Is 'bidden' zelfhypnose?
Zo zou ik het niet noemen, wel dat je daarmee andere krachten inschakelt, waaronder je eigen potenties.
Maar je kunt je eigen innerlijke hulpbronnen niet aanboren, als je niet gelooft dat je ze hebt.

Bidden is naast het in verbinding treden met het "goddelijke" ook rationeel.
Het is onontbeerlijk om een goed besluit te nemen, dat kan zo:

Eerste stap: Bid en mediteer erover
Gebruik bij voorkeur een van de gebeden van de Godsdienststichters. Die hebben de grootste kracht.
Overdenk het dan een paar minuten in stilte.

Tweede stap: Neem een besluit en houd dat vast
Dit besluit wordt gewoonlijk tijdens de het mediteren in een flits geboren Het mag bijna onmogelijk schijnen om uit te voeren. maar al het een antwoord op gebed lijkt of een manier om het probleem op te lossen, neem dan onmiddellijk de volgende stap.

Derde stap: Volhard erin om het besluit uit te voeren
Hier blijven velen in gebreke. In plaats dat het besluit rijpt tot een vastberaden willen, verwelkt het en wordt een wens of een vaag verlangen. Als het besluit gevallen is, neem dan onmiddellijk de volgende stap.

Vierde stap: Heb geloof en vertrouwen
dat de kracht je gegeven zal worden, dat de juiste manier duidelijk wordt, de deur open zal gaan, de juiste gedachte, de juiste woorden, het juiste principe of het juiste boek je gegeven zullen worden. Neem dan, als je uit gebed opstaat, onmiddellijk de volgende stap.

Vijfde stap: Tot slot zei hij: HANDEL
Handel, alsof alles beantwoord is. Handel dan met onvermoeibare, niet te stuiten energie. En terwijl je handelt, zul je zelf een magneet worden, die meer kracht naar je toetrekt, tot je een onbelemmerd kanaal wordt waardoor de Goddelijke kracht door je heen stroomt.

Velen bidden, maar komen niet verder dan de laatste helft van de eerste stap. Sommigen die mediteren komen tot een besluit, maar houden zich er niet aan. Weinigen hebben de vastberadenheid om het besluit door te voeren, nog minder hebben het vertrouwen dat, het wat zij nodig hebben zal komen.
Maar hoeveel mensen denken eraan om te handelen alsof alles al beantwoord is? Hoe waar zijn deze woorden: "Groter dan het gebed is de geest waarin het wordt uitgesproken" en groter dan de manier waarop het wordt uitgesproken is de geest, waarin het wordt uitgevoerd.(Bron: http://www.bahai.nl/read/vijf-stappen-van-gebed )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het Ba'hai antwoord wel ok .
Toch zitten ook hier die addertjes onder het gras ....die ik lees in bijna ieder 'gelovige' visie.
Wanneer eerder wetenschappelijke argumenten naar voren komen ....kom ik soms toch dicht bij (zelfsuggestie' , devotie , indoctrinatie en herhaaldelijk iets te herhalen dat aangeleerd is... het meditatieve}
Ik zie ook meditatie niet per se als bidden { kan hoogstens samengaan}

Andere antwoorden (8)

Nee, absoluut niet. Bidden is je richten tot de hemelse Vader, al dan niet via een tussenpersoon zoals Jezus of Maria. Mediteren zal eerder in de richting van hypnotiseren komen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, mediteren is juist de-hypnotiseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie mediteren eerder als een vorm van de geest leegmaken en bidden ofwel als een vorm van vragen , afsmeken oftewel zichzelf wat wijsmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met meditatie zet je de conscious mind tijdelijk op pauze, zodat je contact kan krijgen met de superconscious mind.
Je kan daarbij ook een vraag stellen, en dan middels overgave en vertrouwen in het universum (of god) afwachten tot er intuitief een gedachte of inzicht komt binnenwaaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Toerist , Ik denk wel dat U ergens gelijk heeft in Uw definitie....als een soort meditatie
Los van het religieuze aspect (dat ik door de vraag te stellen onder psychologie zoveel mogelijk wil vermijden) heeft het mechanisme van 'bidden' mijns inziens toch iets van 'zich onderwerpen ' ' zich keren tot' , 'devotie' ,'aanbidden' iets 'slaafs' waarbij men de geest niet vrijmaakt maar bij het 'subject' (de godhead , de heilige ,de oppermacht) gunsten wil verkrijgen , los van het feit of het 'subject' wel echt bestaat of niet.
Bidden is meditatie. Je zegt een mantra. Je herhaald hetzelfde gebed. Het helpt je je ziel tot rust te brengen, zoals andere meditaties dat doen.
Mensen die mediteren krijgen meer innerlijke rust en welgevoelen.
Ik ben ervaringsdeskundige: ik doe yoga en zit soms een half uur in een kerk, in stilte, midden in de drukke stad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bidden vind ik meer een vorm van zelfreflectie dan van hypnose. Door te bidden zet je je gedachten en gevoelens op een rij. Zelfhypnose of autogene training is er veel meer op gericht om, in een sfeer van diepe ontspanning, jezelf een boodschap in te prenten, meestal door die vaak te herhalen. En bij meditatie probeer je juist je hoofd leeg te maken; vrij van gedachten.
12 jaar geleden
Bidden zou ik eerder het tegendeel noemen.
Je vertelt wat je op je hart hebt en luistert naar een antwoord die in de stilte van jezelf soms klinkt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb zelf gehypnotiseerd, je legt de ander dan jouw wil op, die deze gaat uitvoeren of beleven.
Ook bij zelfhypnose programmeer je jezelf.

Bij bidden echter gebeurt iets wonderlijks, je legt je denken, beleven en doen voor aan GOD.

Ik heb mogen ervaren dat daar antwoord op kwam.
Daardoor was ik beter in staat , liefdevol, verstandig en doortastend om te gaan met hetgeen mij dwars zat.

Ik werd dus boven mijzelf uitgetild en kon zo wijsheid verkrijgen die het menselijke oversteeg maar die tevens belette hoogmoed of arrogantie te ontwikkelen.

(zelf)hypnose is een belemmering van delen van je persoon , waaronder je zelfbeschikking en beoordelingsvermogen.

Bij bidden wordt JUIST het eigen functioneren duidelijk en leer je daar beter mee omgaan.

dat is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij zelfhypnose breng je jezelf in een hypnotische trance. Kenmerken van die trance zijn gerichte aandacht - bijvoorbeeld op de intentie van de zelfhypnose - en het optreden van trancefenomenen. Zoals er in trance sprake is van veranderd bewustzijn (van bijvoorbeeld tijd), werken zintuigen vaak anders, gevoel van zwaarte of beelden, suggesties werken krachtiger, enzovoort.

De manier waarop zelfhypnose ervaren wordt is heel individueel, en wat er mee te bereiken is eveneens. Als voorbeeld laat een engelse collega in de link zien hoe hij zichzelf onder zelfhypnose laat opereren. Ik zou het niet graag doen! Dus 2 personen die zelfhypnose beoefenen kunnen heel verschillende ervaringen hebben.

Bidden is eveneens een individuele ervaring, de intentie lijkt mij meestal wat anders gericht dan bij zelfhypnose. Tegelijkertijd zijn er ook overeenkomsten. Gerichte aandacht, trance, mogelijk trancefenomenen.

Kortom, bidden is geen zelfhypnose en zelfhypnose is geen bidden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bidden is gewoon praten met de Vader, je kan en mag alles zeggen.
Je bent gewoon bij zinnen. ;)

Simpel en zonder kosten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zou kunnen als je trance een soort van zelfhypnose noemt.

bij een schietgebedje is hier natuurlijk geen sprake van, ook niet bij een dankwoordje voor het avondeten, maar sommige religies raken door het bidden in trance.

ook een monnik kan uren achtereen bidden in een soort van trance.

zie link voor meer info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, ik denk wel dat het een soort zelfhypnose is, het schijnt dat het ook een bepaald deel in de hersenen activeerd op het moment van bidden/mediteren, je zit dan meer in je onderbewuste zelf om het zo maar te zeggen.
Daarom kan je bijvoorbeeld ook als je goed mediteerd of bid in dit geval na die tijd erg ontspannen zijn en ineens perspectief krijgen over bijvoorbeeld een situatie of een vraag die je had.
Groetjes Marije