Waarom is iets minder leuk als het moet.

Bijvoorbeeld mijn huiswerk, ik heb een leuke opleiding en vind de stof leuk om te lezen. Maar als ik moet leren komt het er niet van, zelfs niet als ik me verveel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Haha leuke vraag.

Volgens mij is bijna ALLES niet leuk meer als het moet.

Mensen hebben vrijheid ooit als het hoogste goed gekozen en daar zal het mee te maken hebben. Als we het gevoel hebben ergens ZELF voor te kiezen kunnen we zelfs pijn en ongemak lang verduren.

Worden we gedwongen is het leukste van het leukste opeens minder leuk.

Een mens is een uniek en onafhankelijk wezen en wil zich in principe niet ondergeschikt maken aan de wensen van iemand anders.

Alleen als we het voor onszelf goed kunnen praten (ik doe gewoon wat mijn baas wil want dat is het beste voor de organisatie/of/ ik verdien er goed geld mee....) kunnen we iemand gehoorzamen.

Dus als je jezelf ECHT kunt motiveren dat je je huiswerk doet omdat je ZELF hebt gekozen voor die studie en omdat je het leuk vindt gaat het nog, voelt het als moeten is het gewoon niet leuk
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De mens wil graag doen wat hij/zei zelf wil. Dus als het moet, hoe leuk het ook is, wordt het al weer minder leuk omdat je er niet zelf voor hebt gekozen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet eerst drinken als je dorst hebt, is wel leuk.
je moet eerst eten als je honger hebt, is ook leuk.
je moet eerst vrijen als je kinderen wil, is ook erg leuk.

je moet leren op school, ook al vind je er geen bal aan.
je moet op tijd thuis zijn, ook al wil je dat niet.
Je moet op tijd douchen, ook al heb je hekel aan water.
je moet je bekeuring betalen, ook al heb je geen geld.

je moet huiswerk maken, omdat je op school er tijd te kort voor hebt.
Maar nu moet je er toe aanzetten om te beginnen.
En heb je een makkelijk karakter, dan ga je uitstellen en op den duur helemaal niets meer doen.
Wil je goed in de maatschappij mee kunnen draaien, dan zal je, je aan de regels van deze maatschappij moeten gaan houden en telt, geen zin meer hebben, niet meer.
Je wordt opstandig en vertikt het ook maar te doen.
je zal dan moeten leren dat de maatschappij zo niets met jouw kan, dus wordt dan maar lekker dwars, hoe eerder je het zal snappen dat je soms dingen moet doen, en hoe meer huiswerk je zal maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij noemt het moeten omdat je het eigenlijk niet wilt.
Je hebt het nu met name over je studie, die vind je leuk en de stof zelf ook. Maar toch. Er zijn schijnbaar dingen die je liever doet. Het is een kwestie van kiezen. Op het moment dat jij dat studieboek écht heel erg leuk vind moet je hem niet leren, dan wíl je hem leren.
Op ieder moment dat je er voor kiest -bewust of onbewust- om iets niet te doen of uit te stellen maak je een keuze. Je kiest er voor om het niet te doen of het later te doen. Dat betekend dat je iets anders prioriteit hebt gegeven, en dat kan dus zelfs 'niets doen' zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan er mee te maken hebben dat bij iets wat moet een bepaald resultaat wordt vereist. Zo van: het moet en het moet ook goed. Dat kan een rem vormen op iemands activiteiten. Vrijblijvendheid en creativiteit gaan vaak hand in hand.

Een anekdote. Iemand loopt door een universiteit en ziet een medewerker zitten achter een bureau, die niet de indruk wekt te werken. Meer ontspannen bezig te zijn met leuke dingen. De volgende dag hetzelfde beeld.
Wat doet die man hier? is zijn vraag.
Dat weten we niet, is het antwoord.
Waarom zit hij dan hier? is een logische vervolgvraag.
En toen kwam het: 10 jaar geleden zat hij ook zo en kwam naar buiten met ene grote ontdekking, dat heeft zich zes jaar later nog een keer herhaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om de simpele reden dat het moet.
Mensen hebben altijd vrijheid gewild, en denken dat dat ze het gelukkigst worden. Kijk maar naar een kind, die denkt:"Als ik later groot ben, dan wordt ik gelukkig, want dan mag ik alles". Maar het is helemaal niet gezegd dat je gelukkiger bent als je alles mag. Ik denk dat heel veel volwassen er wat voor over zouden hebben om weer kind te zijn, om weer onbezorgd te zijn.
Alle vrijheid hebben en alles zelf mogen bepalen betekend helemaal niet dat je gelukkig bent, toch voelen/denken de meesten dat wel. Daarom voelt het goed om tegen iets in te gaan wat moet, zoals huiswerk. Door het niet te doen, heb je macht.
Het is niet zo dat je huiswerk saai is, of dat je wel wat beters te doen hebt, lees ik. Daarom zou het een logische verklaring zijn, dat het niet huiswerk maken je een soort (onbewust) gevoel van macht geeft.

Kijk maar naar GoeieVraag. Mensen vinden het leuk om hierop actief te zijn, terwijl ze eigenlijk gewoon "werken". Vooral van scholieren is dat raar: op school is vragen maken saai, maar als er op GV een vraag gesteld wordt is het opeens leuk om die te beantwoorden. Het komt omdat je er zelf voor kiest, en dat gevoel van zelf beslissen wat je wel en niet doet voelt altijd goed. (Als dat niet zo zou zijn , dan zouden er ook geen criminelen bestaan)
Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord.