Wat is de wetenschappelijke naam voor dit verschijnsel?

Je bent aan het surfen en bent op zoek naar iets. (bijv. Een bijzondere pen). Tijdens het surfen word je zo afgeleid door andere producten dat je opeens helemaal vergeten bent waarvoor je nu ook alweer oorspronkelijk aan het surfen was. Kent iemand de wetenschappelijke term uit de psychologie van dit verschijnsel?

Weet jij het antwoord?

/2500

het korte termijn geheugen laat je even in de steek. Toegevoegd na 38 minuten: ook wel een tijdelijke 'absentie'

Dat heet (snel) afgeleid zijn of gebrekkige concentratie. Verder is er naar mijn idee niet echt een 'wetenschappelijke' term voor, aangezien het niet alleen op internet gebeurt, maar overal. Ik loop regelmatig naar boven om iets te pakken en weet niet meer waarvoor ik naar boven loop. Vaak moet ik dan terug naar beneden om er weer achter te komen wat ik ook weer wilde doen. Zoals gezegd is dat afgeleid zijn of gebrek aan concentratie hebben. Niet meer en niet minder.

Vaak is het een 'information overload'. Je zoekt naar A, via een zoekmachine, krijgt een link, dat blijkt het niet helemaal te zijn maar je leest iets over B, even doorsnuffelen, oh! C! En kijk: D! Enzovoorts, tot je zowat het hele alfabet gehad hebt en eh... Wat zocht je nou ook alweer? Ik wilde laatst iets opzoeken, maar ik vergat steeds dat te doen. Elke keer als ik in bed lag, bedacht ik: weer vergeten! Uiteindelijk bedacht ik het ook een keer toen ik achter de comp zat, en heb ik het maar gelijk opgezocht, wetend dat ik het anders wéér zou vergeten ;-)

Ik noem het het Wikipediasyndroom. Op de pagina over veiligheidsschoenen kom je er ineens achter dat je over de oerknal aan het lezen was. Maar nee weet geen echte benaming.

Dit verschijnsel is heel kenmerkend voor ADHD-ers maar evengoed tref je deze symptomen bij dementie, Alzheimer en zovele andere hokjes-fenomenen aan. Je zou het ook gewoon snel afgeleid en/of vergetelheid kunnen noemen. Het overkomt iedereen doch van zodra je het een naam geeft ga je ook meer aandacht geven aan de symptomen die er door anderen aan verbonden werden en net door die extra aandacht kan je de symptomen tijdelijk versterken. Vandaar dat er zovele mensen gevangen geraken in bepaalde hokjes-fenomenen, ze geloven dat er niets aan te doen valt tenzij ze strikt leven volgens regels die in wezen enkel voor één ander iemand gelden en daardoor raken meer mensen verstrikt in een web van namen en symptomen. Deze valkuilen zijn echter een onvermijdelijk onderdeel van het Leven. Geen naam geven en er volgens jouw bestvermogen (intuïtie of gezond verstand) leren mee omgaan is de beste remedie om die hokjes-hype te omzeilen. Dat is geen grap, zo werkt ons brein nu eenmaal. Test het zelf maar eens heel bewust en heel Consequent uit, ik doe dagelijks niks anders dan dit soort zaken doelbewust uittesten. Wat niet wil zeggen dat ik het altijd bij het rechte eind heb wat de resultaten betreft maar in dit geval ben ik er voldoende zeker van om het als waardevol en verifieerbaar antwoord te plaatsen. Succes ermee!

#kuch# persoonlijk noem ik het ADD, en ken dit fenomeen 24/7 ook als ik niet surf op het net. je kan het afleiding noemen, teveel aan prikkels, een (te) brede focus, creatief denken, interesse, leergierigheid (goh wat is dat? hoe werkt dat?) concentratie probleem (bijzondere pen zei je? ohjáá!) en/of een combi van deze en andere factoren die mee (kunnen) spelen. m.i. heeft het niet 1 naam en valt het niet onder 1 noemer omdat veel factoren mee kunnen spelen die bij ieder weer een ander resultaat hebben wat betreft de 'zoekopdracht'. waar de ene andere info wegklikt (dit zoek ik niet) is bij de ander de interesse gewekt in info die totaal niets met een pen te maken heeft. :)

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aandacht

Overprikkeling zou ik het noemen. Toegevoegd na 15 minuten: Dit veroorzaakt dikwijls de concentratiestoornis. Je hoeft er echt geen AD(H)D oid. voor te hebben. Het onbeschofte gedrag waarmee je op allerhande wijze volgepropt wordt met non informatie is daar m.i. debet aan. Reclamemakers zouden eigenlijk dwingende voorwaarden opgelegd moeten krijgen, zoals bv. niet meer dat een reclame uiting per niet commerciele webpagina die niet knippert en niet meer dan een reclameblok of andere info per uur TV van max 6 minuten.De wijze waarop we overprikkeld raken levert allerhande (grote) problemen op. Zou slechts op een vlak die overprikkeling veroorzaakt worden, dan zou je dat kunnen negeren maar zelfs reclameblokken worden gesynchroniseerd en door gebrek aan afkondigingen zijn die met filters nauwelijks meer uit te zeven. Ik zou willen dat wijze mensen met gezag dit gevaar ernstig zouden reduceren. Heel veer burnout en andere symptomen van stress zouden dan verdwijnen. Zo zou de Staat mensen met (jonge) kinderen meer ruimte moeten geven, veel kinderen vallen tussen de wal en het schip omdat papa en mama full time banen nodig hebben om de (verkapte) belastingen te voldoen. Veel van dit geld is nodig om de gevolgen van deze stress op te vangen. Dat vind ik niet slim.....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100