Door welke dingen/aspecten word je uiteindelijk gemotiveerd bepaalde dingen te doen?

Motivatie voor gedrag komt ten grondslag bijv. voort uit gevoel van veiligheid te willen hebben, maar ook uit zelfactualisatie dacht ik. Welke diepe motieven zijn liggen dus ten grondslag aan het gedrag. Zoals je mogelijk het boos worden op iemand kunt zien als (wanneer je het helemaal terug redeneert naar het grondslag motief) gemotiveerd door veiligheidsgedrag uit machteloosheid, omdat je zelfbeeld bijvoorbeeld werd aangevallen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of motivatie ten grondslag ligt aan gedrag of dat gedrag voortkomt uit het zich veilig willen voelen. Misschien is het een idee om te beginnen met het woord motivatie goed te omschrijven voor jezelf en vervolgens het woord gedrag en ook het woord gevoel en dan kijken of ze iets met elkaar te maken hebben en hoe ze met elkaar te maken hebben. Je formulering maakt het nodeloos ingewikkeld.

Het beste antwoord

Motivatoren voor gedrag zijn door verschillende (vooral psychologen) deskundigen onderzocht. Bijvoorbeeld McClelland, natuurlijk Maslov, Robert B White, Julius Kuhl. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij Motivatie op Wikipedia.
Ze hebben allemaal een eigen indeling en dus is dit een onderwerp waar de psychologie nog geen standaard in gevonden heeft. Je moet er je eigen inzicht op loslaten.

Aangezien ik zelf in de human resources werkzaam ben interesseren mij de werkmotivatoren. Daardoor heb ik me er enigszins in verdiept. Ik zal je de link geven van een model waarin verschillende invalshoeken van deskundigen aan de orde komen en in relatie gebracht worden met elkaar.
Motivatie om gedrag te vertonen heeft veelal te maken met wat jouw persoonlijke drijfveren zijn. Als je die drijfveren kent, dan kun je inschatten wat de betreffende persoon nodig heeft om zijn gedrag te veranderen. Dat kan dus zijn veiligheid, macht, erbij horen. Maar ook het streven naar een hoger doel, zelfontplooïng etc.
Zo is iemand die zich graag conformeert aan een ander (de groep) en zijn voldoening haalt uit erbij horen, te motiveren door groepsdruk en contact met gelijkgestemden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed gemotiveerd en goed onderbouwd, bedankt!

Andere antwoorden (4)

Indruk maken op anderen (zelfs nog meer dan op jezelf)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom wil je dan weer indruk maken op anderen? Om zelfwaardering?
anneliez
12 jaar geleden
denk het wel, mensen voelen zich graag goedt.o.v anderen
Lees wat over de theorieen van Maslov. In de pyramide worden de behoeften aangegeven die onze activiteiten aansturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken deze inderdaad, maar deze worden nu niet helemaal meer onderkent volgens mijn lerares dan.
Edraket
12 jaar geleden
Ik heb het meesterwerk van Maslow in de kast staan.
Kan ik het boek weggooien? Lijkt me interessant te weten waarom zijn gedachtengoed niet meer geldig zou zijn. Op welk punt wordt getwijfeld?
Is er een betere theorie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je lerares bedoelt dat de onderste lagen van de piramide van Maslov in de Westerse wereld helemaal geen issue meer zijn, en iedereen, ook mensen die nog helemaal niet naar dat niveau toe zijn gegroeid/ontwikkeld, zit te klooien in de bovenste laagjes - zonder zelfgebouwd fundament. Het is echter niet voor niets een piramide ; als de onderste lagen geen gegeven zijn maar ook iets dat bereikt is, kun je pas echt verder met de bovenste. Daar komt veel van de huidige psychische/geestelijke verwarring vandaan. De piramide is nog bij lange na niet afgeschaft en een vrij natuurlijk proces zelfs, maar hij is hier en nu soms wat lastig toepasbaar.
er zijn 2 soorten motivatie: intrinsieke en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie komt vanuit jezelf, jij wil iets. Niemand hoeft je te stimuleren om wat te doen je wilt het echt zelf. extrinsieke motivatie komt van buiten jezelf, je krijgt een beloning als je je kamer opruimt, meer geld als je meer scoort etc. Hierdoor wordt je gemotiveerd om meer te doen dan wanneer er geen beloning zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grofweg worden mensen gemotiveerd door twee dingen :
- het willen bereiken van een doel dat anders niet bereikbaar is
- het willen voorkomen van problemen die anders zouden ontstaan.

Het eerste heeft vooral te maken met zelfontwikkeling en zelfdiscipline, interne factorendus, het tweede vooral met externe factoren.

Alle mogelijke vormen van motivatie, van het doorzetten van een moeilijke studie tot het doen van de afwas, zijn uiteindelijk direct of indirect altijd op die twee motivaties - of een combinatie daarvan- terug te voeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu ik er over nadenk inderdaad. Mag ik vragen hoe je dit te weten bent gekomen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeetje....eeeh...ervaring denk ik.
Dingen waar je zin voor moet maken om uiteindelijk iets te bereiken kennen we denk ik allemaal (je huiswerk maken, studeren, werken), en dingen die we moeten doen om problemen (groot of klein) te voorkomen zijn misschien wel nog algemener ; afwassen om die berg niet tot het plafond te laten groeien, ramen lappen om naar buiten te kunnen blijven kijken.
Voor sommige mensen ligt de lat / drempel HEEL hoog, voor anderen beduidend lager, maar allemaal hebben we die interne en externe motivaties om niet alleen maar 'lang leve de lol' op de pof te leven.