Hoe zorg je ervoor om minder perfectionistisch te worden?

Continu jezelf controleren op wat je doet... Nooit iets goed genoeg vinden wat je hebt bereikt... Als je ergens aan begonnen bent, steeds maar stoppen en overnieuw beginnen omdat het beter zou kunnen...

Hoe houd je hiermee op, als simpelweg "ermee ophouden" al niet helpt..?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ten eerste maak je het voor jezelf vreselijk moeilijk maar ook voor een ander. Ik herken het maar door omstandigheden heb ik het los kunnen en moeten laten.

Als jij steeds door wilt gaan en je kan gewoon niet stoppen leg het probleem uit aan een ander, je partner, kind, ouders of collega. Laat hun heel hard op de rem trappen en uitleggen waarom zij er last van hebben zodat je na moet denken en vreemde ogen dwingen. En dat je hier geen vrienden mee maakt.

En kijk waarom je op dat moment niet tevreden met wat je hebt gedaan, en waarom dit nog beter moet.

De omgeving krijgt al snel het gevoel dat zij het nooit goed doen, en om je graag te helpen en het gevoel kritiek te krijgen laten ze het eerder om je nog te helpen.

Mijn werkster helpt goed maar kan in mijn ogen geen ramen zemen, een streep of een vlek zit er nog op dan ben ik staat om het over te doen,. Zonden van het geld en de tijd. Met stofzuigen kijk ik altijd nog of ik wat vergeten ben. Zij niet klaar is klaar, kan me er aan ergeren heb me er bij neergelegd klaar ze heeft het gedaan en scheelt mij weer. Maar ondanks haar minpunten leer ik ook weer van haar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat andere je op de vingers moet tikken, zodat je er weer bewust van bent. En daardoor toch rekening met anderen moet gaan houden.

Andere antwoorden (7)

Vergeef je eigen imperfectie...
en dan,
vergeet je eigen perfectie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Relativeren, waarom is het zo belangrijk om alles perfect te moeten doen, wat win je ermee en beter nog wat voor last heb je ervan.
Dat je omgeving er last van heeft dat merk je al wel, dat kan een goede stimulans zijn om het wat los te laten. Voor jezelf ben je namelijk overdreven streng, maar voor je omgeving zou je misschien wel kunnen bedenken dat het allemaal iets minder kan. Het is geen knopje wat je om kan zetten, het is een proces waarin je leert dat de wereld niet vergaat als jij niet perfect bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Perfectionisme is geen negatieve eigenschap vind ik,alles wordt met passie gerealiseerd.Het is belangrijk voor die gene dat het geen een last wordt.Eens is de "emmer vol" en kan je er ook lichaamlijke klachten door krijgen.De druk wordt dan te hoog.Het loslaten van dingen is dan ook het moeilijkst.Maar wel het belangrijkst.Zodra je er echt last van krijgt zal er iemand naast de perfectionist moeten staan die hem /haar erop wijst te stoppen ,structuur moeten geven in een planning. Dus coaching.Je kunt er hulp bij vragen door je naasten.De bevestiging krijgen dat het nu voldoende is wat je deed.En ontspan dan tussendoor doe leuke dingen,als je dat lukt laat je al los.Houd je vast aan een schema tussen aktief en ontspanning.Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het eens met Josephina het is inderdaad niet per definitie een slechte eigenschap, maar helaas is het vaak erg onhandig in het leven.

Je kan niet afleren om naukeurig, precies te zijn en alles goed te willen doen. Dat zit in je persoon, dat hoort bij jou en is een deel van wie je bent. En dat is ook zeker niet negatief!
Maar het gedrag dat erbij hoort dat jou belemmert (dingen controleren, alles zelf willen doen, lijstjes maken etc) dat kan je wel afleren. Je moet zoiets zien als een ingesleten pad. De manier waarop jij de dingen aanpakt is voor jou zo een gewoonte en dat doe je zonder erbij na te denken. Door het steeds weer zo te doen geeft het je zekerheid, hou vast en controle.
Daaruit mag je dus concluderen dat het afleren van zoiets heel veel moeite kost, en ook onveiligheid met zich meebrengt. Het is gewoon niet aangenaam om dit af te leren. Als je het wel echt wilt, zijn daar verschillende methodes voor. In zelfhulpboeken kun je waarschijnlijk al wat vinden, maar het beste helpt natuurlijk een persoonlijke coach die je op de juiste momenten onder je kont trapt en soms een compliment geeft. die de voortgang controleert en je weer op het juiste pad zet als je het even niet ziet zitten. (je kan me inhuren ;)

Veel succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door heel goed in details te leren denken. Je moet wel zorgen dat je tot in de puntjes imperfectionistisch wordt en kijken of je nog ergens wat kan verbeteren, pas als je alle facetten hebt aangepakt, double check dan alles om te zien of je niks over het hoofd hebt gezien en evalueer dit eventueel met een ander voor feedback voor je nieuwe veranderingen maakt, imperfectionisme is niet iets waar je te licht over moet denken om het te kunnen zijn.
Ik hoop dat je wat aan m'n antwoord hebt, ik ben er wel even mee bezig geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je leert het af door gewoon heel vaak je neus te stoten, als je bemerkt dat al je inspanningen om het zo goed mogelijk te doen tevergeefs zijn geweest.
Je bereidt bijv. een feest of een uitstapje voor tot in de perfectie georganiseerd en dan regent het pijpenstelen en je kun je de hele planning vergeten.
Of je maakt iets moois met heel veel passie en je ziet hoe onversschillig anderen er mee omspringen.
De kunst is dan om toch tevreden terug te kijken naar je eigen prestatie omdat je het met plezier gedaan hebt en het perfectioneren een lesje geleerd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet jezelf bekijken door de ogen van een ander. Dan zou het kunnen dat je schrikt van jezelf, en dan ga je je gedrag aanpassen.
Want hoe is het voor je kinderen, je partner, je vrienden, je collega's?
Bekijk jezelf van een afstandje.