Kan men leren om de andere hersenhelften te gebruiken?

Ze zeggen dat mensen maar een gedeelte van hun hersenen gebruiken. Is er een manier om de rest te leren gebruiken?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ook zeggen ze dat enkele delen van onze hersenen functies bevatten zoals telepathie en dat soort dingen. Is er een manier om dit te leren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stelling is al fout, mensen gebruiken alle hersendelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet niet naar die mensen luisteren, het is allemaal onzin.
Cryofiel
12 jaar geleden
We gebruiken 100% van de hersenen. Daarover kun je op deze site meerdere vragen lezen. Telepathie is niet aan te leren - het bestaat niet. Ook daarover kun je op deze site meerdere vragen lezen.

Antwoorden (6)

Goeie vraag!

1 Op zijn kop: maak een tekening op zijn kop of schilder een portret van een foto die op zijn kop staat. Of probeer een stuk tekst op zijn kop te lezen.
2 Linksom: maak een tekening met je linkerhand, leg je muis links, poets je tanden met de andere hand, draag je horloge links of leg je mes en vork andersom.
3 Omgedraaide rollen: Draai vaste rollen eens om. Wees als baas een dag werknemer. Laat je kinderen een keer de rol van ouder vervullen. Volg je danspartner als je haar gewoonlijk leidt.
4 In spiegelschrift: een variant op linksom is schrijven in spiegelschrift. Leonardo da Vinci, een van de meest veelzijdige kunstenaars ooit, noteerde al zijn aantekeningen op deze manier.
5 Blindemannetje: maak een tekening met een blinddoek op. Of maak met klei een sculptuur van je eigen hoofd door alleen met je vingers te voelen, dus zonder spiegel. Of neem een douche met je ogen gesloten (of in het donker als je dat durft!)
6 Wilde gedachten: maak een mindmap, waarbij je allerlei associaties op een blanco vel papier zet en losse verbindingen legt. Lijnen en tekeningetjes zorgen voor verbanden. Zo'n mindmap vervaardigen kan met kleurpotlood en papier, maar tegenwoordig natuurlijk ook digitaal.
7 Neem de muzikale toegang: waar muziek en vooral liedjes een belangrijk middel zijn om kinderen iets te leren, is het leren door volwassenen in het algemeen beperkt tot het leren via woorden. Dat is jammer, want muziek raakt ons gevoel en gevoel beïnvloedt ons leren. Een goede muziekkeuze kan een ontspannend en tegelijkertijd stimulerend effect hebben op de hersenen. Met muziek kun je de creativiteit bevorderen of energieniveaus beïnvloeden, bijvoorbeeld met New Age-muziek, barokmuziek of met heavy metal.
8 Zing en beweeg tegelijkertijd: een leuke manier om nieuwe verbindingen tussen beide hersenhelften aan te leggen is zingen en tegelijkertijd bewegingen uit te voeren. Wieg met je lichaam, beweeg je vingers, breng je handen, armen en voeten in beweging.
9 Denk in beelden: Leg een verzameling (ansicht)kaarten aan en gebruik de afbeeldingen om op ideeën te komen. Of gebruik hiervoor Google Afbeeldingen.
10 Leer jongleren: een beproefde manier om beide hersenhelften beter met elkaar samen te laten werken. Ook trommelen, djembé spelen of andere activiteiten waarbij je beide handen nodig hebt, hebben deze stimulerende werking voor de hersenen.

Toegevoegd na 24 seconden:
Jah dus!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zo dat iedereen eigenlijk met alles beide hersenhelften gebruikt, maar iedereen heeft wel een soort 'voorkeur'. Je kan dit wel stimuleren door bijvoorbeeld gemakkelijke zinnen op te schrijven, tegelijkertijd met links en rechts. Met links schrijf je in spiegelbeeld en met rechts normaal. Klinkt ontzettend lastig, maar valt best mee als je eenmaal bezig bent!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat we maar een gedeelte van onze hersenen gebruiken is een halve waarheid. We gebruiken onze hersenen voor 100%: alle delen van de hersenen hebben hun functie. Anderzijds is het wel zo dat de opslagcapaciteit van onze hersenen enorm is, er kan altijd nog kennis bij. Maar het uitbreiden of benutten van die capaciteit gaat via de gewone weg van geheugen- en leerprocessen, daar bestaan geen speciale manieren voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, bijvoorbeeld na een beroerte. Stel: een dame krijgt een beroerte. Zij gebruikt de taalgebieden van Wernicke en Broca in haar linkerhelft. Maar in de rechter hemisfeer liggen soortgelijke structuren. Ze zijn niet specifiek in gebruik, het zijn ‘silent areas’ (stille gebieden).

Er kan nu een verbinding gaan ontstaan van de linker naar de rechterhelft. Het kapotte gebied wordt gepasseerd, maar daarna gaan de impulsen weer terug naar links. Natuurlijk zijn de rechtergebieden niet zomaar klaar om te praten: ze hebben hun hele leven nog bijna niks gedaan. Het zal dus nodig zijn om bepaalde taalvaardigheden weer te oefenen.

Bij andere beschadigingen, zoals in de bewegingscoördinatie, lijkt het of de vaardigheden na een tijdje terugkeren. Maar ook hier heeft eigenlijk een oud ongebruikt hersengebied nieuwe functies geleerd, die het kapotte deel vroeger uitvoerde. Met oog voor detail is te zien dat iemand tóch een ander loopje heeft gekregen.

Het verschijnsel dat andere hersendelen functies kunnen overnemen, heet plasticiteit en is ongelofelijk knap. De rechter hersenhelft kan beter tegen beschadiging. Die helft bevat meer witte massa (zenuwuitlopers) en de ander meer grijze massa (zenuwcellen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit gebeurt enkel na uitval/beschadiging van delen van de hersenen, dit kan je niet zelf door te oefenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Nelly: Denk je dat dat allemaal spontaan 100% wordt "hersteld"? Zoals Siska al zegt, is het nodig om bepaalde zaken weer te oefenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee @Widar, ik bedoel dat als er geen beschadiging of uitval van een deel van de hersenen is dat je niet uit jezelf die gebieden kan oefen,.
De vraag is of je dat zelf kan, andere delen van je hersenen trainen.
Dat is iets anders dan wanneer je hersenen zelf een deel van de functies die verloren gaan over nemen en, daar doel jij op, je met veel oefenen en therapie weer iets van de functie terug kan krijgen.
Heb in een revalidatie centrum gewerkt, weet dat men daar keihard voor moet werken.
Maar zelf dat andere deel van de hersenen aanspreken kan niet.
Hoop dat ik het duidelijk uitleg nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, bedoelde je het zo. In dat geval heb je voor zover ik weet gelijk.
Dat mensen maar 'een gedeelte van hun hersenen gebruiken, berust op een mythe. (de 10%-mythe om precies te zijn). (Zie link).
Alle delen van de hersenen echter hebben een functie en zijn actief, alleen niet allemaal tegelijk. We gebruiken gewoon alles bij elkaar 100 % van ons brein.

De hersenen hebben wel een zekere 'overcapaciteit', die echter wordt ingezet in het geval van uitval ; als een deel niet meer werkt, door ene ziekte, ongeval of beroerte, kunnen andere hersenendelen de functies (vaak gedeeltelijk) overnemen. Maar bij meer dan 10 % uitval/bechadiging van de hersenen is de klap eigenlijk niet meer op te vangen.

Het is echter - en dat is eigenlijk juist de basis van deze New Age- mythe- niet zo dat een deel van ons brein 'gereserveerd' wordt voor wat we 'paranormale vermogens' noemen, en met oefening kan worden aangesproken. Dat is zuiver wensdenken gebaseerd op veel gebrek aan kennis, en misverstanden. Moderne beeldtechnieken laten overduidelijk zien, dat we gewoon 100 % van ons brein gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
Interessant, dit was echter niet de vraag ;-)
KennisDelen
12 jaar geleden
In zoverre, dat deze gericht is op het onderscheid (in functies) tussen de linker- en rechterhersenhelft, en met name hoe je dan de rechterhersenhelft (met functies als telepathie, intuïtie, enz) extra zou kunnen stimuleren / bevorderen (door welke oefeningen of activiteiten?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over het algemeen : wat je gebruikt, verbetert (de verbindingen tussen de cellen worden sterker en uitgebreider), wat je niet gebruikt wordt minder, en wat er niet is, kun je niet gebruiken.
neem een instrument,neem bladmuziek.studeer het in en studeer het dan achterste voren in.daarna improviseer je op het stuk.zo wordt groot gebied aangesproken.suc6 met de uitdaging.

Toegevoegd na 43 seconden:
goeie vraag trouwens.