Hoe komt het dat je je niet kan herinneren dat je in slaap valt?

Je valt in slaap, en je kan je er niks van herinneren.
Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante vraag!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vraag is maar of het wel zo is dat je je het moment niet kan herinneren. als ik niet al te moe ben (dan ga ik als een blok) merk ik heel goed op welk moment ik wegdommel en in slaap val. eenmaal in slaap weet ik niets meer (of nog maar een fractie) daarbij pas ik dingen die ik hoor in mijn slaap toe (het past in de droom) dus echt 'out' hoef je niet altijd te zijn. ik denk dat je vraag dus niet klopt als je per definitie van deze stelling uit wil gaan.

Antwoorden (4)

Dat is omdat "in slaap vallen" niet van het ene op het andere moment gaat. Je bent dus al wat minder bewust op het moment dat je echt in slaap valt. Ook is de grens tussen slapen en waken niet helemaal duidelijk: zo wordt fase I van de slaap op basis van het EEG-beeld ingedeeld bij de slaap, terwijl de meeste mensen zullen zeggen dat ze niet geslapen hebben, als je hen wekt uit deze slaapfase.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, interessant! Heb net een 'slapeloze' nacht achter de rug; weet zeker dat ik continu wakker was en toch is de tijd erg snel voorbij gegaan... :)
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, apart is dat. Soms ga je om elf uur naar bed, doe je de hele nacht geen oog dicht, en kijk je ineens om zeven uur op de klok :-) Ook worden we steeds even wakker na elke droomcyclus, op een EEG is dat mooi te zien als REM-slaap, daarna steeds lichtere slaap, en uiteindelijk wakker worden. Zo worden we elke nacht minstens een keer of vier, vijf voor een paar minuten wakker. Maar meestal weten we ons hier de volgende ochtend helemaal niets van te herinneren. Andersom kan trouwens ook, dat je wakker wordt na een hele korte droomcyclus, denkt dat je al uren hebt geslapen, en dat er nog maar tien of vijftien minuten voorbij zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Lies: Ik heb inderdaad ook weleens dat ik op de bank in slaap val, en denk al uren geslapen te hebben, maar dan is het net een kwartier verder!
Omdat ik soms "lucide dromen" heb en er steeds meer controle over krijg, weet ik wanneer ik in slaap val.
Ik herinneer me dus precies wanneer ik in slaap val en begin te dromen. Ik heb dus letterlijk... hey ik val in slaap (wat overigens voor mij geen fijne ervaring is, omdat het lijkt of mijn hoofd explodeert) en na die fase weet ik dat ik droom. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cool. Ik voel alleen maar dat ik 'platgespoten' wordt door mijn eigen lichaam. Je kunt dan alleen maar denken, niet bewegen. Best eng.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hou me niet bezig met lucide dromen, maar heb heel af en toe ook wel eens dat ik echt kan voelen dat ik in slaap val. Ik ben me er dan ook bewust van dat ik droom, echt heel apart. Bij mij voelt in slaap vallen gelukkig niet als een explosie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat 'platgespoten' gevoel herken ik overigens ook, het voelt heel irritant vind ik. Ik kan mijn lichaam er wel uit 'wakker' maken trouwens, ik heb een paar keer gehad dat ik heel hard mijn best deed om wakker te worden, en dan kon ik me opeens weer bewegen.
Ik zou niet weten hoe ik zou moeten omschrijven wat ik dan precies doe, misschien ook omdat ik het niet vaak heb gedaan (meestal wil ik natuurlijk juist wél verder in slaap vallen, ik ben immers niet voor niks in bed gaan liggen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd, want als je in slaap valt, begin je nog niet direct met dromen - als dat wel zo is, is je slaap flink verstoord :/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, da's vreemd. Weet je het zeker?
Zoals je hierboven leest verschilt het sowieso al van persoon tot persoon of men het zich kan herinneren.

Daarbij zou het ook kunnen dat je het de ene dag wel kan herinneren, en de andere dag niet. Ligt er puur aan HOE je in slaap valt.

De verklaring dat je niet van t een op t andere moment "out" gaat, maar je voordat je echt in slaap valt ook al minder lucide bent, is een heel goeie.

Daarbij zou je je ook de vraag kunnen stellen of je je uberhaupt wel momenten an sich kan herinneren. Gebeurtenissen kun je je herinneren, maar iets is pas achteraf een gebeurtenis, als je iets bewust hebt meegemaakt, en je ergens bewust van worden duurt ook even (al duurt het 0,2 seconden, dan nog).
Dus je realiseren dat je in slaap valt kun je niet, want dan slaap je!
Oftewel: het traject van in slaap vallen en het je ervan bewust worden maken je hersenen niet helemaal mee, juist door het in slaap vallen zelf.

Bovendien werken onze hersenen associatief. Dat wil zeggen dat wij betekenis geven aan herinneringen door ze te verbinden met andere herinneringen, kennis, beelden, en dergelijke. Voor het in slaap vallen zelf kunnen onze hersenen misschien wel geen "associatief" netwerk maken, zoals dat wel kan voor de herinneringen aan bijvoorbeeld iets als "toen er bij de bovenburen iets zwaars omviel", want dan heb je ook nog een beeld bij die herinneringen, weet je wat je aan het doen was, weet je dat je schrok, weet je dat je daarna dacht wat was dat in godsnaam, en ga zo maar door.

Ik zelf weet soms nog dat ik in slaap viel, of liever gezegd wanneer ik in slaap gevallen moet zijn, omdat k vaak luister naar uitzendinggemist of een documentaire op youtube op mijn telefoon, en als dat filmpje stopt of afgelopen is, dan lijkt het wel of ik ook acuut en plotseling in slaap val. Want ik weet de volgende dag nog tot op de seconde tot waar k het filmpje gehoord heb, maar niet meer dat het stopte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat tijdens het proces van in slaap vallen een langzaam verminderend bewustzijn ontstaat, is het bewustzijn zelf niet in staat het in slaap vallen goed waar te nemen.

Als je (zoals ik ) een aantal malen narcose hebt meegemaakt krijg je soms het vermogen WEL te voelen wanneer en DAT je in slaap valt, schijnbaar ontstaat door de narcose ervaring een soort herkenningspunt (in mijn geval).
Een ander punt is dat de slaap een retrograde amnesie kent, je herinnert je daarom niet wanneer je in slaap valt.

Door oefening en ervaring echter kun je (in beperkte mate)
leren te voelen wanneer je in slaap valt.

Lig er niet wakker van en slaap lekker.