekte, dus je woorden "ik heb" vind ik wat ver gaan. Sommige mensen zijn nou eenmaal wat gevoeliger dan anderen. Ik denk niet dat je op het speciale onderwijs veel voordeel zal hebben. Praat er eens met je coördinator over of met je huisarts. Hij kan je evt. naar iemand doorverwijzen om er beter mee om te leren gaan. http://www.spiritplaza.org/testen/hsp-test.php Toegevoegd na 2 minuten: Je "hebt" niet HSP, je bent het.

Het beste is om in begeleiding te komen met een therapie die je leert om met de HSP eigenschappen om te gaan. Er is namelijk heel goed mee te leven, als je op een wat andere manier in het leven gaat staan.

Om te beginnen: je hèbt geen HSP, je bènt HSP: High Sensitive Person (Hoog Sensitief Persoon). Dat is geen officiële ziekte of afwijking en wordt niet benoemd in de DSM IV. Voor een HSP zijn geen aparte scholen. Dan zou je kunnen overwegen om naar het VSO (Voortgezet Speciaal Onderwijs) te gaan, maar je hebt geen indicatie en die krijg je op deze gronden ook niet. Dus ik denk niet, dat dit zal gaan lukken. Wat je wel zou kunnen doen is deskundige hulp zoeken om ermee om te leren gaan zoals Gdanonym ook schreef.

Je hebt geen hsp. Dat is geen ziekte. Dat je wat gevoeliger bent dan een ander, wil niet zeggen dat je heel bijzonder bent. Wie zegt dat trouwens? Dat je hsp hebt. Of dat je hooggevoelig bent? Heel veel mensen zijn tegenwoordig hooggevoelig. Dat is een modeterm. En hoe meer je er over leest, hoe erger het wordt. Er zijn geen speciale scholen voor. Je moet eens met je ouders gaan praten. Met de decaan op school. Met de huisarts. Met iemand van wie je een beetje hulp kan verwachten. En probeer dan op een cursus voor meer zelfvertrouwen terecht te komen.

Je bent gewoon hypergevoelig, maar HSP is geen ziekte. Waarschijnlijk heb je wel moeite met veel mensen om je heen. bedenk heel erg goed wat je wilt met je toekomst en ga doen wat jij echt wilt doen. Speciaal onderwijs is wel een optie, hoewel daar erg in bezuinigd wordt en komende jaren nog meer. Het betreft klassen met zeer kleine groepen met meer begeleiders, en onderwijs op maat zolang het kan. Blijf vooral hoe dan ook bij jezelf en doe echt wat jij wilt doen. Zoek op tijd de rust op. Er zijn speciale scholen in voortgezet onderwijs, maar er zijn veel haken en ogen momenteel. Stuur deze man eens een mail met je vraag, hij is onderwijsconsulent in het speciaal onderwijs en kan je de weg wijzen als geen ander: bartvanommeren@ommerenadvies.nl

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100