Waarom, wanneer je, je ergens niet op focust de focus toch weer terug keert?

Een vriendin van me is bezig met haar focust te verleggen op andere dingen dan "het ding" waar ze zich eerst heel erg oprichtte. Het gaat heel aardig en ze voelt zich al stukke beter. Soms keert de focus echter terug en wordt ze er ineens weer aan herrinert en begint ze er weer heel even mee, tot dat ze zich zelf weer betrapt.

Hoe kan het dat die focus als je het probeert af te leren , toch soms nog terug keert?
Is er geen tijd dat dit voorgoed niet meer terug dringt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp het niet concreet. Werpt/worp ze zich op fotografie omdat zo vaak focus wordt genoemd in je verhaal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL...

Antwoorden (3)

Ik denk dat het een stukje gewenning is. Als ze voortdurend haar focus op 1 en hetzelfde ding heeft gelegd, voor een lange tijd, is ze niet anders gewend om dat te doen.

Daarnaast zal het veel te maken kunnen hebben met het belang wat ze eraan hecht. Als je ergens een heleboel belang aan hecht, gaat je focus daar vanzelf meer naartoe.

Wanneer het andere 'ding' voor haar geen waarde meer heeft, zal haar focus er niet langer meer naartoe gaan. Of dat ooit gebeurt, kan ik voor jou natuurlijk niet zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je focus drukt je naar daar WAAR JE NAAR MOET kijken en je wilt dat niet... Je wilt er niet naar kijken, maar je moet... Je slaat het steeds in de wind en je negeert het... Daar neemt je onderbewuste geen genoegen mee, dus die duwt het steeds weer onder je neus, tot je het beter wel onder ogen kunt zien en het DAN gaan oplossen... Het is iets wat je liever niet wilt oplossen, maar je MOET het doen...

Je mag niet eens ons vertellen het HET DING wel niet is... Prima, maar zolang je het wegstopt, ziet niemand het... Het moet naar buiten en jij weet dat het vergif is, dat het niet mooi is, maar je mag en je kunt het niet langer verbergen...

Door het op te lossen mag je het laten vallen... Eerder niet, daar neemt het bestaan geen genoegen mee...

Dan mag jij het ook vergeten, als je het opgelost hebt... En dan komt het ook nooit meer terug... Nooit meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@X. ...de herkenning zal blijven. Weer een waardevolle levensles.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje eerwaarde geachte medeGVer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol........
“Het ding” lijkt in je beschrijving op een ervaring/gebeurtenis/gewoonte /handeling die niet gewenst is. Ik ga hier dus even maar van uit.

Je kan je focus pas langdurig in vrijheid verleggen als je bewust bent waardoor “het ding” wordt geactiveerd.
Niet gewenste ervaringen/gebeurtenissen worden door de ‘heftigheid’ op het moment dat ze plaatsvinden niet geanalyseerd en worden daardoor onbewust opgeslagen in onze herinnering. Wat vlak ervoor en erna gebeurde is wel geanalyseerd en kunnen we wel bewust herinneren.

In je herinnering aan “het ding” zitten allerlei zaken gekoppeld die je jezelf dus niet bewust kunt herinneren. Dit zijn alle zintuiglijke waarnemingen die hebben plaatsgevonden in de heftigheid van het moment dat je voor het eerst geconfronteerd werd met “het ding” .
Alles wat je zag, rook, hoorde, proefde en voelde op dat specifieke moment is dus niet geanalyseerd opgeslagen in je herinnering. Hierdoor kan je het dus, hoe hard je je best ook doet, niet bewust herinneren.

De focus keert dus terug als je iets ziet, hoort, proeft of voelt wat je ook gezien, gehoord, geproefd en gevoeld hebt in je eerste confrontatie met “het ding” .

Als je het tot zover kunt volgen en je wilt meer hierover weten hoor ik je reactie