Werkt bij het leren voor vakken klassieke muziek altijd?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of klassieke muziek je echt helpt bij het leren van vakken. Is dat alleen voor talen, of kun je die ook bij alle vakken gebruiken? En hoe kan het eigenlijk dat je dingen beter onthoudt? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (9)

Als je een hekel hebt aan klassieke muziek niet, dan ga je je er alleen maar aan ergeren en is het eventuele effect weg.
Als je er wel van houdt, kan het andere geluiden buitensluiten. En dan scheelt het ook weer of je Vivaldi of Wagner luistert vermoed ik
12 jaar geleden
Bij mij persoonlijk niet.

Je kunt het proberen, maar als het niet helpt, raad ik je relaxte muziek aan.

Tik in bij YouTube: rustgevende muziek. En leren is opeens een stuk makkelijker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan wat voor muziek, misschien ook wel welk vak, of je de muziek mooi vindt en in wat voor bui je bent.
Ik deed het zelf wel eens, maar dat luisterde vrij nauw.
- De muziek moest in ieder geval rustig zijn. Rachmaninov of Haydn werkte niet (vind ik ook niet mooi, maar is ook niet bepaald rustgevend), Josquin Desprez dan weer wel.
- Koormuziek kon (ik zit zelf op een koor), maar alleen als ik het niet kende of zo goed kende dat ik het gedachteloos mee kon zingen. Muziek die ik een beetje kende vroeg teveel van mijn hersenactiviteit
- Soms had ik er gewoon geen zin in, dan had ik meer behoefte aan stilte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bepalend is voor de gunstige invloed van muziek op concentatie bij leren is de ritmiek. Die moet 60 tot 64 tellen per minuut zijn. Die ritmiek is dezelfde als die van je hart. Dat is het eerste geluid wat een ongeboren kind waarneemt in de baarmoeder. Muziek met dit ritme voelt daarom voor ons zo rustgevend. We zijn er vanaf onze eerste gewaarwordingen mee bekend.
Wat betreft de klassieke muziek is het vooral de barokmuziek die dat heeft. De Bulgaarse professor Georgi Lozanov heeft daar onderzoek naar gedaan. Het menselijk brein wordt in alfastaat gebracht wanneer de frequentie van de stroomgolven tussen de 7 en 14 Hertz ligt. Als je naar barokmuziek luistert verdwijnen omgevingsgeluiden naar de achtergrond. Mensen kunnen de aangeboden informatie beter verwerken met deze muziek op de achtergrond. Aangetoond is dat mensen in staat zijn twee tot vijf keer zo snel te leren wanneer ze in alfastaat zijn.
12 jaar geleden
Koeien schijnen meer melk te geven als de boer ze naar Mozart laat luisteren, dus kan het heel goed dat je beter leert bij rustige klassieke muziek.
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Kan jij dan aantonen dat er verband is tussen koeien die melk geven en mensen die leren?
zondag
12 jaar geleden
Jaha, ze leveren allebei een prestatie. ;-)
Bij mij hielp het erg goed. Ik heb nogal een druk hoofd : m'n gedachten schieten alle kanten op, hoewel ik me op zich goed kan concentreren in een drukke omgeving : heb heel wat zitten studeren in de trein (welliswaar lang vóór de mobieltjes...)

Met klassieke muziek bleef ik beter 'zitten', en verveelde me minder : ik deed gewoon alles nog een keer, omdat ik zo lekker bezig was met de muziek erbij.
Ik zal nooit de eerste keer vergeten, dat ik met Brahms franse woordjes had geleerd voor een SO : ik had niet één fout, en de leraar vond het 'kitsch'.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is bewezen dat wanneer mensen voor een toets naar een plaatje met hooligans kijken ze significant slechter scoren dan mensen die van tevoren naar een plaatje van wetenschappers kijken. Zo zou het eventueel ook kunnen werken met muziek. Heb er alleen nog nooit een onderzoek van gevonden. Klassieke muziek wordt vaak geassocieerd met slimme, begaafde mensen, terwijl bepaalde andere muzieksoorten daar minder mee geassocieerd worden. Het effect zou in theorie hetzelfde kunnen werken als met plaatjes, er is alleen nog geen onderzoek naar gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is verschrikkelijke en ook heel mooie klassieke muziek. Wetenschappers hebben onderzocht dat muziek van Mozart een goede invloed heeft bij het leerproces. Ook daarin moet je dan wel weten welke muziekstukken jou die rust geven omdat Mozart veel heeft geschreven. Houd je van symfonisch werk of gaat jouw voorkeur uit naar koorzang welke van Mozart heel mooi kan zijn. Het blijft uitproberen. Als achtegrondmuziek kan het dus heel lekker zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het wel bewezen dat het werkt, maar het verschilt toch altijd weer per persoon. Daarbij werkt het waarschijnlijk het beste als je er gewoon zelf in gelooft.
Zoals bij Placebo-effect. Ik citeer: "Het woord placebo wordt gebruikt als afkorting voor het placebo-effect. Een placebo slaat in die betekenis op een positief psychisch effect dat optreedt door vertrouwen in de heilzame werking van een behandeling (bijvoorbeeld meer gevoel van welbehagen of opluchting). Het placebo zelf geneest echter niets en het effect ervan is kortstondig. Ook bij geneesmiddelen treedt placebo op door de verwachting die de patiënt heeft.".
Dus als je er zelf heel erg in gelooft dat klassieke muziek helpt bij het leren, dan zal het zeker wel helpen.
Daarbij denk ik dat het belangrijk is dat je je gewoon goed kunt concentreren tijdens het leren. Als de muziek heel apart is, ga je op de muziek letten en kun je je niet goed concentreren.
Ik vind het zelf fijn om muziek te luisteren in een taal die ik niet of nauwelijks kan verstaan, bij engels en nederlands ga ik teveel op de tekst letten, en kan ik me ook niet concentreren.
Heel veel succes met leren!!