Waaraan kun je merken of je geliefd en populair bent bij andere mensen, of juist niet?

M.a.w.: hoe gedragen mensen zich tegenover iemand die geliefd en populair is,
en hoe gedragen mensen zich tegenover iemand die oninteressant voor ze is?

M.a.w.: wat zijn TYPISCHE kenmerken?

Ben erg benieuwd naar goed onderbouwde antwoorden, nodig voor een psychologisch onderzoek in het kader van gedragsherkenning.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En onderdeel is dat jij het dan over gaat schrijven of ben je zelf ook nog actief op zoek in psychologieboeken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante vraag :-) Als het voor een onderzoek is, zou je misschien iets specifieker moeten zijn. Wat bedoel je bijvoorbeeld met "geliefd"? Iemand kan best geliefd zijn (door een paar mensen), zonder "populair" te zijn. En iemand die niet "populair" is hoeft voor mij niet oninteressant te zijn.
Is geliefd/populair voor jou het tegenovergestelde van oninteressant? Ik denk dat het ook wel uitmaakt welke leeftijd de mensen hebben over wie je het hebt en in welke context dit gedrag plaatsvindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan nog het feit dat populaire pubers HEEL andere ' maatstaven' hanteren dan volwassenen ; waar de meest onuitstaanbare krengen 'populair' en """geliefd"""" zijn - tot ze uit beeld zijn natuurlijk of er echt iets gebeurd. Schijn bedriegt, al zeker op dat gebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martine schaadt met haar reactie de intentie van deze vraag en is uit op uitlokking van discussie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, Martine heeft GROOT gelijk. We zijn hier geen huiswerk- of scriptieservice, en al helemaal niet voor slecht geformuleerde onderzoeksvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vraag stellen op GV levert toch geen representatief resultaat op. Het is nog geen psychologisch onderzoek. Net als Martine vraag ik mij ook af wat je hiermee gaat doen. Dat is niet "schaden van de intentie van de vraag" of "discussie uitlokken", maar vragen naar die intentie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door aan te geven dat de vraagstelling zwak geformuleerd is helpen jullie juist al. Dus doe er je voordeel mee Dirkje0643.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martine heeft geen gelijk. Ze is bevooroordeeld met haar reactie. Het gaat hier helemaal niet om huiswerk, laat staan een scriptie. Marleen; hoe zou jij deze vraag dan formuleren in een taal dat voor iedereen begrijpelijk is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrTomaat slaat plank op z'n kop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet zo handig; dan krijg je tomatenpuree
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrTomaat heeft een plank voor z'n kop.
MrTomaat slaat de spijker op z'n kop. MrTomaat slaat plank op z’n kop. :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het geen huiswerk/scriptie is, waar schaar je dat onderzoek dan onder?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een artikel in een tijdschrift. Naast wetenschappelijke onderzoeksresultaten proberen we ook op andere (laagdrempelige) manieren aan informatie te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja. Sorry mr. Tomaat. Daat sloeg ik de spijker mis ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat is ' tijdschrift ' ? Het Nederlands Tijdschrift voor de Psychologie, of Viva, of Meidenmagazine ? Dat maakt ook nogal verschil, denk ik./
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdschrift met hoog Viva gehalte Marleen. Hou het daar maar op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dirkje, knap van je dat je zonder pardon stelt dat ik de vraag schaadt, én op uitlokking uit ben.
Beetje kort door de bocht. Dat is iets wat je bij je onderzoek vooral dus niet moet doen. Over je vraag: ik begrijp niet wat nu je doel is. Je moet nog vragen bedenken die je in het onderzoek wil zetten? Of heb je antwoorden binnen die je moet duiden? Welk het ook is, ook al gaat het om een blaafdje met een hoog viva gehalte, je bent het dan toch aan je kezers verplicht om énig nivo aan te bieden en dus wat gedegen research te doen. Als het een schoolmagazine is, okay, maar als jij een betaalde journalist voor moet stellen...
Thumbs down. En voor je iemand beschuldigd van stemmingmakerij hoor je dat beter te onderbouwen. Daarbij, maar dat is hier al eerder gezegd, heb he je vraag (en doel) nogal onduidelijk geformuleerd dus de tekortkoming ligt bij jou en niet bij mij. Ga nu naar een psychologieboek lezen, dan is je dag niet helemaal zinloos geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martine bedankt voor je mooie reactie. Gelukkig ben ik geen journalist. Verre van dat zelfs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vind bepaalde reacties hier wel boeiend vanuit een psychische invalshoek. een soort van pseudoanalyse lijkt m.i. @dirkje
wat zegt de 'viva' over afgunst w.b. een populair typje? het is dan net of iemand je niet mag. het kan bv jaloezie zijn vanuit een persoon die je in feite wel mag. of wat dacht je van een onzeker persoon wat rent en vliegt voor een popie jopie om er zo maar bij te horen (in je hol kruipen zoals men het ook wel noemt) en een eigen positie probeert veilig te stellen?
mag zo'n persoon je per definitie omdat deze aan bepaalde kenmerken voldoet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zit wat in Eucalyp, scherp opgemerkt en iig stof om over na te denken.
Wat veel reactiegevers dan ook niet beseffen: hun reacties zijn erg doorzichtig en transparant en zeggen veel over de persoon die ze geschreven heeft. Ik weet het, ook mijn reacties zeggen veel over mezelf, tuurlijk, dat is gewoon zo en geef ik toe. Maar de eerste reactie van Martine vind ik gewoon zo onbegrijpelijk. Zo banaal, zo leeg, bijna bitcherig. Het zou veel over haar kunnen zeggen. Het was mooier geweest als ze met interessant antwoord was gekomen i.p.v. meteen de beuk erin te gooien met een vooroordeel. Het gaat helemaal NIET om wat ik met de antwoorden ga doen of waarvoor het is bedoeld. Beantwoord gewoon de vraag, en als mensen het niet weten; antwoordt dan niet, maar kom niet met 'wijze' bevooroordeelde reacties. Zit niemand op te wachten. Marleen heeft er ook een handje van, valt me tegen deze keer, ik ben meestal wel goede antwoorden en reacties van haar gewend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martine: "En onderdeel is dat jij het dan over gaat schrijven of ben je zelf ook nog actief op zoek in psychologieboeken?" Zij stelt toch ook zonder pardon dat ik de antwoorden ga OVERSCHRIJVEN en niet actief op zoek ben middels andere bronnen? Doet zij toch precies zo? De pot verwijt de ketel.

Het beste antwoord

Je vragen zij niet eenduidig te beantwoorden. "Geliefd en populair" vind je in de verschillende subculturen, en de gedragingen zijn niet altijd gelijklopend. Zo doet men allicht anders tov een geliefd en populaire hells angel dan tegen een geliefd en populair kunstenaar of een geliefd en populaire 80+-er of een geliefd en populaire direkteur-generaal van een topbank.

Maar ik doe toch een poging ;
geliefd en populair
- willen er graag in de nabijheid zijn, samen dingen doen
- voelen het als een "eer" aan als die persoon iets met hen samen wil doen
- willen graag er samen mee gezien worden om eigen ego op te krikken
- meestal vriendelijk, soms onderdanig
- veelvuldig glimlachen, lachen met zijn/haar grapjes etc
- vleien (soms om gunstig te stemmen)
- vinden het boeiend om ermee in discussie te gaan
- vinden hem/haar belangrijk genoeg om er kritiek op te geven
...

oninteressant
- wordt gemeden, geschuwd
- negerend of meewarig
- glimlachen kan in sommige settings, maar is meer "formeel" dan gemeend

Dat laatste is een stuk moeilijker in puntjes te omschrijven. Maar je kan ervan uitgaan dat iemand die oninteressant is voor iemand, zelfs de moeite niet waard gevonden wordt om er ruzie mee te maken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer goed antwoord. Dank je wel! +

Andere antwoorden (2)

Dat mensen graag iets voor je willen doen als je ze iets vraagt. Dus hier geen probleem van maken of tegenreactie doen wat je vraagt, met name bij gelijkwaardige functie (dus niet medewerker-manager).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij kinderen is het zo dat de populairste van het groepje altijd mensen aan 2 kanten van hem/haar heeft.
Verder vinden kinderen die elkaar plagen (niet pesten) elkaar altijd ook wel aardig.
Bij volwassenen zit dat anders.
Daar heb je minder echt "populaire" mensen maar meer gewoon groepjes vrienden/vriendinnen van 3 of 4.
Daar heb je niet echt hele groepjes die tegenover andere groepjes staan.
Verder raad ik je aan om eens op rtl gemist naar het programma "gepest" te kijken.
Daar zie je echt wel de populaire en de geliefde kinderen die meestal tegenover de gepeste staan.
Veel succes met je onderzoek verder!